KJEMI ( - læren om stoffenes egenskaper, sammensetninger og reaksjoner)
Atomets bygning: Studentene skal
- kjenne til de viktigste begrepene innenfor atomfysikk, og kunne definere disse
- kunne forstå hvordan er atom er bygget opp
- kunne forstå prinsippet om elektrostatisk tiltrekning/frastøting
- kjenne til stoffenes elektronfordeling
Grunnstoffenes periodesystem: Studentene skal
- kjenne til hvordan periodesystemet er bygget opp
- kunne definere hva en gruppe og periode er
- kunne karakterisere hva som er felles for grunnstoffer i samme gruppe og samme periode
- kjenne til de ulike gruppene
- kjenne til overganger metaller, halvmetaller, ikke-metaller
Kjemiske bindinger: Studentene skal
- ha kjennskap til stoffenes driv mot stabilitet
- kunne definere og forstå oktettregelen
- kjenne til de viktigste begrepene innenfor bindingslæren
- kunne forstå prinsippet for ionebinding og gi eksempler
- kunne forstå prinsippet for kovalent binding og gi eksempler
- kunne definere elektronegativitet
- kunne anslå type binding ved å ta utgangspunkt i forskjeller i stoffenes elektronegativitetsverdier
- kunne forstå at det er en flytende overgang mellom de ulike bindingstypene
- kunne forstå prinsippet for metallbinding
- kjenne til bindingsforholdene i bestemte stoffer (spesielt vann)
- kjenne til svake bindinger som van der Walske krefter og hydrogenbindinger
- kjenne til aggregattilstandene
Redoksreaksjoner: Studentene skal kunne
- definere og forstå hva en reduksjon er
- gi eksempel på en reduksjon
- definere og forstå hva en oksidasjon er
- gi eksempel på en oksidasjon
Løsninger/konklusjoner/suspensjoner: Studentene skal
- kjenne til hvilke typer løsninger som finnes
- kunne sammenligne de ulike typene løsninger
- kunne forstå hvorfor det dannes ulike typer løsninger
- kunne gi eksempler på ulike typer løsninger
Løsningsmidler: Studentene skal
- kunne definere og forstå hva et løsningsmiddel er
- kunne forstå prinsippet om at `like løser like`
- kunne definere og ha kjennskap til polare og upolare løsningsmidler
- kjenne til oppbygningen til såpe
- kunne forstå hvordan såpe virker
Transportmekanismer: Studentene skal
- kunne forstå prinsippet for osmose
- kunne forstå prinsippet for diffusjon
- kjenne til betydningen av disse transportmekanismene i levende organismer, og kunne gi eksempler
- kunne forstå hva som ligger i begrepene hyperton- isoton- og hypotonløsning
Kjemiske reaksjonslikninger: Studentene skal kjenne til
- prinsippet om grunnstoffenes konstante mengde
- prinsippet om balansering av reaksjoner, og kunne anvende dette
- begrepene substrat, produkt, reaksjonspil
Masseforhold ¿ konsentrasjon: Studentene skal
- kjenne til de viktigste/vanligste enhetene og benevnelsene innenfor kvantitativ kjemi
- kunne forstå hva som ligger i begrepene stoffvekt, stoffmengde og stoffkonsentrasjon
- kunne definere og ha kjennskap til mol-begrepet
- kunne definere og anvende formler M=mol/dm3 (molariteten er lik stoffmengden dividert med volumet)
- generelt foreta en del regneoperasjoner innenfor kvantitativ kjemi
Syrer/baser: Studentene skal
- kunne definere hva en syre og en base er
- kunne forstå reakjonsprinsippene for syrer og baser, og vise dette med reaksjonslikninger
- kjenne til at i en sur løsning er det alltid overskudd av oksoniumioner (H3O+), og i en basisk løsning er det alltid overskudd av hydroksidioner (OH -)
- kunne forstå forskjellen mellom sterke og svake syrer
- kunne forstå forskjellen mellom sterke og svake baser
- kunne forstå prinsippet for nøytralisering og vise eksempel
- kjenne til vannets egenprotolyse
