Emner: HABA302 Fordypning i metode, etikk og prosjektplan - Høst 2017




Studiepoeng, omfang

10 studiepoeng

Studienivå (studiesyklus)

Master

Undervisningsspråk

Norsk/engelsk

Undervisningssemester

Vår

Mål og innhald

Emnet skal gje studenten utdjupande kunnskap om kvalitativ eller kvantitativ metode og forskingsetiske prinsipp. Studentane skal fordjupe seg i ein av dei to metoderetningane. Emnet skal setje studenten i stand til å planleggje og gjennomføre eit sjølvstendig forskingsarbeid gjennom masteroppgåva.

Læringsutbyte

Studenten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskaper:

Studenten:

· har inngående kunnskap om forskningsetiske prinsipper, prosedyrer og krav til fremgangsmåter ved forskning

· har særlig innsikt i forskningsetiske aspekter knyttet til utsatte grupper

 

Ferdigheter:

Studenten:

· kan kritisk reflektere over egen rolle i forskningsprosessen med særlig fokus på etiske utfordringer knyttet til datainnsamling og rapportering

· kan utforme prosjektplan i tråd med gjeldende retningslinjer og krav

 

Generell kompetanse:

Studenten:

· kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger

· kan under veiledning gjennomføre et forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende etiske standarder og retningslinjer

 

Studenten skal ved avsluttet emne, hvis vedkommende har valgt fordypning i kvalitativ metode ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskaper:

Studenten:

· har inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling av data

· har inngående kunnskap om kvalitativ analyse

· har inngående kunnskap om sentrale kvalitetskriterier for analyse og rapportering av kvalitative data

 

Ferdigheter:

Studenten:

· kan utforme forskningsspørsmål som er egnet for kvalitativ forskning

· kan analysere et kvalitativt datamateriale

· kan gjøre rede for metodisk framgangsmåte samt prinsipper for rapportering og drøfting av funn i tråd med gjeldende kvalitetskriterier

 

Generell kompetanse:

Studenten:

· kan ta forskningsstrategiske valg knyttet til utforming og gjennomføring av et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt

· kan kritisk vurdere kvalitet og relevans av forskning som kunnskapsproduksjon, samt vitenskapens muligheter og begrensninger, rolle i samfunnet og

ansvar for hvordan den brukes

 

Studenten skal ved avsluttet emne, hvis vedkommende har valgt fordypning i kvantitativ metode ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskaper:

Studenten:

· har god kunnskap om operasjonalisering, standardiserte måleinstrumenter, skalaer og indekser

· har inngående kunnskap om forutsetninger for slutningsstatistikk

· har inngående kunnskap om univariate, bivariate og multivariate analyser

 

Ferdigheter:

Studenten:

· kan utforme forskningsspørsmål som er egnet for kvantitativ forskning

· kan bruke programvare for statistisk databehandling

· kan gjennomføre adekvate statistiske analyser av data

· kan tolke og rapportere resultater av statistiske analyser

· kan gjøre rede for metodisk framgangsmåte samt prinsipper for rapportering og drøfting av funn i tråd med gjeldende kvalitetskriterier

 

Generell kompetanse:

Studenten:

· kan ta forskningsstrategiske valg knyttet til utforming og gjennomføring av et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt

· kan kritisk vurdere kvalitet og relevans av forskning som kunnskapsproduksjon, samt vitenskapens muligheter og begrensninger, rolle i samfunnet og ansvar for hvordan den brukes

Krav til forkunnskapar

Ingen

Krav til studierett

Emnet er ope for alle med studierett på masterprogrammet i barnevern og helsefremjande arbeid og helsepsykologi.

Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

Undervisninga er samlingsbasert, og skjer på to/tre samlingar, kvar på to/tre dagar. Det blir til saman gjeve 18 førelesingstimar og 12 timar seminar/gruppeorganisert undervising. I tillegg kjem individuell og/eller gruppetilbakemelding på øvingsoppgåver, sjølvstudium og studenten sitt eige arbeid med oppgåver.

Obligatorisk undervisningsaktivitet

3 øvingsoppgåver knytte til emnet sine læringsmål.

Talet på ord er 1200 på kvar oppgåve (litteraturliste ikkje inkl.).

Vurderingsformer

Heimeeksamen, 5 dagar.

Talet på ord: 3000 (litt. liste ikkje inkludert).

Karakterskala

Ved sensur av emnet brukar ein karakterskalaen A til F.

Vurderingssemester

Vår

Det er tilbod om eksamen i påfølgjande, undervisningsfrie semester. Studenten må ha bestått alle obligatoriske arbeidskrav i undervisningssemesteret.

Litteraturliste

Kjernelitteraturen for emnet utgjer ca. 1000 s.

Litteraturlista vil vere klar innan 01.01. for vårsemesteret.

Norsk og engelskspråkleg litteratur.

Emneevaluering

Studentane skal evaluere undervisninga i tråd med UiB og Det psykologiske fakultetet sitt kvalitetssikringssystem.

Programansvarleg

HEMIL-senteret

Emneansvarleg

HEMIL-senteret

Administrativt ansvarleg

Det psykologiske fakultet v/ HEMIL-senteret har det administrative ansvaret for emnet og studieprogrammet.

Kontaktinformasjon

Studierettleiar kan kontaktast her:

Studieveileder@psyfa.uib.no

Tlf. 55 58 27 10