Emner: JUS398 Masteroppgave - Høst 2014




Studiepoeng

60.0

Studienivå (studiesyklus)

I løpet av mastergradsstudiets fjerde og femte år skal studenten levere et selvstendig skriftlig arbeid tilsvarende 30 studiepoeng. Etter søknad kan det leveres et skriftlig arbeid på 60 studiepoeng. Søknaden vurderes etter interne instruks for behandling av søknader om masteroppgave på 60 sp (sak 103-06/07) vedtatt av Studieutvalget ved Det juridiske fakultet.

Undervisningsspråk

Norsk

Undervisningssemester

Vår og høst

Undervisningsstad

Det juridiske fakultet

Mål og innhald

Forventet læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten skal gjennom arbeidet med masteroppgaven utvikle kunnskap om et selvvalgt juridisk tema, med tilhørende problemstillinger, juridisk metode, analyser og konklusjoner.

Studenten skal danne en dypere forståelse for hvordan rettsvitenskapelige problemstillinger kan utformes og analyseres, og hvilke forskningstradisjoner som gjør seg gjeldende på dette punktet.

Studenten skal utvikle innsikt i grunnleggende vitenskapsidealer, og hvordan disse påvirker gjennomføringen av vitenskapelig virksomhet. I tillegg skal studenten få forståelse for etiske problemstillinger man kan stilles ovenfor i praktisk forskingsvirksomhet, særlig når det gjelder bruk av andres materiale og kildehenvisninger.

Læringsutbyte

Ferdigheter

Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten ha utviklet evne til å utforme og analysere rettsvitenskapelige problemstillinger i samsvar med vitenskapelige idealer.

Studenten skal særlig ha utviklet selvstendighet i valg av metode for å belyse de rettsvitenskapelige problemstillingene masteroppgaven omhandler.

Studenten skal også ha styrket evnen til å foreta gode valg knyttet til forskingsetiske problemstillinger i praktisk forskingsvirksomhet.

Generell kompetanse

Gjennom arbeidet med masteroppgaven skal studenten ha opparbeidet en generell evne til å gjennomføre et selvstendig forskingsarbeid innenfor rammen av de eksisterende forskningstradisjoner. Studenten skal også ha opparbeidet evne til å analysere juridiske problemstillinger ut fra en dypere forståelse av juridisk metode og analyse, med høyere kvalitet på de juridiske vurderingene som resultat.

Krav til forkunnskapar

Emner på tredje studieår (JUS131, JUS132, JUS133, JUS134, JUS135) må være fullført før man begynner på fjerde eller femte studieår.

Tilrådde forkunnskapar

Studenter som skriver masteroppgave innen emner som ikke er en del av de obligatoriske emnene på studieprogrammet, kan ha stor nytte av å velge spesialemner eller emner i løpet av utvekslingsopphold på 5. studieår som er relevante for tematikken i masteroppgaven.

Krav til studierett

MAJUR

Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

Masteroppgaven skal være et selvstendig arbeid, som skrives under veiledning, hvor studenten selv har ansvaret for progresjonen i arbeidet.
Det avholdes forelesninger hvert semester for studenter som skriver masteroppgave. Forelesningene skal være et supplement til den individuelle veiledningen.

Obligatorisk undervisningsaktivitet

Studentene har rett og plikt til veiledning under arbeidet med masteroppgaven. Det blir gitt 20 timers veiledning per student. Timetallet omfatter tiden veilederen bruker til lesing av utkast, utarbeiding av kommentarer og samtale med studenten. Rammene for veiledning presiseres ytterligere i Studieplanen om Undervisningsmetodar og Obligatorisk rettleiing for masteroppgåva.

Veiledere godkjennes av forskergruppe eller prosjektledelse for studenter som skriver stor masteroppgave med stipend.

Øvrige masteroppgaver som godkjennes etter søknad blir tildelt veiledere av de kursansvarlige for JUS398. Eksterne veiledere må vurderes og godkjennes av fakultetet i henhold til Retningslinjer for valg og godkjenning av eksterne hjelpelærere og sensorer.

Det er studentens eget ansvar å oppsøke og nyttiggjøre seg veiledning samt sørge for fremdrift i arbeidet i henhold til avtaler med veileder.

Studenten skal gjennomføre en prosjektframlegging for kvalifiserte fagpersoner enten i prosjekt, forskergruppe eller for særskilte personer oppnevnt av de kursansvarlige for JUS398.