- kunne definere og ha kjennskap til pH-begrepet
- kunne anvende pH-begrepet
- kjenne til bruksområder for syrer og baser, og vanlige skadevirkninger av syrer og baser
Buffere: Studentene skal
- kunne definere hva en buffer er, og kunne gi eksempel vha kjemiske reaksjonslikninger
- kunne forstå viktigheten av å ha syre/basebalanse i kroppen
- kunne forstå prinsippet for hvordan kroppen regulerer syre/base-nivået
- kjenne til viktige kroppsbuffere
Energibegrepet: Studenten skal
- kjenne til energiloven om at energi ikke kan skapes eller forsvinne, men bare gå fra en form til en annen
- kjenne til joule (J) som måleenhet for energi
- kunne definere eksoterme reaksjoner, og gi eksempel
- kunne definere endoterme reaksjoner, og gi eksempel
Kjemisk hastighet: Studentene skal kjenne til
- at hastigheten til kjemiske reaksjoner er avhengig av faktorer som temperatur, konsentrasjon og katalysatorer
Kjemisk likevekt: Studentene skal
- kjenne til at en del kjemiske reaksjoner kan gå i begge retninger
- kunne forstå hva som ligger i begrepene reversible- og irreversible reaksjoner
- kunne gi eksempler på henholdsvis reversible- og irreversible reaksjoner
Viktige grunnstoffer/uorganisk kjemi: Studentene skal
- kunne definere uorganisk kjemi
- kjenne til egenskaper, forekomster og anvendelser til en del stoffer (spesielt i levende organismer)
Organisk kjemi: Studentene skal
- kunne definere organisk kjemi
- kjenne til mangfoldigheten innenfor organisk kjemi
- kjenne til hovedgrupper innenfor organisk kjemi, og deres funksjonelle grupper
- kunne kjenne igjen hovedgruppene og sette stoffklassenavn på dem
- kunne forstå hvordan oksidasjon av en primær alkohol kan gi en syre, og vise dette med eksempel
- kunne forstå hvordan oksidasjon av en sekundær alkohol kan gi et keton, og vise dette med eksempel
- kjenne til egenskaper og anvendelse av en del organiske stoffer
BIOKJEMI ( - læren om kjemiske stoffer og kjemiske prosesser i levende organismer)
Cellen: Studentene skal
- kjenne til hva som karakteriserer liv
- kjenne til viktige stoffgrupper i celler
- kjenne til forskjellen mellom prokaryote og eukaryote celler
- tilegne seg kunnskap om oppbygningen og funksjonene til de forskjellige celleorganellene i dyre- og planteceller
- kjenne til ulike celletyper
Proteiner: Studentene skal
- kjenne til hvilke ulike funksjoner proteiner kan ha
- kjenne til at "byggeklossenhetene" i proteiner er aminosyrer
- kunne vise den generelle strukturen til en aminosyre på strukturformler
- kunne forstå at det er aminosyrens sidegruppe som bestemmer aminosyrens spesifisitet
- kjenne til at aminosyrene blir inndelt i grupper ut fra hvilken sidegruppe de har
- kunne vise hvordan en peptidbinding dannes
- ha kjennskap til begrepene monopeptid, dipeptid, polypeptid
- kjenne til bruken av dipeptid som søtningsmiddel
- kunne forstå hva som ligger i begrepene aminosyresekvens, primærstruktur, sekundærstruktur, tertiærstruktur og kvartærstruktur
- kjenne til bindingstypene i de forskjellige strukturene
- kunne forstå forskjellen mellom fiber- og globulære protein
- kunne forstå at proteiner kan inaktiveres ved denaturering og reaktiviseres ved renaturering
Enzymer: Studentene skal
- kunne definere hva et enzym er
- kunne forstå enzymenes bygning og virkemåte
- kjenne til begrepene substrat, aktivt sete og enzym-substratkompleks
- kunne forstå prinsippet for en enzymkatalysert reaksjon, og sette den opp på reaksjonsform
- kjenne til at enzymaktiviteter ofte er avhengig av kofaktorer
- kjenne til at enzymaktiviteter avhenger av miljøbetingelser som pH, temp. etc.
