RELV101L PENSUM H11 (ca. 350 s.)

 

 

 

*Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. Nytt blikk på religion. Oslo: Pax forlag 2001.

 

Hele boken er pensum, men innholdet er fordelt tematisk etter pensum

 

 

Generell bakgrunn (12. s.)

 

            *Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson «Kapittel 1. Innledning» og annen halvdel av «Kapittel 2. ‹Det er mer mellom himmel og jord…›» i Nytt blikk på religion 2001:9-14; 30-35 (12 s.).

 

 

 

(1) Sentrale begreper

 

       a. Religion (definisjon/begrep/teorier) (57 s.)

 

            *Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. Første halvdel av «Kapittel 2. ‹Det er mer mellom himmel og jord…›» i Nytt blikk på religion 2001:15-30 (16 s.).

 

            Melford Spiro. «Religion: Problems of definition and explanation» i Michael Banton (red.) Anthropological approaches in the study of religion (A. S. A. Monographs 3). London: Tavistock 1966: 85-126 (32 s).

 

            Talal Asad. «Counterpoint. From Genealogies of religion. Discipline and reasons of power in Christianity and Islam» i Carl Olson (red.) Theoy and method in the study of religion. A selection of critical readings. Belmont: Thomson Wadsworth 2003:298-307 (9 s.).

 

       b. Myte og symbol (41 s.)

 

            *Ingvild Sælid Gilhus og Lisbeth Mikaelsson. «Trær og andre tegn. Hva er et symbol» og «Fortellingens fortryllelse. Om religionsvitenskapelig myteforståelse» i Nytt blikk på religion. Oslo: Pax forlag 2001:80-120 (41 s.).

 

       c. Ritualer (20 s.)

 

            *Ingvild Sælid Gilhus og Lisbeth Mikaelsson. «Hellige handlinger. Å forstå ritualer» i Nytt blikk på religion. Oslo: Pax forlag 2001:121-40 (20 s.).

 

       d. Guder og det hellige (36 s.)

 

            Ingvild Sælid Gilhus. «What became of superhuman beings? A study of encyclopaedias, companions, and guides to the study of religion(s)» 2009 (20 s.).

 

            Barbara Hargrove «The holy» i The sociology of religion. Classical and contemporary approaches. Second edition. Arlington Heights: Harlan Davidson 1989:33-48 (16 s.).

 

 

 

(2) Sentrale tilnærminger  (124 s.)

 

       a. Religionshistorie og fenomenologi (44 s.)

 

            *Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. «Kapittel 3. Mellom essens og konstruksjon» i Nytt blikk på religion 2001:36-59 (24 s.)

 

            *Ingvild Sælid Gilhus og Lisbeth Mikaelsson. «Fra Vedaene til Internett. Religionsvitenskap som et historisk studium» i Nytt blikk på religion. Oslo: Pax forlag 2001:60-79 (20 s.).

 

       b. Essensialisme og reduksjonisme (- s.)

 

            *Ingvild Sælid Gilhus & Lisbeth Mikaelsson. «Kapittel 3. Mellom essens og konstruksjon» i Nytt blikk på religion 2001:44-59 (også under fenomenologi)..

 

       c. Kjønnsteori (44 s.)

 

            *Ingvild Sælid Gilhus og Lisbeth Mikaelsson. «Homo religiosus – men only? Kjønnsforskning i religionsvitenskapen» i Nytt blikk på religion. Oslo: Pax forlag 2001:141-63 (23 s.).

 

            Sean Gill «Why difference matters: Lesbian and gay perspectives on religion and gender» in Ursula King & Tina Beattie (red.) Gender, religion and diversity. Cross-cultural perspectives. London 2004:201-11 (11 s.).

 

            Dag Øistein Endsjø. «Hellig sexrasisme og annen religiøs sortering» i Sex og religion. Fra jomfruball til hellig homosex. Oslo: Universitetsforlaget 2009:139-47, 240-41 (10 s.).

 

       2 d. Kognitivisme (26 s.)

 

Armin W. Geertz. «Cognitive approaches to the study of religion» i P. Antes, A.W. Geertz & R.R. Warne (red.) New approaches to the study of religion. Volume 2: Textual, comparative, sociological, and cognitive approaches. Berlin & New York 2004:109-138 (30 s.).

 

            Luther H. Martin. «Religion and cognition» i John R. Hinnels (red.) The Routledge companion to the study of religion. London & New York 2005:473-88 (16 s.).

 

 

 

 

 

Endret av Dag Ø. Endsjø våren 2010