Emner: PSYK106 Personalpsykologi - Høst 2014
Studiepoeng
15.0Undervisningsspråk
Norsk og engelsk
Førelesingane vil i hovudsak bli undervist på norsk for norskspråklege studentar. I tillegg vil anslagsvis fem av førelesingane ble haldne på engelsk for så vel norske som engelskspråklege studentar. Dette vil bli nærare spesifisert i timeplanen på MiSide.
I tillegg vil det vere ei eiga forelesingsrekke på engelsk for engelskspråklege studentar med anslagsvis fem førelesingar som vil korrespondere med dei førelesingane som blir gjevne på norsk.
Undervisningssemester
Haust og vår
Mål og innhald
Studenten skal gjennom PSYK106 tileigne seg omfattande kunnskapar i høve til sentrale faglege problemstillingar, arbeidsmetodar og verktøy i personalpsykologi, medrekna historiske utviklingsliner, tradisjonar og metodisk grunnlag. I denne samanhengen skal studenten tileigne seg forskingsbaserte kunnskapar om individuelle faktorar som påverkar hans/hennes åtferd i jobbsamanheng, verksemda si handtering av sine medarbeidarar, individet sitt tilhøve til og tilhøyrsle i organisasjonen samt karriereutvikling. Vidare skal Kandidaten skal med basis i tileigna kunnskapar gjennom skriftlege ferdigheiter svare på 2 av 3 oppgåver på ein skriftleg eksamen. Her skal kandidaten organisere, presentere og drøfte relevant fagstoff.
Undervisning og seminar er organisert rundt følgjande sentrale faglege problemstillingar:
- Emosjonar si tyding i leiar-medarbeidar relasjonen.
- Etikk i arbeidslivet, medrekna tydinga av organisatorisk varsling («whistle blowing» i arbeidslivet
- Gjennomtrekk «turnover») i arbeidslivet.
- Haldningar og endringar av slike i organisasjonar.
- Karriere og karriereutvikling, medrekna sosialisering til arbeidslivet
- Kjenneteikn ved dyktige og udyktige medarbeidarar
- Læring og kompetanseutvikling i arbeidslivet.
- Løn og beløningsmetodar i arbeidslivet
- Mangfaldsfaktorar («diversity») så som etnisitet, kultur og kjønn si tyding i organisasjonar
- Persepsjon, attribusjon og beslutningstaking si tyding i høve til korleis vi oppfattar våre omgjevnader og tek avgjerder på arbeidsplassen
- Personlegdomsfaktorar si tyding for motivasjon og ytingar
- Psykologiske kontraktar og organisatorisk tilhøyre («organisational commitment»)
- Rekruttering og seleksjon av organisasjonsmedlemmer
- Stress og traumar, samt tydinga av personalomsorg etter kritiske hendingar og ulykker.
Læringsutbyte
Kunnskapar:
Ved fullført emne skal studenten kunne gjere greie for:
- Korleis individfaktorar som personlegdom, intelligens, persepsjon, læring og informasjonsomarbeiding, påverkar åtferd i jobbsamanheng.
- Individfaktorar sin vekt i seleksjon, opplæring og motivasjon av medarbeidarar i jobbsamanheng.
- Emosjonars tyding i arbeid og organisasjonar.
- Omgrepa organisasjonstilhøyrsle og psykologisk kontrakt samt deira foreløpare og konsekvensar.
- Kva vi forstår med læring i organisasjonar og korleis organisasjonar kan leggje til rette for læring og utvikling hjå den einskilde medarbeidar.
- Etiske problemstillingar og dilemma som ein kan møte som tilsett i ei verksemd, medrekna fenomenet «whistle blowing» (organisatorisk varsling).
- Sentrale prinsipp og metodar for rekruttering og seleksjon av medarbeidarar.
- Ulike typar av løns- og kompensasjonssystem sin verdi i organisasjonar - medrekna konsekvensar for motivasjon, yting og produktivitet.
