Emner: PSYK110 Arbeids- og organisasjonspsykologi - Vår 2014




Undervisningsspråk

Norsk

Undervisningssemester

Haust

Undervisningsstad

Bergen

Mål og innhald

Arbeids- og organisasjonspsykologi gir en skolering i sentrale teoriar og perspektiv innan det arbeidspsykologiske og organisasjonspsykologiske fagområdet. Det arbeidspsykologiske konsentrerer seg om studiet av arbeid, den enkelte sitt forhold til arbeid og sine nærmaste kollegaer. Det organisasjonspsykologi delen fokuserer primært på studiet av organisasjonar og grupper, og leiinga av disse. Et viktig siktemål er å bevisstgjere studentane på de deler av organisasjonspsykologien som er vitskapelig fundert, ved at nyare empiri vektleggast i undervisinga.

 

Studentane får en bred innføring i sentrale aspekt innan arbeids- og organisasjonspsykologi, der også historiske aspekt vektleggast. Dette inkluderer kunnskap om de to separate feltane arbeidspsykologi og organisasjonspsykologi så vel som forsøka på integrering, samt beskrivingar av hovedfokus innan de ulike felta si utvikling. Faget kan splittas i 13 seksjonar, sjølv om disse er innbyrdes relatert til kvarandre.

 

Tema 1: Psykososialt arbeidsmiljø

Tema 2: Jobb og familie

Tema 3: Jobbtilfredsheit og arbeidsmotivasjon

Tema 4: Betydinga av det sosiale samspill for trivsel og helse i arbeidssamanheng

Tema 5: Destruktivitet i organisasjonar

Tema 6: Individuelle ulikskapar

Tema 7: Stress og helse i arbeidslivet

Tema 8: Psykologisk organisasjonsteori

Tema 9: Kommunikasjon i organisasjonar

Tema 10: Endring i organisasjonar - Organisasjonsutvikling, læring eller omstilling?

Tema 11: Leiing og leiingstenkinga si historie

Tema 12: Organisasjonskultur og organisasjonsklima

 

Tema 13: Danning og utvikling av grupper og team på arbeidsplassen

Læringsutbyte

 Kunnskapar

Tema 1: Psykososialt arbeidsmiljø

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om det psykososiale arbeidsmiljø:

Arbeidets dobbeltside: belastning og utvikling

Kva vi forstår med omgrepet psykososiale faktorar på arbeidsarenaen

Ulike perspektiv på omgrepet psykososialt arbeidsmiljø, så som stressperspektiv og motivasjonsperspektivet

Ulike modeller for psykososiale faktorar, herunder de psykologiske jobbkrav, jobbkjenneteikn modellen og Krav-kontroll modellen

Psykososiale forhold si betyding for jobbtrivsel og helse

Arbeidsmiljøloven med spesiell vekt på lovens hensikt (§1) og den såkalla psykososial-paragrafen (§4.3)

Ulike verkemidlar for arbeidsmiljøutvikling, herunder bruken av survey-undersøkingar (¿survey-feedback¿ metodikk

Ulike metodar for internkontroll og kvalitetsstyring av arbeidsmiljø

 

Tema 2: Jobb og familie

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om forholdet mellom jobb og familie:

Ulike modeller og perspektiv for å forstå dynamikken mellom familie- og arbeidsliv, så som balansemodellen og ¿spill-over¿-modellen, og fenomenet arbeidsnarkomani

Ulike jobb/familie konstellasjonar og mulige effektar av disse

Mulige individuelle, organisatoriske og samfunnsmessige tiltak for å lette og førebyggje jobb/familie problem

 

Tema 3: Jobbtilfredsheit og arbeidsmotivasjon

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om jobbtilfredsheit og arbeidsmotivasjon:

Omgrepet jobbtilfredsheit

Ulike teoriar og modeller for å forstå jobbtilfredsheit

Årsaker til og konsekvensar av jobbtilfredsheit

Omgrepet organisasjonstilhørighet

Mulige samanhengar mellom jobbtilfredsheit, livstilfredsheit, jobbinvolvering og organisasjonstilhørighet

