Studieprogram: MATF-HEVID Erfaringsbasert master i helseledelse, kvalitetsforbedring og helseøkonomi - Vår 2017




Omfang og studiepoeng

Studiet er organisert som et deltidsstudium over minimum tre til maksimum syv år og utgjør tilsammen 90 studiepoeng. Den teoretiske undervisningen foregår gjennom tre emner over tre år. Emnene helseledelse, kvalitetsforbedring i helsetjenester og helseøkonomi, hvert på 20 studiepoeng, starter opp på ulike tidspunkt i løpet av høstsemesteret. Masteroppgaveemnet på 30 studiepoeng innledes med et metodekurs/oppgaveseminar som innbefatter blant annet vitenskapsteori og forskningsmetoder, statistikk, og gruppeveiledning. Dette seminaret organiseres i vårsemesteret.

Mål og innhald

Ut fra prinsippet om enhetlig ledelse står ledere og beslutningstakere i helsevesenet i dag overfor tre oppgaver: Personalledelse, forbedring og sikring av tjenestekvalitet og økonomistyring. Masterstudiet skal dyktiggjøre studentene på hvert av disse områdene. På den ene siden skal de tilegne seg kunnskaper om relevante teorier, forståelsesmodeller og metoder, på den andre oppnå ferdigheter i å anvende denne kunnskapen i egen praksis. Studentene skal også få styrket sin kritiske tenkning med hensyn til valg av teorier og metoder for sin nåværende eller kommende ledelsespraksis. Gjennom masteroppgaven skal de få erfaring med å planlegge, gjennomføre og evaluere et forskningsrettet prosjekt innenfor et av de tre emnene i programmet.

Opptakskrav

Masterstudiet i helseledelse, kvalitetsforbedring og helseøkonomi er tverrfaglig. Studiet er beregnet på helsepersonell med grunnutdanning av et omfang som minimum tilsvarer en bachelor-grad, og som har minst to års relevant yrkespraksis fra norsk helsevesen. Søkere med annen relevant utdanning, som for eksempel samfunnsvitere og økonomer, med erfaring fra helsevesenet, inngår også i målgruppen for programmet.

Obligatoriske emne

Programmet består av tre emner og en selvstendig masteroppgave:

HELED620 - Helseledelse 20 studiepoeng

HEKVAL620 Kvalitetsforbedring i helsetjenesten 20 studiepoeng

HELØK610 - Helseøkonomi 20 studiepoeng

HELVID650 - Masteroppgave 30 studiepoeng

Undervisningsmetodar

Undervisningen blir gitt i form av forelesninger av interne og eksterne forelesere,

gruppearbeid, individuell oppgave og praktiske øvelser, studentpresentasjoner og seminarer.

I hvert emne må gruppearbeidet og individuelle oppgaver være godkjente og bestått før studenten avlegger en skriftlig 4 timers eksamen.

I vurderingen av oppgavene i de ulike emnene legges det særlig vekt på at studentene viser at de kan knytte den teoretiske kunnskapen til aktuelle problemstillinger, enten i egen praksis eller i helsetjenesten for øvrig.

Relevans for arbeidsliv

Reformene i helsevesenet i Norge har ført til økt behov for kompetanseutvikling hos ledere og administrativt personale i sykehus og kommunale tjenester. Dette utdanningsprogrammet, som fører fram til en erfaringsbasert mastergrad ¿Erfaringsbaser master i helseledelse, kvalitetsforbedring og helseøkonomi¿, er rettet mot de som har lederansvar og de som ønsker å søke lederjobber i helsevesenet.

Emnene i programmet bygger på tre deltidsstudier i helseledelse, kvalitetsforbedring i helsetjenesten og helseøkonomi og avsluttes med en 30 studiepoengs masteroppgave. De enkelte emnene kan gjennomføres enkeltvis av studenter som ellers fyller opptakskriteriene for masterprogrammet.

Administrativt ansvarleg

Mastergradsprogrammet administreres og tilrettelegges av Institutt for global helse og samfunnsmedisin (IGS). Det faglige ansvaret for emnene helseledelse og kvalitetsforbedring i helsetjenesten ligger på dette instituttet. Emnet Helseøkonomi er knyttet faglig til Institutt for økonomi, Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

 

Programutvalg oppnevnt av det medisinske fakultet. (MED)

PU består av en leder fra MOF, representant fra hver av emnene i programmet, to studentrepresentanter samt PU sekretær fra IGS, som administrerer programmet.

Mål og innhald

Ut fra prinsippet om enhetlig ledelse står ledere og beslutningstakere i helsevesenet i dag overfor tre oppgaver: Personalledelse, forbedring og sikring av tjenestekvalitet og økonomistyring. Masterstudiet skal dyktiggjøre studentene på hvert av disse områdene. På den ene siden skal de tilegne seg kunnskaper om relevante teorier, forståelsesmodeller og metoder, på den andre oppnå ferdigheter i å anvende denne kunnskapen i egen praksis. Studentene skal også få styrket sin kritiske tenkning med hensyn til valg av teorier og metoder for sin nåværende og kommende ledelsespraksis. Gjennom masteroppgaven skal de få erfaring med å planlegge, gjennomføre og evaluere et forskningsrettet prosjekt innenfor et av de tre emnene i programmet.