IT-didaktikk 2 er andre semester av IT-didaktikkstudiet på den ettårige praktisk-pedagogiske utdanningen. Undervisningen er knyttet til studentenes praksis i fagene Informasjonsteknologi 1 og/eller Informasjonsteknologi 2 i den videregående skolen.
Undervisningen i IT-didaktikk vil gi en oversikt over sentrale emner og debatter i IT-faglig didaktikk, og presentere og diskutere ulike undervisningsmetodikker- og prinsipper i lys av fagdidaktisk teori og læreplanmål. Utfordringer knyttet til vurdering og tilpasset opplæring vil stå sentralt, og muligheter for IT-støttede arbeidsformer i faget vil bli belyst og diskutert. Undervisningen vil legge vekt på læreplanenes målsettinger om at faget skal oppøve til kreativ og kritisk tenkning.
Andresemesteremnet vil delvis bygge videre på tematikker introdusert i DIDAIT1, men med et sterkere fokus på didaktiske utfordringer knyttet til undervisning i databaser, multimedier og digitalsamfunnet.
Undervisningen vil belyse IT-fagets rolle og legitimering i skolen i dag, og legge et grunnlag for kritisk refleksjon over læreplaner og lærebøker i faget. Forholdet mellom mellom IT-kompetanse og digital kompetanse vil bli særskilt belyst.
Gjennom arbeidet med prosjektoppgaven vil IT-didaktikk 2 i sterkere grad enn førstesemesterstudiet fokusere på studentenes konkrete erfaringer fra praksis.
Etter fullført eksamen skal studenten kunne:
Undervisningen blir organisert som forelesninger og seminarer.
Undervisningen knyttes opp mot studentenes praksisperiode (7 uker).
Hver student har tilbud om 2 timer individuell veiledning på prosjektoppgaven.
Kurslitteraturen tilsvarer ca 375 sider.