Emnet skal dekke psykologifagets forståelse av mennesket i et sosialt perspektiv. Undervisningen har som målsetting å gjøre studentene i stand til å beskrive og analysere menneskelig atferd med utgangspunkt i sosialpsykologisk teori. Problemstillinger som vil bli belyst omfatter grupper og gruppeprosesser, holdninger, diskurs og normer, og sosial persepsjon. Målet med undervisningen er å gjøre studentene kjent med betydningen av en sosial og samfunnsmessig kontekst for menneskelig atferd. Emnet bygger på årsstudiet i psykologi og skal gi studentene en fordypning i sosialpsykologi som bidrar til at de som psykologer forstår og kan anvende kunnskap om individets samspill med andre i ulike situasjoner og under ulike kontekstuelle forhold.
Tema 1: Teori og praktiske øvelser i sosialpsykologi (6 sp)
Tema 1 dekker fire sentrale områder innen sosialpsykologien: Grupper og gruppeprosesser, holdninger og holdningsendring, sosial persepsjon, og normer og diskurs.
Grupper og gruppeprosesser: Undervisningen vil dekke anvendte områder for roller, grupper og gruppeprosesser, og studentene vil delta i egne øvelser, bl.a. for å belyse sosial påvirkning.
Holdninger og holdningsendring: Undervisningen vil dekke ulike sider ved holdningsbegrepet, hvordan holdninger oppstår og endres, og forholdet mellom holdninger og atferd.
Sosial persepsjon: Undervisningen vil dekke temaer som stereotypier, fordommer og diskriminering.
Normer og diskurs: Undervisningen vil dekke teorigrunnlaget for diskursanalyse og grenseoppgangen til feltet sosiale normer. Undervisningen vil også dekke hvordan sosialpsykologer tar i bruk ulike former for diskursanalyse, samt øvelse i å utføre en diskursanalyse.
Tema 2: Ledelse og organisasjon (del 2): Konflikter og ledelse (1 sp)
Studentene skal utvikle god forståelse for sosiale konflikters dynamiske natur (opphav, forløp og konsekvenser av ulike håndteringsmåter), samt få erfaring med konflikthåndtering i gruppe- og arbeidslivssammenheng.
Tema 3: Emneoppgave (6 sp)
1-3 studenter i hver gruppe. Både teoretiske og empiriske emneoppgaver er aktuelle. Tematisk skal emneoppgave ligge innen sosialpsykologi. Studentene inviteres til å skrive innen emner som inngår i veilederens pågående forskning. Det vil som alternativ til en skriftlig oppgave være anledning til å arbeide som forskningsassistent.
Tema 4: Metode (del 5): Surveymetodikk (2 sp)
Delemnet omhandler sentrale metodiske tilnærminger til sosialpsykologiske fenomen, med vekt på ikke-eksperimentelle design, spørreskjemakonstruksjon, og multivariate analyser av data. Studentene skal få øvelse i analyser av sosialpsykologiske data, for eksempel testing av teoretiske modeller for holdninger og holdningsendring. Kurset vil også gi en innføring i spørreskjema som kommunikativ praksis (kontekstualisering og formulering av ledd).
Kunnskaper
Ved fullført emne skal kandidaten kunne:
Ferdigheter
Ved fullført emne skal kandidaten kunne:
Generell kompetanse
Ved fullført emne skal kandidaten kunne:
Ved fullført kurs skal kandidaten i noen grad:
Tema 1: Teori og praktiske øvelser i sosialpsykologi
Tema 2: Ledelse og organisasjon del 2
Tema 3: Emneoppgave
Tema 4: Metode (del 5)
Obligatoriske arbeidskrav er gjenstand for vurdering "godkjent"/"ikke godkjent".