- Kva som ligg i omgrepet turnover og drøfte ulike tiltak som kan vere med på å redusere uønska turnover i verksemder.
- Ulike metodar for vurdering og utvikling av medarbeidarar ¿ medrekna medarbeidarsamtale.
- Omgrepet mangfald («diversity») og korleis ein organisasjon best mogleg kan stille seg til mangfald i verksemda
- Menneskelege reaksjonar og god personalomsorg etter kriser og ulykker.
- Kva vi forstår med omgrepet den destruktive medarbeidar og kva for forhold kan forklare denne type medarbeidarskap.
- Kva som kjenneteiknar den dyktige medarbeidar og kva forhold kan forklare denne type medarbeidarskap.
- Etiske problemstillingar og dilemma for arbeidsgivarar og leiarar i dagens arbeidsliv.
- Individet gjennom yrkeskarrieren
- Kva vi forstår med sosialisering til arbeidslivet og til organisasjonar, og korleis individuelle og kontekstuelle forhold påverkar sosialisering til arbeidslivet og til organisasjonar.
- Kva vi forstår med karriereutvikling, og faktorar som påverkar den einskilde sin karriereutvikling i ein organisasjon og mellom organisasjonar
- Kva vi forstår med såkalla eldre arbeidstakarar, og korleis verksemda på ein best mogleg måte kan gjerne seg nytte av og ivareta denne gruppa arbeidstakarar .
Ferdigheiter:
Ved fullført emne skal studenten kunne:
- Finne fram i, vurdere og munnleg og skriftleg greie ut om sentrale problemstillingar og kunnskapar innanfor fagfeltet personalpsykologi.
- Nytte seg av fagleg kunnskap og relevante forskingsresultat på praktiske og teoretiske problemstillingar.
- Vurdere kva kjenneteikn ved arbeidstakaren som vil spele inn på hans eller ho si sosialisering, åtferd, tilknyting og ytingar i verksemda.
- Vurdere kva kjenneteikn ved organisasjonen som vil spele inn på arbeidstakaren si sosialisering, åtferd, tilknyting og ytingar i verksemda.
- Vurdera sentrale faktorar ved individet og verksemda som har tyding for gjennomtrekk og karriereutvikling.
- Har kunnskapar om og kan gjere greie for relevante faglege metodar og verktøy m.o.t. rekruttering og seleksjon.
Generell kompetanse:
Ved fullført emne:
- kan kandidaten planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgåver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltakar i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- har kandidaten innsikt i sentrale faglege og etiske problemstillingar i faget personalpsykologi basert på eksisterande teori og empiri.
- kan kandidaten formidle sentralt fagstoff som teoriar, problemstillingar og løysingar så vel skriftleg som munnleg, og gjennom andre relevante utrykksformer.
- kan kandidaten utveksle synspunkt og erfaringar med andre innanfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
kjenner kandidaten til læring og utvikling i verksemder.
Krav til forkunnskapar
For å kunne melde seg opp til eksamen i emnet må ein ha generell studiekompetanse eller oppfylle krava til realkompetanse. Ut over dette er der ingen særskilde krav til forkunnskapar.
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning
Undervisninga vil bli gitt i form av førelesingar og seminar og går over eitt semester.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Ingen
Vurderingsformer
Eksamen er satt saman av ein skriftleg skuleeksamen på 4 timar kor studentane skal svare på 2 av 3 oppgåver. Eksamen arrangerast kvart semester.
Karakterskala
Ved sensur av emnet nyttast karakterskalaen A-F.
Vurderingssemester
Haust og vår.
Litteraturliste
Anbefalt litteratur er satt saman av omlag 1000 sider.
Emneevaluering
Studentane skal evaluere undervisninga i tråd med Det psykologiske fakultet si prosedyre for undervisningsevaluering. Evaluering av undervisninga skal skje minst kvart 3. semester.
Kontaktinformasjon
Informasjonssenteret: Tlf. 55 58 27 10, E-post: studierettleiar.psyfa@uib.no
Institutt
Institutt for samfunnspsykologi