IT-didaktikk 2 er andre semester av IT-didaktikkstudiet på den ettårige praktisk-pedagogiske utdanningen. Undervisningen er knyttet til studentenes praksis i fagene Informasjonsteknologi 1 og/eller Informasjonsteknologi 2 i den videregående skolen.
Undervisningen i IT-didaktikk vil gi en oversikt over sentrale emner og debatter i IT-faglig didaktikk, og presentere og diskutere ulike undervisningsmetodikker- og prinsipper i lys av fagdidaktisk teori og læreplanmål. Utfordringer knyttet til vurdering og tilpasset opplæring vil stå sentralt, og det vil legges vekt på læreplanenes målsettinger om at faget skal oppøve til kreativ og kritisk tenkning.
Andresemesteremnet vil delvis bygge videre på de sentrale temaene fra førstesemesterstudiet, algoritmisk tenkning og IT-støttet samarbeidslæring.
Studentene vil også følge forelesninger i realfagsdidaktikk, hvor sentrale temaer vil være vurdering og læringsstrategier.
Andresemesterstudiet tar også opp utfordringer knyttet til temaområder som databaser, multimedier og digitalsamfunnet.
Gjennom arbeidet med prosjektoppgaven vil IT-didaktikk 2 i sterkere grad enn førstesemesterstudiet fokusere på studentenes konkrete erfaringer fra praksis.
Undervisningen blir organisert som forelesninger og seminarer.
Undervisningen knyttes opp mot studentenes praksisperiode (7 uker).
Hver student har tilbud om 2 timer individuell veiledning på prosjektoppgaven.
Kurslitteraturen tilsvarer ca 375 sider.