Mulige samanhengar mellom jobbtilfredsheit og effektivitet, og mellomjobbtilfredsheit og tilsette sin helse (herunder sykjefråvær)

Kva arbeidsmotivasjon er

De mest sentrale motivasjonsteoriane i jobbsamanheng

Forholdet mellom motivasjon og produktivitet

Forskjellane mellom innhalds- og prosessteoriar

Ekstrarolleåtferd som følgje av indre motivasjon; arbeidsglede

 

Tema 4: Betydningen av det sosiale samspill for trivsel og helse i arbeidssamanheng

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om betydinga av det sosiale samspill på arbeidsplassen:

Kva vi forstår med omgrepet sosial støtte

Kvantitative aspektar ved sosial støtte (sosiale nettverk)

Ulike former for sosiale støtte

Samanheng mellom sosial støtte og helse; som direkte effekt og buffer hypotesen

Positive og negative effektar av sosial støtte

Humor på arbeidsplassen

Positive og negative sider ved bruk av humor på arbeidsplassen

 

Tema 5: Destruktivitet i organisasjonar

 

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om destruktivitet i organisasjonar:

Konfliktomgrepet i arbeidslivs samanheng

Konfliktar sine årsaker

Konfliktar sine innhald og konsekvensar

Sentrale modeller for å forstå konfliktar sitt forløp

Handtering av konfliktar frå ulike perspektiv

Korleis prinsipp for god kommunikasjon kan nyttast til å førebygge og handtere konfliktar på arbeidsplassen

Omgrepane mobbing og seksuell trakassering på arbeidsplassen

Omgrepet vold på jobben

Ulike årsaker til mobbing i arbeidslivet

Ulike typar mobbing

Utviklingsforløpet av mobbing i arbeidslivet

Konsekvensar av mobbing for den enkelte og for organisasjonen

Førebygging og handtering av mobbing på arbeidsplassen

 

Tema 6: Individuelle forskjellar

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om individuelle forskjellar:

Kva vi meiner med omgrepet personligdom

Personligdomsteorianes plass i arbeidspsykologien

De mest sentrale trekkteoriane, herunder særlig fem-faktor teorien

Forholdet mellom person- og situasjonsfaktorar

Forholdet mellom personligdom og organisasjonsatferd

Kva vi forstår med omgrepet sjølvbilde

Ulike perspektiv og forståingar av omgrepet sjølvbilde

Personligdomens betyding for stress og mestring

Individuelle preferansar, og korleis disse kommer til uttrykk

Jungs modell for typeforståing

Korleis måle personligdom og metodologiske problem i denne forbindelse

I kva grad personligdomstestar kan nyttas ved utveljing leiare og medarbeidarar

Betydningen av kjønn i arbeidsliv og leiing

 

Tema 7: Stress og helse i arbeidslivet

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om stress og helse i arbeidslivet:

Kva vi forstår med omgrepet stress

Sentrale modeller og perspektiv for stress i organisasjonar

Stress hos leiare spesielt

Kva vi forstår med omgrepet mestring

Sentrale modeller for mestring i organisasjonar

Mulige tiltak i forhold til å redusere stress på arbeidsarenaen

Stress under omstilling og nedbemanning

Omgrepet utbrenthet

Utbrenthet i lys av stressmodellar

Årsaker til og konsekvensar av utbrenthet

Individuelle egenskaper sin betydning for utbrenthet

Korleis måle utbrenthet, og metodiske problemer i den forbindelse

Førebygging og behandling av utbrenthet

Sjukefråvær som fenomen

Teoriar om sjukefråvær med spesiell vekt på Steers og Rhodes fråværsmodell

Ulike måtar å måle fråvær, og konsekvensane av disse

Mulige samanhenger mellom arbeidsmiljø/trivsel og sjukefråvær

Ulike tiltak for å redusere sjukefråvær i arbeidet

Helse i arbeidslivet

Helsefremming i arbeidslivet

Kva forstår vi med omgrepet arbeidsledighet. Sentrale forståelsesperspektiv.

