Undervisningen er knyttet til studentenes praksis enten i Medie- og informasjonskunnskap eller i Medier og Kommunikasjon i den videregående skolen.
Undervisningen i mediefagsdidaktikk er tett knyttet til faget og klasseromsituasjonen. Studentene oppfordres til å reflektere over fagdidaktiske perspektiver og problemstillinger via faktiske eller tenkte undervisningssituasjoner, knyttet til bestemte tematiske områder og læringsmål i mediefaget. Viktige momenter i dette vil være vurdering og tilpasset opplæring, og hvordan vi skal tenke forholdet mellom teori og praksis i mediefaget.
Spørsmålet om forholdet mellom mediekompetanse og demokratisk dannelse vil være et gjennomgående fagdidaktisk perspektiv. Medienes rolle i demokratiet er en viktig del av fagets innhold, og en bærende del av fagets begrunnelse i skolen. Vi setter fokus på elevenes kritisk-analytiske og kreative mediekompetanse, og legger vekt på elevenes erfaringer med medier og populærkultur i hverdagslivet. Spørsmålet om mediekompetanse og dannelse gir også anledning til å drøfte noen mediefaglige perspektiver på debatten om digital kompetanse.
Undervisningen vil også fokusere særskilt på noen utvalgte hovedområder innenfor mediefaget, slik som digitalsamfunnet, journalistikken og demokratiet, mediehistorie og mediebruk, dataspill og multimedia, og film.
Undervisningen blir organisert som forelesninger og seminarer (16-20 timer).
Undervisningen knyttes opp mot studentenes praksisperiode (7 uker).
Hver student har tilbud o 2 timer individuell veiledning på prosjektoppgaven.
Pensum tilsvarer ca 375 sider.