RELV101 – pensum våren 2011
Pensum er fordelt tematisk i 13 bolker, som hver er utgangspunkt for en
forelesning.
*Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. Nytt blikk på religion. Oslo: Pax forlag 2001. ISBN 82-530-2252-2 & 978-8-253-02252-9.
Hele boken er pensum,
men innholdet er fordelt tematisk etter pensum
*Daniel L. Pals. «Introduction» og «Conclusion» i Eight theories of religion. New York: Oxford University Press 2006. ISBN 978-0-19-516570-8 & 0-19-516570-5.
Hele boken er pensum,
men innholdet er fordelt tematisk etter pensum
RELV101 Innføring i religionsvitenskap. Kompendium.
Inneholder resten av
pensum.
(0) Generell bakgrunn (44 s.)
*Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson «Kapittel 1. Innledning» og annen halvdel av «Kapittel 2. ‹Det er mer mellom himmel og jord…›» i Nytt blikk på religion 2001: 9-14; 30-35 (12 s.).
*Daniel L. Pals. «Introduction» og
«Conclusion» i Eight theories of religion
2006: 3-17, 292-323 (32 s.).
(1) Sentrale begrep
1 a. Religion (definisjon/begrep/teorier) (124 s.)
*Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. Første halvdel av «Kapittel 2. ‹Det er mer mellom himmel og jord…›» i Nytt blikk på religion 2001: 15-30 (16 s.).
Melford Spiro. «Religion. Problems
of definition and explanation» i Michael Banton (red.) Anthropological approaches in the study of religion (A. S. A.
Monographs 3). London: Tavistock 1966: 85-126 (32 s).
Talal Asad. «Counterpoint. From Genealogies of religion. Discipline and
reasons of power in Christianity and Islam» i Carl Olson (red.) Theory and method in the study of religion.
A selection of critical readings. Belmont: Thomson Wadsworth 2003: 298-307
(9 s.).
*Daniel L. Pals. «Religion as
cultural system. Clifford Geertz» i Eight
theories of religion 2006: 260-91 (32 s.).
*Daniel L. Pals. «Animism and magic.
E.B Tylor & J.G. Frazer» i Eight
theories of religion 2006: 18-52 (35 s.).
1 b. Myte og symbol (103 s.)
*Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. «Kapittel 5. Trær og andre tegn. Hva er et symbol» og «Kapittel 6. Fortellingens fortryllelse. Om religionsvitenskapelig myteforståelse» i Nytt blikk på religion 2001: 80-120 (41 s.).
*Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. Første del av «Kapittel 3. Mellom essens og konstruksjon» i Nytt blikk på religion 2001: 43-44 (2 s.).
Robert A. Segal. «Myth» i Robert A.
Segal (red.) The Blackwell companion to
the study of religion. Malden & Oxford: Blackwell Publishing 2006:
337-55 (19 s.).
Lauri Honko, «The problem of
defining myth» i H. Biezais (red.) The myth of the state (Scripta Instituti Donneriani Aboensis 6).
Stockholm: Almqvist & Wiksell 1972: 7-19 (13 s.).
Albert C. Moore. «Introduction» i Iconography of religion. London: SCM
Press 1977: 18-37 (19 s.).
Sherry B. Ortner «On key symbols» i American anthropologist vol. 75 (1973):
1338-1346 (9 s.).
1 c. Ritualer (71 s.)
*Ingvild
Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. «Kapittel 7. Hellige handlinger. Å
forstå ritualer» i Nytt blikk på religion. Oslo 2001: 121-40 (20 s.).
Catherine Bell. «Ritual» i Robert A. Segal (red.) The Blackwell companion to the study of religion. Malden & Oxford: Blackwell Publishing 2006: 397-411 (15 s.).
Arnold van Gennep. «Klassifiseringen av riter» og «Den fysiske overgangen» i Rites de passage. Overgangsriter. Oslo: Pax Labyrint 1999: 21-33, 146-52 (20 s.).
Victor W. Turner «Midt imellom. Liminalfasen i overgangsriter» i Arnold van Gennep Rites de passage. Overgangsriter. Oslo: Pax Labyrint 1999: 131-45, 181-82 (16 s.).
