IT-didaktikk 1 er første semester av IT-didaktikkstudiet på den ettårige praktisk-pedagogiske utdanningen. I begge semestrene er undervisningen knyttet til studentenes praksis i fagene Informasjonsteknologi 1 og/eller Informasjonsteknologi 2 i den videregående skolen.
Undervisningen i IT-didaktikk vil gi en oversikt over sentrale emner og debatter i IT-faglig didaktikk, og presentere og diskutere ulike undervisningsmetodikker- og prinsipper i lys av fagdidaktisk teori og læreplanmål. Utfordringer knyttet til vurdering og tilpasset opplæring vil stå sentralt.
Førstesemesteremnet vil ta opp spørsmålet om IT-fagets rolle og legitimering i skolen i dag, og legge et grunnlag for kritisk refleksjon over læreplaner og lærebøker i faget.
Ulike strategier for undervisning i programmering vil bli vektlagt. Dette inkluderer blant annet hvordan man kan knytte sammen opplæring i programmering med andre fag, samt innføring i praktiske øvinger for å trene elever i algoritmisk tankegang.
Et annet sentralt tema vil være IT-støttet samarbeidslæring og IT-støttede vurderingsformer i klasserommet. Studentene på emnet vil også følge forelesninger i realfagsdidaktikk, hvor sentrale temaer vil være konstruktivisme og elevaktiv læring.
Etter fullført emne skal kandidaten kunne
Minimum 60 studiepoeng godkjent fordypning innen informatikk eller informasjonsvitenskap.
Undervisningen blir organisert som forelesninger og seminarer (ca. 20 timer).
Undervisningen knyttes opp mot studentenes praksisperiode (7 uker).
Hver student har tilbud om 1 time individuell veiledning på mappeoppgavene.
Pensum tilsvarer ca. 375 sider.