Emner: LOGO317 Praksis i logopedi - Vår 2014




Studiepoeng

15.0

Læringsmål

Praksis skal medverke til oppøving av kliniske ferdigheter, og skal bidra til at studenten bli i stand til å integrere teoretisk kunnskap med praktisk, klinisk arbeide.

Spesifikke mål:

Studenten skal etter gjennomført praksis være i stand til

Fagleg innhald

Studenten skal få erfaring med tverrfagleg samarbeid i løpet av praksisgjennomføringa, med fokus på kva for ei rolle ein logoped vil ha i eit tverrfagleg team innan helseinstitusjonar eller utdannings- og omsorgsinstitusjonar. Praksisperiodane skal omfatte arbeid med barn og med vaksne.

Undervisningsspråk

Norsk

Undervisningsmetodar

Praksisgjennomføring:

Praksis i logopedi består av fire deler, og det er studentens personlige ansvar å dokumentere gjennomføring av praksis. Felles for hele praksisgjennomføringen er at det brukes mappe (portefølje) som grunnlag for godkjenning. Mappen skal inneholde kasusbeskrivelser, skriftlige rapporter og refleksjonsnotater fra veiledningstimene, refleksjonsnotater fra stemmepraksis, samt anonymiserte rapporter fra de ulike sakene studenten er i befatning med i forbindelse med praksis.

Del 1: Innføringspraksis

Innføringspraksis blir gjennomført over studiets 1.-3. semester. Innføringspraksis består av tre moduler: faglig forum som går over studiets 1.-2. semester, stemmepraksis som normalt legges til studiets 2. semester, og påhørspraksis som i sin helhet normalt vil bli lagt til studiets 3. semester. Faglig forum blir avviklet i form av månedlige møter med kasusdrøfting gjennom studieprogrammets 1. og 2. semester. Studentene skal utforme kasusbeskrivelser og refleksjonsnotater fra minst fem kasuspresentasjoner som legges i mappen for godkjenning

Stemmepraksis blir avviklet i form av 40 timer stemmeøvelser som blir lagt til studiets 2. og 3. semester. Stemmepraksis krever høy egeninnsats, og egentrening ut over timene må påregnes. I påhørspraksis vil studentene i mindre grupper få en innføring i kasusmateriale og arbeidsprosedyrer innefor ulike problemområder og arenaer for logopedisk yrkesutøvelse under veiledning. Veiledningen og drøftingene blir ledet av erfaren logoped og vil normalt foregå i grupper, og veiledningen kan bli gitt av en eller flere veiledere i team

Del 2. Fordypningspraksis.

Fordypningspraksis vil i sin helhet bli lagt til studiets 4. semester, og vil normalt bli avviklet innenfor en sammenhengende periode av 10 ukers varighet. Studenten vil i fordypningspraksis være knyttet til en vanlig arbeidsplass for logoped, og ha en oppnevnt veileder med minst to års erfaring på feltet. Studenten skal i løpet av praksisen få erfaring med vanlige problemstillinger, arbeidsmetoder og arbeidsarenaer for logopedisk yrkesutøvelse, og det er en målsetting at studenten i stigende grad skal få erfaring med selvstendig logopedisk yrkesutøvelse.

Undervisningssemester

Haust og vår

Krav til forkunnskapar

Ingen

Vurdering / eksamensformer

Praksis og munnleg.
Det vert nytta karakter bestått/ikkje bestått.

Praksisgodkjenning:

Praksis godkjennes på grunnlag av godkjent evaluering av praksis, godkjenning av innholdet i mappen. Oppmøte minst 4/5 av praksisdagene innenfor hver av de fire komponentene. Praksisrapport skal utformes av veileder, og skal inneholde en vurdering av studentens kommunikative ferdigheter, generelle fremferd i praksisavviklingen, spesifikke kliniske ferdigheter, og kvalitet på skriftlige arbeider/rapporter/notater fra praksisavviklingen

Evaluering

Studentene skal evaluere undervisninga i tråd med Det psykologiske fakultet sin prosedyre for undervisningsevaluering. Evaluering av undervisninga skal skje minimum kvart 3. semester.

Fagleg ansvarleg

Avdeling for biologisk og medisinsk psykologi