JUS260-2-D / Marknadsføringsrett
Innføringslitteratur:
- Knophs Oversikt (13. utgave) §§
94-95 (s. 633-644 = 12 sider)
Hovedlitteratur:
- Tore Lunde/Ingvild Mestad/Terje
Michaelsen, Markedsføringsloven med kommentarer,
(Gyldendal Akademisk. Oslo 2010).
Tilleggslitteratur (ikke krav om å lese):
- Ot.prp.nr.55 (2008-2009) Om lov
om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven).
- Torvald C. Løchen/Amund
Grimstad, Markedsføringsloven (kommentarutg., 7.
utg., Oslo 2003).
- Per Helset, Felix Reimers,
Toril Melander Stene og Ragnar Vik, Immaterialrett, kap.
6 og 7 (om produktetterlikning etter markedsføringsloven, samt om
beskyttelse av bedriftshemmeligheter og knowhow, s.534-676).
- Erik Monsen, Nyere, norske
dommer om berikelseskrav på immaterialrettens område, i Nordisk Immateriellt Rättsskydd
4/2007 s. 323-347.
- Erik Monsen, Berikelseskrav.
Vederlagskrav og vinningsavståelseskrav ved urettmessig utnyttelse av ting
og rettighet, Bergen 2007 kap. 4, 6-9 og 15.
- Tore Lunde, God
forretningsskikk næringsdrivande imellom (Bergen
2001)
- Are Stenvik: Rettsbeskyttelse
av forretningskonsepter og -metoder, TFF 2002 s. 483.
- Tore Lunde: Urimeleg
handelspraksis. Harmonisering av god forretningsskikk-standarden i forbrukarforhold, Lov og Rett 2005 s. 178-189.
- Caroline Heide-Jørgensen: Reklameret. Konkurrenceret
og kommerciel ytringsfrihed.
- Erik Wold: Kan
markedsføringsloven stenge for etterligning av utenlandske produkt som
ikke er lansert i Norge?, i NIR 2006 s. 240-249.
- Ingvild Mestad, Erstatning ved
krenkelse av markedsføringslovens bestemmelser til vern om immaterielle
verdier, i Lov og Rett 10/2001 s. 610-623.
- Nils J. Sejersted, Erstatning
som sanksjon på immaterialrettens område - fyller den sin funksjon?, i Nordisk Immateriellt Rättsskydd 2/2000 s. 121-131