Samanhengen mellom arbeidsledighet og helse

 

Tema 8: Psykologisk organisasjonsteori

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om organisasjonsteori ut frå et psykologisk perspektiv:

Ulike modeller for organisering av arbeid og menneskjer og korleis ulike organisasjonstrukturer påvirker menneskjer, med vekt på byråkratiets dysfunksjonar

Grunnleggjande antakingar om menneskjer i organisasjonar og arbeid

Utviklinga i synet på fenomenet arbeid og organisering

Forholdet mellom teknologi, strukturer, sosiale forhold, og korleis disse påverkas gjensidig og korleis de samla påverkar tilsette sine opplevingar og organisasjonars effektivitet

Kjenneteikn ved produktive organisasjonar

Korleis teori og kunnskap frå faget i liten grad omsettes til praksis

Årsaker til at enkelte verksemder nøler med å ta i bruk kunnskapar frå organisasjonspsykologi

Forskingsresultat om metodar for utvikling av produktive verksemder

De mest vanlige måtane å forstå omgrepet ¿kjønn¿ i arbeids- og organisasjonspsykologi

Sentrale problemstillingar og perspektiv vedr. kvinne- og kjønnsforskinga i arbeidslivet

 

Tema 9: Kommunikasjon i organisasjonar

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om kommunikasjon i organisasjonar:

Action Science som et reiskap for å sikre effektiv kommunikasjon

Funksjonell og dysfunksjonell kommunikasjon i organisasjonar

Korleis slik kommunikasjon oppstår, og kvifor

Det sentrale omgrepsapparatet i Action Science sin måte å analysere kommunikasjon

Korleis dysfunksjonell kommunikasjon kan snues til å bli mer funksjonell

Samanhengen mellom kommunikasjon, læring og omstilling i organisasjonar

Sentrale kjenneteikn ved to-veis kommunikasjon

Betingelser for god kommunikasjon på arbeidsplassen

 

Tema 10: Endring i organisasjonar - Organisasjonsutvikling, læring eller omstilling?

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om endring i organisasjonar:

kva som kjenneteiknar omgrepet organisasjonsutvikling

De sentrale arbeidsmetodane og prosessane innan OU tradisjonen

Aksjonsforsking som sentral del av organisasjonsutvikling

Suksesskriterier i OU

Leiarutvikling som del av OU

Omgrepa organisasjonslæring, dobbelkrets og enkelkretslæring og sentrale problemstillingar i samanheng med dette

Samanhengen mellom teknologi og læring i organisasjonar

Psykologiske element i organisasjonslæring, med særlig vekt på persepsjon, kognisjon og kommunikasjon

Prinsippa for erfaringslæring slik de beskrives av Action Science og av Kolb¿s læringssirkel

Arbeidslivets historiske utvikling

Teknologiens og kunnskapen si betyding for arbeidslivet

Paradigmeskiftet frå industrialisering til postindustrialisme

Kunnskapsarbeidaren, leiing og organisering

Organisatorisk endring: modeller og strategiar

Likskapar og forskjellar mellom organisatorisk omstilling og organisasjonsutvikling, organisasjonslæring

Motstand mot endring og faktorar som påverkar dette

Omstilling som læringsprosess; kognitive kart og kompetansar

Stress og stressmestring i forbindelse med omstilling

Korleis omstilling påverkar de tilsette

Korleis en omstillingsprosess kan tilretteleggast for å sikre medarbeidars trivsel og motivasjon

 

Tema 11: Leiing og leiingstenkinga sin historie

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om leiing og leiingstenkinga sin historie:

