Emner: JUS261-2-A Konfliktmekling - Vår 2013




Undervisningsspråk

Dansk/norsk.

Undervisningssemester

Høst. Emnet har adgangsbegrensing. De første 30 som er både eksamensmeldt og undervisningsmeldt får plass, deretter etableres venteliste (info i MiSide når StudentWeb åpner).

Mål og innhald

Formålet med kurset er å gi deltakerne en teoretisk og praktisk forståelse av konfliktmekling. Ved kursets avslutning vil deltakerne være fortrolige med grunnleggende begreper og sentrale utfordringer i meklingsfaget. I tillegg vil deltakerne ha prøvd mekling i praksis. Kurset vil foregå som et samspill mellom teori og praksis, og deltakerne medvirker aktivt i hele kursforløpet.

Kurset har klasseromsundervisning med forelesning, diskusjoner, rollespill og andre praktiske øvelser. Undervisningen er fordelt på to uker med intensiv undervisning, totalt 42 timer fordelt med cirka halvparten av timetallet på hver uke. De siste to timene er spørretime.

Under praktiske øvelser (herunder rollespill) vil studentene i første fase av kurset veiledes av to lærere. Under Oil Prizing Exercise deltar tre lærere. (Angitt antall lærere under praktiske øvelser forutsetter et studenttall over 15.)

Fra cirka midten av kursforløpet vil oppfølgingen og veiledningen av studentene under rollespill intensiveres. Studentene vil bli delt opp i mindre grupper som hver veiledes av en lærer som observerer hele meklingsforløpet og gir tilbakemeldinger. Forholdstall mellom lærer og studenter på slike rollespill vil være 1:8. Under andre praktiske øvelser deltar fortsatt to lærere, forutsatt et studenttall over 15 personer.

Følgende tema vil bli behandlet:

- Konfliktforståelse

- Mekling: Definisjon, historikk. Forholdet til andre konfliktløsningsformer.

- Forhandlingsteknikk.

- Meklingens ulike trinn.

- Rettsmekling, familiemekling og andre meklingsinstitutter for sivilrettslige tvister. Rettslig regulering. Erfaringer fra praksis. Forskning.

- Kort om mekling i straffesaker

- Etikk

- Internasjonale konflikter. Paradigmer. Forsoning. Rettferdighet.

- Andre meklingsmodeller enn den refleksive modellen.

- Rettssikkerhet

Læringsutbyte

Forklare forskjellen på mekling, voldgift og domstolsbehandling av konflikter.

Forklare den historiske sammenhengen moderne mekling utspringer fra.

Analysere en konflikt ved hjelp av konflikteskalering og konfliktdimensjoner og reflektere over bruken av begrepene i eget liv, på samfunnsnivå og i en internasjonal kontekst.

Redegjøre for samspillet mellom meklingsteorien og de praktiske erfaringene fra undervisningen.

Forklare og reflektere over konfliktmekling og trinnene i prosessen i den refleksive meklingsmodellen.

Redegjøre for og bruke meklingsteknikker i rollespill og reflektere over de valg, som gjøres i en mekling.

Redegjøre for forskjellige meklingsmodeller og identifisere deres særlige kjennetegn.

Forklare sentrale meklingsbegreper som nøytralitet, rettferdighet, sannhet, makt, dialog, kontakt, empati, forhandling mv., samt bruke dem i rollespill og analysere cases i forhold til dette.

Forklare en hel mekling og gjennomføre et rollespill som mekler.

Analysere meklerens rolle, særlig i forhold til meklerens rolle som en nøytral og upartisk tredjepart.

Treffe avgjørelse om hvordan en meklingscase skal håndteres før møtet, i møtet og etter møtet.

Reflektere over, om en gitt sak er egnet til mekling og argumentere for og imot.

Reflektere over egne styrker og svakheter som mekler og over hvordan ens person har betydning for meklingsutøvelsen.

Perspektivere teorien med egne erfaringer i og utenfor undervisningen.

Formidle og formulere sin viten og argumentasjon faglig og språklig korrekt på en strukturert og sammenhengende måte.

Krav til forkunnskapar

Studentene må forstå norsk, dansk og engelsk og kunne snakke et skandinavisk språk. Tre års universitets- eller høyskoleutdanning.

Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

Forelesninger/seminarer.

Obligatorisk undervisningsaktivitet

Tre notater á ca 900 ord skal leveres i kursets første del. To av tre notater skal være bestått.

80 % oppmøte i hver av kursets to deler.

Vurderingsformer

Skoleeksamen

Det tilbys kontinuasjonseksamen (tidsbestemmes konkret), ikke ordinær eksamen i mellomliggende semestre.

Karakterskala: Gradert skala med 5 trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jfr. Studieplan for masterstudiet I rettsvitenskap ved UiB § 3-1 nr 2 første punktum.

Hjelpemidler til eksamen

- Se § 3-5 i Utfyllende regler for studier ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen.

Særregler om ordbøker:

For øvrig informasjon om hjelpemidler, se de respektive emnesidene og "Utfyllende regler", § 3-5 Hjelpemidler til eksamen: http://www.uib.no/jur/utdanning/reglement-og-prosedyrer/reglement-i-utdanningssaker-ved-det-juridiske-fakultet/utfyllende-regler-for-studier-ved-det-juridiske-fakultet-universitetet-i-bergen

Fagleg overlapp

JUS261-2-A og JUS261-2-B fra 2008 eller 2009 blir i sin helhet konsumert av JUS261-2-A 20 sp.

Litteraturliste

Emneevaluering

I henhold til retningslinjer for evaluering av emner ved Det juridiske fakultet

Kontaktinformasjon

Kursansvarlig: Professor II Vibeke Vindeløv

Administrativt ansvarlig: Førstekonsulent Sigrid Haugros sigrid.haugros@jurfa.uib.no