Tema 1: Kvalitativ metode og dybdeintervju
Kurset gir en introduksjon til det kunnskapsteoretiske grunnlaget for kvalitativ forskningsmetode. Det tar særlig utgangspunkt i et hermeneutisk-fenomenologisk perspektiv, men vil også gi oversikt over andre sentrale tilnærminger. Kurset gir videre en praktisk øvelse i å gjennomføre kvalitative forskningsintervjuer ¿ fra planlegging av undersøkelser, via datainnsamling og analyse, til formidling av forskningsfunn skriftlig så vel som muntlig. Denne innføringsøvelsen bygger på et klinisk perspektiv og kan kun erstattes av kurs som tar utgangspunkt i tilsvarende rammeverk. Kurset gir også en oversikt over ulike måter å evaluere kvalitativ forskning på, og hvordan kunnskap fra slike studier kan anvendes i psykologisk praksis.
Tema 2: Kvantitativ metode
Kurset gir en innføring i grunnleggende metoder for beskrivelse, behandling og oppsummering av kvantitativt datamateriale. Det blir gitt opplæring i vanlige former for organisering av kvantitative data, ulike former for beskrivelse og oppsummering av slike data, samt sentrale prinsipper for å gjøre statistiske slutninger. Gjennom praktiske øvelser vil studentene få trening i bearbeiding og oppsummering av kvantitativ informasjon. Videre vil kurset gi en innføring i hvordan evaluere og anvende kunnskap fra kvantitativ forskning i psykologisk praksis.
Studenten skal ved avslutta emne ha følgjande læringsutbyte definert i kunnskapar, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskapar
Studenten kan:
Ferdigheter
Studenten kan:
Generell kompetanse
Studenten kan:
Tema 1: Kvalitativ metode og dybdeintervju
Tema 2: Kvantitativ metode
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ ikke godkjent
Studierettleiar kan kontaktast her:
Tlf : 55 58 27 10