Emner: PROPSY306 Klinisk nevropsykologi - Vår 2018
Studienivå (studiesyklus)
Profesjonstudiet i psykologi/Master
Undervisningsspråk
Norsk
Undervisningssemester
Haust og vår
Mål og innhald
Målet med kurset er å formidle grunnleggende kunnskap om klinisk nevropsykologiske modeller og metoder, og hvordan disse anvendes i møte med pasienter. Utvalgte tema og relevante kasuistikker vil presenteres i en forelesningsrekke. Her vil studentene presenteres for nevropsykologiske modeller og metoder, og hvordan disse benyttes for å belyse problemstillinger vi møter i klinisk praksis og i forskning. Kurset omfatter også en kort innføring i atferdsfarmakologi, der studentene gis innblikk i bruk og effekt av medikamenter som benyttes ved behandling av nevrologiske og psykiske lidelser. Gjennom praksis vil studentene få erfaring med administrasjon og tolkning av en prøve på intellektuell funksjon, og sammen med veileder vil de delta aktivt i gjennomføring av nevropsykologiske undersøkelser ved vår poliklinikk.
Læringsutbyte
Kunnskaper:
Ved fullført emne kan kandidaten:
- Redegjøre for hjerne og atferd relasjoner
- Redegjøre for ulike metoder som er egnet til å måle hjernens funksjon
- Beherske administrasjon og tolkning av Wechslers intelligenstester
- Beskrive hva som kjennetegner en nevropsykologisk undersøkelse, dets styrker og svakheter
- Redegjøre for hvordan ulike nevrologiske og psykiske tilstander påvirker nevropsykologisk funksjon
- Redegjøre for forskjeller og likheter ved undersøkelse av barn og voksne
- Redegjøre for metoder som benyttes ved habilitering og rehabilitering av mennesker med nevropsykologiske funksjonsutfall
- Redegjøre for betydningen av kontinuerlig læring i møtet med pasienter som har skader eller dysfunksjoner som rammer hjernen
- Redegjøre for betydningen av tilbakemelding av resultater til pasienten selv, hans eller hennes pårørende og hjelpeinstanser som har ansvar for det videre tilbud til pasienten
- Redegjøre for grunnleggende prinsipper når det gjelder legemidler og deres effekt på sensorisk-motorisk, kognitiv og emosjonell funksjon
- Beskrive bruken og effekten av ulike typer medikamenter som benyttes ved nevrologiske og psykiske lidelser.
- Redegjøre for oppdatert kunnskap når det gjelder atferdsendringer som skyldes legemiddel, og argumenter for justert eller endret behandling
Ferdigheter:
Ved fullført emne kan kandidaten:
- Demonstrere ferdigheter i å administrere tester
- Innsamle bakgrunnsinformasjon før en nevropsykologisk undersøkelse
- Forberede og samle inn anamnestisk informasjon
- Finne fram til relevant litteratur og metoder for en aktuell problemstilling
- Integrere testresultater med anamnestisk informasjon og resultater generert fra andre undersøkelsesmetoder
- Vurdere egnede tiltak for å hjelpe pasienter som har gjennomført en nevropsykologisk undersøkelse
- Presentere nevropsykologiske resultater og tolkninger av funn ved en nevropsykologisk undersøkelse
Generell kompetanse:
Ved fullført emnekan kandidaten:
- Vise ansvarlighet i møte med pasienter
- Kunne reflektere ærlig om egne begrensninger
- Vise ansvar for å skaffe seg kunnskap om sykdommer, tilstander og annet som er relevant for en gitt pasientundersøkelse
- Kunne be om hjelp fra kollegaer eller andre instanser ved behov
- Kombinere kunnskap av kvantitativ og kvalitativ art i sine vurderinger
- Vise ansvarlighet når det gjelder å utnytte muligheter og ta hensyn til begrensninger i en poliklinisk undersøkelsessituasjon.
Krav til forkunnskapar
Bestått alle forutgående emner i studieløpet: PROPSY301-PROPSY304
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning
Det gjennomføres et kurs i gjennomføring av en undersøkelse av intellektuell funksjon hos barn. Testkurset går over to uker og omfatter praktisk trening i testadministrasjon, skriving av en testrapport og presentasjon av denne rapporten i plenum med faglærer og medstudenter til stede. Teoretisk kunnskap om testen og kunnskap om tolkningsregler vil gis gjennom forelesninger og diskusjon med faglærer og medstudenter. Faglærer anbefaler litteratur til bruk når studenten skal ha ansvar for testing av intellektuell funksjon som del av sin PPT praksis.
I løpet av en to-ukers periode gjennomføres et kurs med vekt på nevropsykologiske problemstillinger i møte med barn og voksne som har nevrologisk sykdom og/eller nevropsykiatrisk lidelse. Kurset omfatter forelesninger og kasusbeskrivelser og dekke et bredt spektrum av tema. Studentene oppfordres til diskusjon og gruppeaktivitet.
Hver student vil delta i en to-ukers veiledet praksisperiode ved vår nevropsykologiske poliklinikk. Her vil studentene inngå i smågrupper som har ansvar for utredning av fire eller fem pasienter. Studenten får hovedansvar for anamneseopptak/notat, observasjon av testing, oppfølging og presentasjon av kasus på et internt møte, der medstudenter, faglærere og andre interesserte er tilstede.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
- Hver gruppe studenter får presentert en kasuistikk og skal skrive en testrapport basert på kunnskap fra test-kurs. Denne skal presenteres og diskuteres i plenum siste kursdag.
- I etterkant av forelesningsrekken avholdes en prøve som omfatter spørsmål med svaralternativ og en langsvarsoppgave. Denne prøven må være godkjent av emneansvarlig før studenten får anledning til å gjennomføre praksisperioden.
- Obligatorisk oppmøte på alle forelesninger og all praksis.
I praksisperioden ved vår nevropsykologiske poliklinikk skal studenten:
- bidra med gjennomføring av et anamneseopptak og et skriftlig notat på bakgrunn av dette.
- Presentere et tema knyttet opp til problemstilling relevant for sin pasient
- Reflektere muntlig omkring sin pasient i plenum
- Delta på minst to kasuistikkmøter utenom det som inngår i sin egen praksisperiode.
Obligatoriske arbeidskrav er gjenstand for vurdering "godkjent"/"ikke godkjent".
Vurderingsformer
Emner er greidd når alle obligatoriske undervisningsaktivitetar er gjennomført og godkjent
Karakterskala
Bestått/ikke bestått.
Litteraturliste
Anbefalt litteratur vil omfatte hovedemnene i forelesningsrekken og de konkrete problemstillinger de møter i sin praksisperiode.
Emneevaluering
Studentene skal evaluere undervisningen i tråd med UiB sitt kvalitetssikringssystem.
Programansvarleg
Institutt for biologisk og medisinsk psykologi har ansvar for faglig innhold og oppbygging av studiet og for kvaliteten på studieprogrammet.
Kontaktinformasjon
For mer informasjon, vennligst ta kontakt med studieveileder/informasjonssenter: tlf 55 58 27 10 studieveileder.psyfa@uib.no.