Kurset skal gi en nærmere forståelse av de evolusjonære prosessene - både selektive og tilfeldige - som kan forklare genetisk sammensetning, form, adferd og utbredelse av organismer. Kurset gir basiskunnskap i metoder som brukes i evolusjonære analyser, og lærer stuenter i hvordan å bruke evolusjonær tankegang i tolking av fenomener vi ser i naturen.
Kunnskaper
En student som har fullført kurset burde ha solide kunnskap om bl.a.
- naturlig utvalg (seleksjon) som nøkkel for forståelse av den naturlige verden; hvordan naturlig utvalg skaper tilpasning (adaptation); hvordan genetisk variasjon oppstår; fitness, den felles valutaen for å studere adaptive genetiske endringer
- populasjonsgenetiske konsekvensen av seleksjon, mutasjon, migrasjon (gen flyt), innavl; genetisk drift, en viktig evolusjonær kraft
- flerlokus seleksjon; kostnader og fordeler av kjønnet formering (sex)
- utfall av naturlig eller kunstig seleksjon på flerlokus egenskaper: samspillet av arvbarhet (heritability) og miljø
- evolusjon av sosial adferd og slektskapsseleksjon; seksuell selekjon; evolusjon av livshistoriesegenskaper (life history characters)
- hvordan evolusjonstenkning gir oss innsikt i menneskets helse
- fylogenetisk tenkning: hvorfor vi trenger fylogenier for en dypere forståelse av alle aspekter av evolusjon
- hvordan nye arter oppstår; hoved artbegreper (hva er en art?)
- livets historie; evolusjon av mennesker
- evolusjon og utvikling (development)
Ferdigheter
En student som har fullført kurset burde kunne:
- forstå og forklare de hoved evolusjonære krefter (naturlig utvalg, seksuell seleksjon, genetisk drift) og det samspillet dem imellom, både i økologisk og evolusjonære tidsperspektiver
- tilbakebevise antievolusjonære resonnementer; vurdere kritisk populariserte skriverier som omhandler evolusjon eller evolusjonære argumenter
- selv generere evolusjonære hypoteser for diverse biologiske fenomener
- lese og forstå mye av det sekundære og primære evolusjonsrelaterte forskningsliteratur
- anvende evolusjonære prinsipper i egen forskning
Generell kompetanse
En student som har fullført kurset vil:
- ha et bedre forståelse for hvordan vitenskap generere kunnskap ved bruk av hypotese testing, systematiske observasjoner, og den komparative metoden
- kunne bedre skille mellom vitenskapelige og ikke vitenskapelige argumentasjoner
- ha fått erfaring med hvordan man kan integrere/anvende diverse læringsmetoder (lesing, diskusjoner, forelesninger, videoer, komputersimuleringer) i biologiundervisning