Emner: HELED620 Helseledelse - Vår 2018




Studienivå (studiesyklus)

Master

Undervisningssemester

Høst + vår

Mål og innhald

Målet med studiet er å bidra til å styrke den enkelte students kunnskaper og ferdigheter som er nødvendig for å være leder i helsesektoren.

Studiet skal gi innsikt i:

Samhandling og endringsledelse

Læringsutbyte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten:

Kunne anvende ulike ledelsesteorier på konkrete eksempler

Kunne anvende organisasjonsteori som analyseverktøy på helseorganisasjoner

Forstå sosialmedisinske begrep som forklarer endringer i befolkningens bruk av helsetjenester

Forstå innholdet i og rammevilkårene for reformer i helsevesenet ¿ spesielt samhandlingsreformen

Kunne gjøre rede for mekanismer som hemmer og fremmer læring i kunnskapsorganisasjoner

Forstå aktuelle prioriterings- og effektiviseringsutfordringer i det norske helsevesenet

Kunne greie ut om verktøy som finnes for å fremme endringsledelse

Skille mellom ulike former for samhandling og samarbeid

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studentens ferdigheter være styrket på følgende områder:

 

Generell kompetanse

Etter fullført studium har studentene:

Utviklet seg som ledere i helsevesenet gjennom å tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som gjør det mulig å systematisere sin egen og andres erfaringsbaserte kunnskap.

Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

Undervisningen konsentreres i fire ukessamlinger. De fire samlingene strekker seg over en periode på et halvt år. Oppstart er i høstsemesteret og eksamen på nyåret.

Forelesninger holdes av lærebokforfattere, fagansvarlige, forskere og reflekterte praktikere. Det blir lagt opp til en dialogisk arbeidsform. Teorier og begrep fra pensum blir diskutert i plenum og i grupper, med utgangspunkt i deltakernes egne erfaringer. At studiet er erfaringsbasert, betyr at deltakernes erfaringer aktivt brukes som en ressurs i undervisningen.

Individuelle oppgaver følges opp med veiledning og presentasjon for kolleger. Studentene må sette av tid til selvstudium mellom samlingene. Gjennom det nettbaserte støttesystemet Mitt Uib, gis det tilgang aktuell litteratur, timeplaner og annet informasjonsmateriale.

Obligatorisk undervisningsaktivitet

For å kunne gå opp til eksamen, må studenten få godkjent to arbeidskrav.

1. Et gruppearbeid som presenteres muntlig i plenum, støttet av en PPT-presentasjon

2. En individuell skriftlig oppgave på 6-7 sider, der studenten kan velge å ta utgangspunkt i en aktuell problemstilling fra sin egen arbeidsplass.

Vurderingsformer

hjemmeeksamen - innlevering av oppgave

Karakterskala

Karakterskala A-F

Emneevaluering

Skriftlig evaluering av hver samling om fredagene.

Kontaktinformasjon

UiB Videre (EVU)
Universitetet i Bergen
Postboks 7800, 5020 Bergen
Tlf.: 55 58 20 40
e-post: videre@uib.no mailto:post@evu.uib.no 

Administrativt ansvarlig:

Jorunn Hvalby

http://www.uib.no/personer/Randi.Oen