Høst. (Eksamen hvert semester.)
Særlig egnet i kombinasjon med: Det anbefales å kombinere dette kurset med noen av de øvrige kurs
innenfor immaterialretten og/eller konkurranseretten.
Markedsføringsretten omfatter rettsreglene som regulerer rammene for næringsdrivendes markedsføring. Den mest sentrale rettskilden i emnet er markedsføringsloven. Det ble vedtatt ny markedsføringslov 9. januar 2009, som trådte i kraft 1. juni 2009 samtidig med at tidligere markedsføringslov 1972 ble opphevet. Grunntrekkene i tidligere lovgivning er videreført i den nye loven, men loven innebærer en harmonisering av rettsreglene i EU/EØS om urimelig handelspraksis overfor forbrukere. Markedsføringsretten omfatter rettsforholdene både næringsdrivende imellom, rettsforholdene mellom næringsdrivende og forbrukere, samt forholdet til offentlige myndigheter, særlig Forbrukerombudet og Markedsrådet. Sentrale rettsspørsmål om begrensninger i adgangen til markedsføring som vil bli behandlet er bl.a. reglene om god forretningsskikk, herunder reglene om etterlikning av produkter m.m., villedende reklame, kjønnsdiskriminerende reklame, reklame rettet mot barn og unge, sensur av standardvilkår, reglene om forretningshemmeligheter og lignende, samt sanksjoner mot overtredelse.
Eksamen hvert semester.
Fire timer skoleeksamen. Karakter: A - E for bestått, F for ikke bestått.
Eksamensspråk:
Hjelpemidler til eksamen:
- Se § 3-5 i Utfyllende regler for studier ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen.
- I tillegg er følgende tillatt:
- Særtrykk av markedsføringsloven.
-Kompendium JUS260-2-D Markedsføringsrett, UiB, 2011
Innhold:
Konvensjoner
Paris Convention for the Protection of Industrial Property of March 20, 1883
Direktiver og forordninger
EUROPAPARLAMENTS- OG RÅDSDIREKTIV 2005/29/EF av 11. mai 2005 om foretaks urimelige
handelspraksis overfor forbrukere på det indre marked (« direktivet om urimelig handelspraksis »)
EUROPAPARLAMENTS- OG RÅDSDIREKTIV 2006/114/EF av 12. desember 2006 om villedende og
sammenlignende reklame (konsolidert utgave)
EUROPAPARLAMENTS- OG RÅDSFORORDNING (EF) nr. 2006/2004 av 27. oktober 2004 om samarbeid
mellom nasjonale myndigheter med ansvar for håndheving av forbrukervernlovgivning (forordningen
om forbrukervernsamarbeid)
Forskrifter
FOR 2009.06.01 nr 0565: (BLD)Forskrift om urimelig handelspraksis
FOR 2009.06.05 nr 0588: (BLD)Forskrift om Forbrukerombudets og Markedsrådets saksbehandling
mv.
FOR 2009.06.05 nr 0598: (BLD)Forskrift om Reservasjonsregisteret
FOR 2000.12.19 nr 1653: (BLD)Forskrift om sammenlignende reklame
Særregler om ordbøker:
For øvrig informasjon om hjelpemidler, se de respektive emnesidene og "Utfyllende regler", § 3-5 Hjelpemidler til eksamen: http://www.uib.no/jur/utdanning/reglement-og-prosedyrer/reglement-i-utdanningssaker-ved-det-juridiske-fakultet/utfyllende-regler-for-studier-ved-det-juridiske-fakultet-universitetet-i-bergen
Kursansvarlig: Professor Tore Lunde
Kontakt: spesialemner@jurfa.uib.no