JUS260-2-D / Marknadsføringsrett
Innføringslitteratur:
- Knophs Oversikt (13. utgave) §§ 94-95 (s.
633-644 = 12 sider)
Hovedlitteratur:
- Tore Lunde/Ingvild Mestad/Terje Michaelsen,
Markedsføringsloven med kommentarer, (Gyldendal
Akademisk. Oslo 2010).
Tilleggslitteratur (ikke krav om å lese):
- Ot.prp.nr.55 (2008-2009) Om lov om kontroll
med markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven).
- Torvald C. Løchen/Amund Grimstad,
Markedsføringsloven (kommentarutg., 7. utg.,
Oslo 2003).
- Per Helset, Felix Reimers, Toril Melander Stene og Ragnar Vik, Immaterialrett, kap. 6 og 7 (om produktetterlikning etter
markedsføringsloven, samt om beskyttelse av bedriftshemmeligheter og
knowhow, s.534-676).
- Erik Monsen, Nyere,
norske dommer om berikelseskrav på immaterialrettens område, i Nordisk Immateriellt Rättsskydd
4/2007 s. 323-347.
- Erik Monsen,
Berikelseskrav. Vederlagskrav og vinningsavståelseskrav ved urettmessig
utnyttelse av ting og rettighet, Bergen 2007 kap.
4, 6-9 og 15.
- Tore Lunde, God forretningsskikk næringsdrivande imellom (Bergen 2001)
- Are Stenvik:
Rettsbeskyttelse av forretningskonsepter og -metoder, TFF
2002 s. 483.
- Tore Lunde: Urimeleg
handelspraksis. Harmonisering av god forretningsskikk-standarden
i forbrukarforhold, Lov og Rett 2005 s. 178-189.
- Caroline Heide-Jørgensen:
Reklameret. Konkurrenceret
og kommerciel ytringsfrihed.
- Erik Wold: Kan markedsføringsloven stenge for
etterligning av utenlandske produkt som ikke er lansert i Norge?, i NIR 2006 s. 240-249.
- Ingvild Mestad, Erstatning ved krenkelse av
markedsføringslovens bestemmelser til vern om immaterielle verdier, i Lov
og Rett 10/2001 s. 610-623.
- Nils J. Sejersted, Erstatning som sanksjon på
immaterialrettens område - fyller den sin funksjon?, i Nordisk Immateriellt Rättsskydd 2/2000
s. 121-131