Prosjektframlegging

Etter første semester av skriveperioden, og senest innen første halvpart av andre semester, skal studenten legge frem masteroppgaven for særskilt kvalifiserte personer med tanke på å en grundig diskusjon. De kvalifiserte personene skal fortrinnsvis ha doktorgradskompetanse.

Forskergruppeleder eller prosjektleder har ansvar for å tilby studenter som skriver stor masteroppgave, og er tilknyttet en forskergruppe eller et prosjekt, framlegging av oppgaven til diskusjon i gruppen eller prosjektet. Studenter som skriver stor masteroppgave uten slik tilknytning, skal få oppnevnt fagpersoner av de kursansvarlige for JUS398 for gjennomføring av en tilsvarende fremlegging.

Studenten skal sende en representativ del av teksten til deltakerne på samlingen senest to uker på forhånd. Utvelgelsen av tekst skal skje i samråd med veileder. Veileder skal være tilstede under framleggingen, og veilede studenten på forhånd med tanke på innholdet i presentasjonen.

Framleggingen skal skje ved at studenten har 20-30 minutters presentasjon av oppgavens tema, og de mest sentrale problemstillingene og vurderingene som oppgaven aktualiserer. Presentasjonen skal danne grunnlaget for en etterfølgende diskusjon om temaet, problemstillinger og vurderinger i et akademisk og rettsvitenskapelig perspektiv.

Prosjektleder, forskergruppeleder eller kursansvarlige for JUS398 melder fra til studieadministrasjonen når framleggingen er gjennomført.

Framleggingen skal tilrettelegge for at studenten får en grundig gjennomtenkning og kvalifisert tilbakemelding på sitt prosjekt i siste del av arbeidet med masteroppgaven. En akademisk diskusjon med flere særlig kvalifiserte personer vil skape et godt grunnlag for å belyse de metodiske, materielle og pedagogiske utfordringer som oppgavens tema og veivalg reiser. Studenten vil få tilgang til flere perspektiver og faglig kvalifiserte synspunkt på innholdet i masteroppgaven, og dermed komme dypere inn i den spesialiserte kunnskapen om faget og dets metode som kvalifikasjonsrammeverket forutsetter på masternivå.

Framleggingen skal også legge til rette for et akademisk løft av innholdet i oppgaven som bidrar til at oppgaven tilfredsstiller kvalifikasjonsrammeverkets krav til gjennomføring av et selvstendig arbeid. I tillegg vil deltakelsen i den etterfølgende diskusjonen bidra til å utvikle den evnen til kritisk tenkning, og strukturering og formulering av argumentasjon, som kvalifikasjonsrammeverket angir som et læringsmål på masternivå.

Frister for bekreftelse og innlevering av masteroppgave:

Innleveringssemester høst:

Innleveringssemester vår:

Vurderingsformer

Tema, problemstilling og ordgrense:

Tema og problemstilling for masteroppgaven skal fremgå i søknad om 60 sp masteroppgave, og videre arbeid med denne skal skje i samråd med veileder.

For masteroppgave på 60 studiepoeng er veiledende ordgrense 30 000 ord. Oppgaver over 37 500 ord blir ikke sensurert. Fot- og sluttnoter skal medregnes i ordgrensen. Forord, forside, innholdsfortegnelse, registre, litteraturliste og vedlegg medregnes ikke. Besvarelser som avvises som følge av overskridelse av ordgrensen, må omarbeides og leveres et senere semester. Det gis ikke ekstra veiledning ved slik omarbeidelse.

Masteroppgaven innleveres elektronisk i Mi side. Innlevert oppgave skal være anonymisert, paginert og av forsiden skal tittel på oppgaven, kandidatnummer samt antall ord inkl. fot- og sluttnoter fremgå.

Bedømmelse
Når det gjelder skriftlig sensur av masteroppgaven, vises det til Utfyllande regler om rettleiing og vurdering - masteroppgåver.

Karakterskala

Ved sensur av emnet benyttes karakterskalaen A til E for bestått og F for ikke bestått

Vurderingssemester

Vår og høst

Kontaktinformasjon

Kursansvarlige: førsteamanuensis Anne Marie Frøseth og førsteamanuensis Knut Martin Tande

Administrativt ansvarlige: Sigrid Haugros og Eli Tjerandsen masteroppgave@jurfa.uib.no

Institutt

Det juridiske fakultet