1 d. Guder og det hellige (91 s.)
Ingvild Sælid Gilhus. «What became
of superhuman beings? A study of encyclopaedias, companions, and guides to the
study of religion(s)» (20 s.).
Ilkka Pyysiäinen & Kimmo Ketola. «Rethinking ‹God›. ‹God› as a
category in comparative religion» i Tore Ahlbäck (red.) Approaching religion. Part 1 (Scripta
Instituti Donneriani Aboensis 17:1). Åbo: The Donner Institute 1999: 207-14 (7 s.).
Barbara Hargrove «The holy» i The sociology of religion. Classical and contemporary approaches. Second edition. Arlington Heights: Harlan Davidson 1989: 33-48 (16 s.).
Mary Douglas. «Innledning» og «Rituell urenhet» i Rent og urent. En analyse av forestillinger om urenhet og tabu. Oslo: Pax Labyrint 1997: 20-44 (25 s.).
*Daniel L. Pals. «Society as sacred.
Émile Durkheim» i Eight theories of
religion 2006: 85-117 (23 s.).
(2) Sentrale tilnærminger og forskningsstrategier
2 a. Religionshistorie og fenomenologi (80 s.)
*Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. «Kapittel 3. Mellom essens og konstruksjon» i Nytt blikk på religion 2001: 36-59 (24 s.)
*Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. «Kapittel 4. Fra Vedaene til Internett. Religionsvitenskap som et historisk studium» i Nytt blikk på religion 2001: 60-79 (20 s.).
*Daniel L. Pals. «The reality of the
sacred: Mircea Eliade» i Eight theories
of religion 2006: 193-228 (36 s.).
2 b. Essensialisme og reduksjonisme (138 s.)
*Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. «Kapittel 3. Mellom essens og konstruksjon» i Nytt blikk på religion 2001: 44-59 (også under fenomenologi)..
*Daniel L. Pals. «Religion and
personality. Sigmund Freud» i Eight
theories of religion. New York: Oxford University Press 2006: 53-84 (32
s.).
*Daniel L. Pals. «Religion as
alienation. Karl Marx» i Eight theories
of religion. New York: Oxford University Press 2006: 118-48 (31 s.).
*Daniel L. Pals. «A source of social
action. Max Weber» i Eight theories of
religion. New York: Oxford University Press 2006: 149-92 (44 s.).
*Daniel L. Pals. «Society’s ‹construct of the heart›. E.E. Evans-Pritchard» i Eight theories of religion. New York: Oxford University Press 2006: 229-59 (31 s.).
2 c. Kjønnsteori (62 s.)
*Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. «Kapittel 8. Homo religiosus – men only? Kjønnsforskning i religionsvitenskapen» i Nytt blikk på religion. Oslo: Pax forlag 2001: 141-63 (23 s.).
Daniel
Boyarin. «Gender» i Mark C. Taylor (red.) Critical terms for religious studies. Chicago: University of Chicago
Press 1998: 117-35 (18 s.).
Sean Gill «Why difference matters.
Lesbian and gay perspectives on religion and gender» i Ursula King & Tina Beattie
(red.) Gender, religion and diversity.
Cross-cultural perspectives. London 2004: 201-11 (11 s.).
Dag Øistein Endsjø. «Hellig sexrasisme og annen religiøs sortering» i Sex og religion. Fra jomfruball til hellig homosex. Oslo: Universitetsforlaget 2009: 139-47, 240-41 (10 s.).
2 d. Kognitivisme (46 s.)
Armin W. Geertz.
«Cognitive approaches to the study of religion» i P. Antes, A.W. Geertz &
R.R. Warne (red.) New
approaches to the study of religion. Volume 2: Textual, comparative,
sociological, and cognitive approaches. Berlin & New York
2004: 109-138 (30 s.).
Luther H. Martin. «Religion and
cognition» i John R. Hinnels (red.) The
Routledge companion to the study of religion. London & New York 2005:
473-88 (16 s.).
(3) Samspill med andre systemer
3 a. Religion og politikk (70 s.)