- kunne forstå forskjeller mellom reversibel- og irreversibel hemming
- kunne forstå hvilken viktig betydning enzymer har for biosyntese- og nedbrytningsprosesser
- kjenne til at enzymer er viktige redskaper innenfor medisinsk diagnostikk
Karbohydrater: Studentene skal
- kjenne til den generelle oppbygningen til karbohydratene
- kjenne til mono-, oligo- og polysakkarider
- kjenne til at "byggeklossenhetene" i polysakkaridene er monosakkarider
- kunne vise hvordan en glykosidbinding dannes
- kunne forstå forskjellen mellom aldoser og ketoser
- kjenne til sukkeralkoholer som søtningsmidler
- kjenne til dekstraner og fruktaner i dentalt plakk
- kjenne til glykolipider og glykoproteiner
- kjenne til karbohydraters ulike funksjoner hos levende organismer
Lipider: Studentene skal
- kjenne til at lipider er en uensartet gruppe, og skissere eksempler på det
- kjenne til, og kunne vise den generelle oppbygningen til fettsyrer
- kunne forstå forskjellen mellom mettete- og umettete fettsyrer
- kjenne til, og kunne vise oppbygningen til triacylglycerolene
- kjenne til ulike lipider som voks, terpener, vitamin A og steroider
- kjenne til lipiders ulike funksjoner i levende organismer
Nukleinsyrer: Studentene skal
- kunne definere er nukleotid
- kjenne til den generelle struktur til er nukleotid
- kjenne til de to nukleinsyrer DNA og RNA, og forskjellen mellom dem
- kunne navnene på de organiske basene
- kjenne til at det kan dannes hydrogenbindinger mellom de organiske basene
- kjenne til den generelle strukturen til en polynukleinkjede
- kunne forstå og vise prinsippet for dannelse av dobbelttrådig DNA
- kunne forstå hva som ligger i begrepet dobbelspiral DNA
- kunne forstå hva som ligger i begrepet nukleotidsekvens
- kunne definere et gen
- kunne forstå hovedprinsippet ved DNA-replikasjonen
- kunne definere mutasjon, og skissere hvordan en mutasjon kan oppstå
- kunne gi eksempel på mutasjon
- kunne forstå hovedprinsippene ved transkripsjonsprosessen
- ha kjennskap til de ulike typene RNA
- ha kjennskap til hva som ligger i begrepet genetisk kode
- kunne forstå hovedprinsippene i proteinsyntesen
- kjenne til hovedprinsippene i genteknologien, og mulige anvendelsesområder
Metabolisme: Studentene skal
- kunne gi definisjoner på autotrofe og hetrotrofe organismer
- kunne definere begrepene metabolisme, katabolisme og anabolisme
- kjenne til biosyntese- (anabolisme) og nedbrytningsprosesser (katabolisme) som to "reaksjonsprinsipper" i levende organismer
- kunne forstå hvordan ATP virker som et batteri i levende celler
- kjenne til prinsippene for katabolisme
- kjenne til prinsippene for anabolisme
- kjenne til acetyl COA som sentral metabolitt
- kjenne til hvordan stoffene fordøyes i fordøyelseskanalen, og hvordan de tas opp i cellene
- kjenne til at hydrogenbærere som NAD og FAD er involvert i oksydasjonsprosesser i levende organismer
- kunne forstå prinsippene for glykolysen
- kunne skissere de viktigste reaksjonstrinnene i glykolysen
- kjenne til forskjeller mellom aerob- og anaerob forbrenning
- kunne forstå prinsippene i sitronsyresyklus
- kunne forstå prinsippene/hensikten med oksidativ fosforilering
- kjenne til at glukose-6-fosfat kan følge ulike reaksjonsveier, og at ¿veivalget¿ avhenger av cellens tilstand
- kjenne til prinsippet for oksidering av fettsyrer
- kunne forstå at effektivitet er et overordnet prinsipp i levende celler, og at nøyaktig koordinering av metabolismen dermed er nødvendig.