Emner: JUS242 Rettergang - Vår 2014




Studiepoeng

20.0

Undervisningsspråk

Norsk

Undervisningssemester

Undervisningen starter i høstsemesteret og fullføres i løpet av vårsemesteret. 

Undervisningsstad

Det juridiske fakultet, Bergen 

Læringsutbyte

KUNNSKAPER

Etter at kurset er gjennomført skal studenten kunne redegjøre for sentrale og aktuelle prosessuelle problemstillinger, prosessrettens plass i rettssystemet, prosessrettens kilder og innholdet i og rekkevidden av de prosessuelle hovedprinsippene for så vel sivile saker som straffesaker.

 

På et overordnet plan skal studenten ha kunnskap om og forståelse av

- retten til domstolsbehandling

- kravet om en forsvarlig saksbehandling og kontradiksjon

- prinsipper om rettens styring av sakens behandling

- prinsippene for rettens forhold til partenes prosesshandlinger, herunder disposisjons-, forhandlings- og anklageprinsippet

- prinsippene for bevisførsel, beviskrav og bevisbedømmelse, og prinsippene om muntlig, umiddelbar og offentlig behandling.

- hvordan nasjonale rettergangsregler påvirkes og suppleres av internasjonale rettssystemer, særlig av menneskerettighetene

 

Med utgangspunkt i tvisteloven av 2005, skal studenten kunne anvende reglene om allmennprosess og småkravsprosess i tingretten, med særlig vekt på

- vilkår for å reise sak, slik som kravene til søksmålsgjenstand, søksmålssituasjon og tilknytning, partsevne og prosessdyktighet, forutgående forliksrådsbehandling

- reglene om saksforberedelse og hovedforhandling/avsluttende rettsmøte

- partenes rådighet over saken og de prosessuelle virkninger av at partenes rådighet eventuelt er begrenset

- reglene for valg av rettsspor (allmennprosess eller småkravsprosess)

- reglene om bevisførselen og de enkelte bevismidler, i første rekke knyttet til vitne- og dokumentbevis

- innhold, form og virkning av rettslige avgjørelser

- reglene om rettskraft

 

Studenten skal dessuten kunne redegjøre for hovedtrekkene i reglene for verneting, objektiv og subjektiv kumulasjon, reglene om prosessuell preklusjon og bevisavskjæring, fraværsdom, rettsmekling, saksomkostninger og anke.

I straffeprosessen skal studenten kunne redegjøre for:

- hvilke saker som behandles etter straffeprosessloven

- reglene om partene i straffesaken og deres rettigheter og plikter, herunder oppbygging og kompetansespørsmål innen påtalemyndigheten

- reglene om bevisførselen under hovedforhandling, spesielt avhøring av vitner

- sondringen mellom skyld- og straffespørsmålet samt forholdet mellom tiltalebeslutning og dom

- behandlingen av tilståelsessaker

- vilkårene for pågripelse og varetektsfengsling

 

 

FERDIGHETER

Etter at kurset er gjennomført skal studenten kunne anvende juridisk metode til selvstendig å analysere, drøfte og ta standpunkt til prosessrettslige spørsmål. Dette innebærer at studenten skal kunne

- identifisere, systematisere og formulere prosessrettslige problemstillinger ut fra et omfattende og komplekst faktum

- finne frem til og systematisere relevante rettskilder og foreta en selvstendig rettslig analyse av prosessuelle problemstillinger på en grundig, helhetlig, kritisk og balansert måte

- resonnere seg frem til et faglig forsvarlig standpunkt gjennom avklaring av spenninger mellom ulike typer gyldige prosessrettslige argumenter

- drøfte prosessrettslige problemstillinger rettspolitisk på en grundig og balansert måte

- se faget JUS242 Rettergang i sammenheng med fag vedkommende har hatt tidligere på studiet, blant annet fagene JUS134 Rettshistorie og komparativ rett og JUS135 Rettsstat og menneskerettar

 

Studenten skal også kunne formidle og evaluere prosessrettslige analyser og standpunkter gjennom

- systematisk å utarbeide selvstendige skriftlige analyser

- muntlig å fremføre prosessrettslig argumentasjon

- å kommentere og vurdere andre studenters analyser og selv motta og gjøre bruk av slike kommentarer

- å arbeide med andre i grupper for å analysere prosessrettslige problemstillinger

 

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter at kurset er gjennomført skal studenten

- ha innsikt i skillet mellom materielle og prosessuelle regler

- ha innsikt i samspillet mellom materielle og prosessuelle regler, herunder i hvordan prosessuelle regler kan bidra til å realisere formålet med de materielle regler eller hindre at formålet til de materielle regler realiseres

- metodisk kunne beherske omfattende og komplekse lover og lovbestemmelser

- metodisk kunne beherske et samspill mellom flere relevante normsystemer når et rettslig spørsmål skal løses, særlig samspillet mellom internasjonale menneskerettigheter og nasjonal lovgivning

- kunne presentere og argumentere for egne vurderinger og konklusjoner for større og mindre grupper av tilhørere

 

Studenten skal etter å ha gjennomført kurset ha evne til å ta ansvar for egen læring, faglig utvikling og faglig refleksjon.

Krav til studierett

MAJUR

Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

Forelesninger og seminar

Obligatorisk undervisningsaktivitet

Det er ikke noe obligatorisk oppmøte på 4.studieår.

 

I løpet av kurset skal en obligatorisk oppgave besvares og leveres inn. Tidsramme og ordgrense angis i kurset.For alle skriftlige arbeid som skal reknes med i obligatoriske arbeidskrav, gjelder at hele oppgaven skal svares på, og må fylle de kvalitative og kvantitative minstekrav som er fastsett i "Krav til skriftlige arbeider på masterstudiet i rettsvitenskap."

 

Vurderingsformer

Etter kurset avlegges 4 timers skoleeksamen.

 

Eksamensspråk

Oppgaven: Norsk

Besvarelsen: Norsk/skandinavisk/engelsk

 

Tillatte hjelpemidler til eksamen

- Se § 3-5 i Utfyllende regler for studier ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen: http://www.uib.no/jur/utdanning/reglement-og-prosedyrer/reglement-i-utdanningssaker-ved-det-juridiske-fakultet/utfyllende-regler-for-studier-ved-det-juridiske-fakultet-universitetet-i-bergen

 

Tillatte hjelpemidler utover nevnte § 3-5

 

Særregler om ordbøker

Karakterskala

Ved sensur av emnet benyttes karakterskalaen A til E for bestått og F for ikke bestått

Litteraturliste

Emneevaluering

I henhold til retningslinjer for evaluering av emner ved Det juridiske fakultet. 

Kontaktinformasjon

Kursansvarlige: førsteamanuensis Ørnulf Øyen og førsteamanuensis Magne Strandberg

Administrativt ansvarlig: 4.studiear@jurfa.uib.no