Grunnleggjande antakingar og verdisyn i forhold til menneske i arbeid

De mest sentrale teoriane om leiing i historisk perspektiv

Leiing- og leiingsomgrepet

Leiares jobbåtferd, mulige årsaker og konsekvensar

De viktigaste teoriane innanfor situasjonsstyrt leiing og dei mest sentrale innvendingane mot nytteverdien av disse teoriane

Omgrepa transformasjonsleiing og transaksjonsleiing

Kva for utfordringar kunnskapsarbeid og kompetente medarbeidarar byr på for leiare som har ansvar for slik arbeidskraft

Forholdet mellom kunnskapsarbeid og motivasjon

Typar medarbeidarar og kva for leiarstilar disse er assosiert med

Korleis forholde seg til produktivitet i kunnskapsintensivt arbeid

 

Tema 12: Organisasjonskultur og organisasjonsklima

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om organisasjonskultur og organisasjonsklima:

Kva vi forstår med omgrepet organisasjonskultur

Forskjellar og likskapar mellom omgrepane organisasjonskultur og organisasjonsklima

Korleis organisasjonskulturar oppstår og utviklast

Kva for funksjoner en organisasjonskultur har for arbeidsfellesskapet

Korleis organisasjonskultur påverkar endringar og omstillingar i organisasjonar

Korleis leiare kan påverke en organisasjonskultur

Universell versus partikulære kjenneteikn ved organisasjonskulturar

Konkurrerande verdiar Modellen for organisasjonskultur

Hofstede sine nasjonale kulturdimensjoner

 

Tema 13: Danning og utvikling av grupper og team på arbeidsplassen

Studenten skal tilegne seg følgjande kunnskapar om grupper og team i en arbeidslivskontekst:

Ulike typar grupper i organisasjonar

Strukturer og prosesser i grupper som påverkar både gruppa sin og organisasjonen sin produktivitet

Kjenneteikn ved effektive grupper

Korleis grupper dannes og utviklast

Forskjellen mellom grupper og team

Fordeler og ulemper ved grupper og team

Ulike problem som kan oppstå mellom grupper i en organisasjon

 

Ferdigheiter

Ved fullført emne skal kandidaten kunne reflektere og gjere greie for sentrale omgrep og modeller innan den arbeids- og organisasjonspsykologiske felt, inklusive korleis en rekke forhold ved organisasjon og arbeidstakar henger saman («person environment fit»). Kunnskapane skal kunne framstilles skriftlig, men også i munnlige kontekster, og vil kunne ha en direkte praktisk nytteverdi i ulike samanhenger (personalarbeid, BHT, arbeidstakarkontekst, i leiarfunksjonar, osv).

Krav til forkunnskapar

For å kunne melde seg opp til eksamen i emnet må ein ha generell studiekompetanse eller oppfylle krava til realkompetanse. Ut over dette er der ingen særskilde krav til forkunnskapar.

 

 

 

Krav til studierett

Emnet er ope for alle med ein studierett ved Universitetet i Bergen.

Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

Forelesingar, seminar, gruppeøvingar (erfaringsbasert læring i smågrupper)

Obligatorisk undervisningsaktivitet

Undervisinga er frivillig. Det er ikkje obligatorisk innsending av arbeidsoppgåver

 

 

 

Vurderingsformer

Emnet vurderas som fullført ved bestått eksamen. Eksamen er en skoleeksamen på 8 timer, som består av 2 deler (del a: test av spesifikke kunnskapar, del b: kor kunnskapane skal drøftes i en samanheng)

 

 

 

Karakterskala

Ved sensur av emnet nyttas karakterskalaen A ¿ F, der F er ikkje bestått.

Litteraturliste

Anbefalt litteratur, web-sider

 

 

Emneevaluering

Studentane skal evaluere undervisninga i tråd med Det psykologiske fakultet sin prosedyre for undervisningsevaluering.

 

Kontaktinformasjon

For meir informasjon, ver vennlig å ta kontakt med studierettleiar/ informasjonssenter, tlf. 55 58 27 10

Epost: studierettleiar.psyfa@uib.no