Emnet skal gi forståelse for, empirisk kunnskap om og grunnleggende praktiske ferdigheter innen, klinisk psykologisk kartlegging og behandling. Dette omfatter utredning, diagnostisering og formulering av klienters vansker og ressurser samt utarbeidelse av behandlingsplan, etablering, utvikling og ivaretakelse av behandlingsrelasjonen.
Emnet skal gi kunnskap om spesifikke forhold og utfordringer ved kartlegging og behandling av klienter i ulike aldersgrupper (barn, ungdom, voksne og eldre). Emnet vil videre gi kunnskap og kompetanse om behandling av angstlidelser, atferdsvansker og traumerelaterte plager samt normalpsykologiske utfordringer og utvalgte tilstandsbilder hos barn. Så langt det er mulig, vil studentene få anledning til å observere erfarne behandlere i møtet med klienter.
I emnet inngår også et tema som omhandler selvhjelp og behandling via internett og et tema som gir en innføring i modeller for ledelse knyttet til rollen som psykolog.
Undervisningen i emnet vil gå parallelt med oppstart av Propsy314 (Intern klinisk-psykologisk praksis) der studentene vil få anledning til å praktisere sine kartleggings- og behandlingsferdigheter ytterligere.
Tema 1: Diagnostikk og kartlegging
Tema vil gi innføring i praktisk bruk av diagnosesystemene ICD og DSM, samt kartlegging av sentrale psykiske lidelser og problemer hos barn, ungdom, voksne og eldre ved hjelp av anerkjente kartleggingsmetoder og instrumenter, både før, under og etter behandlingsforløpet. Temaet vil også gi opplæring i bruk av tilbakemeldingsinstrumenter for å kunne ha tilsyn med bedring/forverring og allianse.
Tema 2: Behandling av angstlidelser
Undervisningen skal gi en innføring i det teoretiske og empiriske grunnlaget for psykologisk behandling av hyppig forekommende angstlidelser hos barn, unge, voksne og eldre, samt konkret opplæring i kunnskapsbasert behandling av utvalgte lidelser.
Tema 3: Behandling av atferdsvansker
Undervisningen tar sikte på å gi en oversikt over kjennetegn ved målgruppen barn og unge med atferdsvansker, hvilke konsekvenser disse har for kartlegging og behandling samt aktuelle evidensbaserte intervensjoner som er i bruk i Norge i dag. Videre vil det bli undervist i sentrale risikofaktorer og teoretiske modeller for forståelsen av utviklingen av atferdsvansker. Én av behandlingstilnærmingene vil bli presentert nærmere og anvendt for å illustrere sentrale behandlingsteknikker og -prosedyrer. Undervisningen vil gi en innføring i foreldreveiledning som behandlingsmetode i arbeid barn og unge.
Tema 4: Behandling av traumerelaterte vansker
Kurset gir en innføring i de sentrale teoretiske perspektiver som ligger til grunn for evidens-baserte psykologiske intervensjoner ved og behandling av traumerelaterte vansker etter enkeltstående og multiple traumer. Studentene deltar i integrerte kliniske øvelser med sikte på tilegnelse av og praktisk utprøving av sentrale ferdigheter ved hjelp til traumatiserte voksne og barn. Studentene kan gjengi og drøfte sentrale og dokumentert virksomme arbeidsformer i behandling av traumerelaterte psykiske lidelser.
Tema 5: Relasjon, prosess og allianse i psykoterapi
Undervisningen skal gi en innføring i det begreps- og forskningsmessige grunnlag for vurdering av relasjonelle faktorer som har betydning for utfall i psykoterapi. Temaet omfatter forelesninger og praktisk ferdighetstrening om terapeutiske intervensjoner som kan fremme den terapeutiske alliansen. Det vil bli lagt vekt på sentrale forhold ved den terapeutiske relasjonen som identifisering av kjennetegn på god kontakt og allianse mellom terapeut og pasient, empatisk validering og håndtering av alliansebrudd.
Tema 6: Internettbehandling
Undervisningen skal gi en forståelse av sentrale prinsipper for klinisk bruk av veiledet internettbehandling, indikasjoner for, og målsettinger med, denne typen behandling. Studentene skal også gjøres kjent med evidensgrunnlaget for den praktiske arbeidsmetodikken.
Tema 7: Normalpsykologiske utfordringer, utviklingsforstyrrelser og avgrensete tilstandsbilder hos barn
Kurset gir en innføring i normalpsykologiske belastninger for barn og familier i forbindelse med utviklingsrelaterte og sosiale overganger i barndommen. Videre vil symptomer ved og behandling av utvalgte barnekliniske tilstander bli presentert (f.eks. omfattende utviklingsforstyrrelse, enurese og encoprese).
Tema 8: Om bruk av behandlingsmanualer
Kurset er knyttet opp mot kurset i behandlinga av angstlidelser (tema 2). Det gir en innføring i manualbasert behandling og de særskilte vurderinger som må gjøres når man anvender en terapimanual, hvilke tilstandsbilder denne behandlingsform er egnet for (jfr. komorbide tilstander og deres varighet) og hvordan terapeutisk allianse ivaretas. Studentene skal fordype seg i én behandlingsmanual gjennom erfaringsnære øvelser.
Tema 9:Psykologen som leder
Studentene skal opparbeide seg grunnleggende kunnskap om ledelse og om hvordan organisasjoner er bygget opp og fungerer. Det skal særlig vektlegges kunnskap om ulike lederroller psykologer kan befinne seg i. Viktige tema vil være håndtering av destruktivitet, konflikter og mobbing, så vel som hvordan ledere kan bidra til trivsel, vekst og læring.
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbyte definert i kunnskapar, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskapar
Studenten kan:
Ferdigheiter:
Studenten kan:
Generell kompetanse:
Studenten kan:
I forbindelse med kursprøve i praktisk diagnosesetting kan studenten ha diagnosemanualar tilgjengeleg.
på medstudenters refleksjonsnotater. Det er obligatorisk oppmøte på dag for tilbakemelding.
Obligatoriske arbeidskrav er gjenstand for vurdering "godkjent"/"ikke godkjent".