George Moyser. «Religion and politics» i John
R. Hinnels (red.) The Routledge companion
to the study of religion. London & New York 2005: 423-38 (16 s.).
Michael O. Emerson & David
Hartman. «The rise of religious fundamentalism» i Annual review of sociology 32 (2006): 127-44 (18 s.).
Robert J. Brym. «Religion, politis,
and suicide bombing. An interpretive essay» i Canadian journal of sociology 33 (2008): 89-108 (20 s.).
Pål Ketil Botvar «I skjæringsfeltet mellom det offentlige og det private» i Pål Ketil Botvar & Ulla Schmidt (red.) Religion i dagens Norge. Mellom sekularisering og sakralisering. Oslo: Universitetsforlaget 2010: 95-110 (16 s.).
3 b. Religion og materialitet (84 s.)
David Morgan. «Introduction. The matter of
belief» i David Morgan (red.) Religion
and material culture. The matter of belief. London & New York:
Routledge 2010: 1-17 (17 s.).
Meredith B. McGuire. «Why bodies
matter. A sociological reflection on spirituality and materiality» i Spiritus 3 (2003): 1-18 (18 s.).
William R. LaFleur. «Body» i Mark C.
Taylor (red.) Critical terms for
religious studies. Chicago: University of Chicago Press 1998: 36-54 (19
s.).
Gregory Schopen. «Relic» i Mark C.
Taylor (red.) Critical terms for
religious studies. Chicago: University of Chicago Press 1998: 256-68 (12
s.).
Lisbeth Bredholt Christensen. «Forhistorisk religion. Et videnområde?» i Lisbeth Bredholt Christensen & Stine Benedicte Sveen (red.) Religion og materiel kultur. Århus: Aarhus Universitetsforlag 1998: 9-24 (16 s.).
Dag Øistein Endsjø. «Ekte kaliforniere spiser ikke hestene sine» i Din. Tidsskrift for religion og kultur, nr. 1, 1999 (2 s.).
3
c. Religionsvitenskap og fagdidaktikk (86
s.)
Wanda Alberts. «Didactics of the
study of religions» i Numen. 55, nr.
2-3 (2008): 300-34 (35 s.).
Wanda Alberts. «European models of
integrative religious education» i M. Pye, E. Franke, A.T. Wasim & M.
Abdurrahman (red.) Religious harmony.
Problems, practice and education. Berlin: Walter de Gruyter, 2006: 267-278
(12 s.).
Bengt-Ove
Andreassen. «Seige strukturer. Perspektiver på endring og diskursivt arbeid i
norsk religionsdidaktikk» i Din.
Tidsskrift for religion og kultur, nr. 1, 2009: 5-29 (25 s.).
Tim
Jensen. «The study of religions and religion in Denmark» i Nederlands Theologisch tijdschrift 61/4
(2007): 329-342 (4 s.).
Einar Thomassen. «Religious
education in a pluralistic society. Experiences from Norway» i M. Pye, E.
Franke, A.T. Wasim & M. Abdurrahman (red.) Religious harmony. Problems, practice and education. Berlin: Walter
de Gruyter 2006: 257-66 (10 s.).
3 d.
Religion og populærkultur (65 s.)
Dag
Øistein Endsjø & Liv Ingeborg Lied. «Innledning. Religion og populærkultur»
og «Konklusjon. Religion folk vil ha» i Det
folk vil ha. Religion og populærkultur. Oslo: Universitetsforlaget 2011
(ca. 20 s.).
Bruce David Forbes. «Introduction.
Finding religion in unexpected places» i Bruce David Forbes & Jeffrey H.
Mahan (red.) Religion andpopular culture
in America. Berkeley: University of California Press 2000: 1-20 (20 s.).
Diana Walsh-Pasulka. «‹Passion
tickets bear mark of beast!› Otherworldly realism, religious authority and
popular film» i Journal of religion and popular culture 11 (2005) (10 s.).
Edward Croft Dutton. «Big Brother, pilgrimage and the Ndembu
of Zambia. Examining the Big Brother phenomenon through anthropology of
religion» i Journal of religion and popular culture 12 (2006) (15 s.).
1
d. Guder og det hellige
Ilkka Pyysiäinen & Kimmo Ketola. «Rethinking
‹God›. ‹God› as a category in comparative religion» i Tore Ahlbäck (red.) Approaching religion. Part 1. Åbo: The
Donner Institute 1999: 207-14 (7 s.).
3 a.
Religion og politikk
Pål
Ketil Botvar «I skjæringsfeltet mellom det offentlige og det private» i Pål
Ketil Botvar & Ulla Schmidt (red.) Religion
i dagens Norge. Mellom sekularisering og sakralisering. Oslo:
Universitetsforlaget 2010: 95-110 (16 s.).
3 b. Religion og materialitet
David
Morgan. «Introduction.
The matter of belief» i David Morgan (red.) Religion
and material culture. The matter of belief. London & New York:
Routledge 2010: 1-17 (17 s.)
Lisbeth
Bredholt Christensen. «Forhistorisk religion. Et videnområde?» i Lisbeth
Bredholt Christensen & Stine Benedicte Sveen (red.) Religion og materiel kultur. Århus: Aarhus Universitetsforlag 1999:
9-24 (16 s.).
3 d. Religion og populærkultur
Dag
Øistein Endsjø & Liv Ingeborg Lied. «Innledning. Religion og populærkultur»
og «Konklusjon. Religion folk vil ha» i Det
folk vil ha. Religion og populærkultur. Oslo: Universitetsforlaget (ca. 20
s.).
Bruce David Forbes. «Introduction:
Finding religion in unexpected places» i Bruce David Forbes & Jeffrey H.
Mahan (red.) Religion and popular culture
in America. Berkeley: University of California Press 2000: 1-20 (20 s.).
Diana Walsh-Pasulka. «‹Passion
tickets bear mark of beast!› Otherworldly realism, religious authority and
popular film» i Journal of religion and popular culture 11 (2005) (10 s.).
Edward Croft Dutton. «Big Brother, pilgrimage and the Ndembu
of Zambia. Examining the Big Brother phenomenon through anthropology of
religion» i Journal of religion and popular culture 12 (2006) (15 s.).
FØLGENDE ARTIKLER GÅR UT:
3
a. Religion og politikk
Torkel
Brekke. «Kristne verdier og kultur utfordres av islam» og «Religiøs
nasjonalisme i Norge i dag» i Gud i norsk
politikk. Religion og politisk makt. Oslo: Pax 2002: 70-105 (36 s.).
3 b. Religion og materialitet
Mohr, Hubert.
«Materiality» i Kocku von Stuckrad (red.) The
Brill dictionary of religion: Vol. 3. Leiden:
Brill 2006: 1175-76 (2 s.).
Knut
A. Jacobsen. «Hinduismen. Mat som kosmisk, etisk, sosial og materiell
virkelighet» i Gunnar Neegaard (red.) Når
Gud bestemmer menyen. Regler om mat og drikke i verdensreligionene. Oslo: Yrkeslitteratur
2004: 191-215 (25 s.).
3 c.
Religion og økonomi
Rodney Stark. «Economics of
religion» i Robert A. Segal (red.) The
Blackwell companion to the study of religion. Malden & Oxford:
Blackwell Publishing 2006: 47-67 (20 s.).
Richard Foltz. «The religion of the
market. Reflections on a decade of discussion» i Worldviews 11(2007): 135-54 (20 s.)..
Günter Kehrer. «Economy» i Kocku von
Stuckrad (red.) The Brill dictionary of
religion: Vol. 2. Leiden: Brill 2006: 544-51 (6 s.).
Robert Robertson. «Economics and
religion» i Lindsay Jones (red.) The
encyclopedia of religion: Second edition: Vol. 4. Detroit etc.: Thomson
Gale 2005: 2668-77 (10 s.).
Günter
Kehrer. «Capitalism» i Kocku von Stuckrad (red.) The Brill dictionary of religion: Vol. 1. Leiden: Brill 2006:
253-54 (2 s.).
Michael
Rothstein. «Religion som vare. Merkantiliseringens selvfølgelighed i den
vestlige verden» i Din. Tidsskrift for
religion og kultur nr. 1, 2001: 9-16 (8 s.).