Studenten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten:
· har inngående kunnskap om forskningsetiske prinsipper, prosedyrer og krav til fremgangsmåter ved forskning
· har særlig innsikt i forskningsetiske aspekter knyttet til utsatte grupper
Ferdigheter:
Studenten:
· kan kritisk reflektere over egen rolle i forskningsprosessen med særlig fokus på etiske utfordringer knyttet til datainnsamling og rapportering
· kan utforme prosjektplan i tråd med gjeldende retningslinjer og krav
Generell kompetanse:
Studenten:
· kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger
· kan under veiledning gjennomføre et forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende etiske standarder og retningslinjer
Studenten skal ved avsluttet emne, hvis vedkommende har valgt fordypning i kvalitativ metode ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten:
· har inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling av data
· har inngående kunnskap om kvalitativ analyse
· har inngående kunnskap om sentrale kvalitetskriterier for analyse og rapportering av kvalitative data
Ferdigheter:
Studenten:
· kan utforme forskningsspørsmål som er egnet for kvalitativ forskning
· kan analysere et kvalitativt datamateriale
· kan gjøre rede for metodisk framgangsmåte samt prinsipper for rapportering og drøfting av funn i tråd med gjeldende kvalitetskriterier
Generell kompetanse:
Studenten:
· kan ta forskningsstrategiske valg knyttet til utforming og gjennomføring av et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt
· kan kritisk vurdere kvalitet og relevans av forskning som kunnskapsproduksjon, samt vitenskapens muligheter og begrensninger, rolle i samfunnet og
ansvar for hvordan den brukes
Studenten skal ved avsluttet emne, hvis vedkommende har valgt fordypning i kvantitativ metode ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten:
· har god kunnskap om operasjonalisering, standardiserte måleinstrumenter, skalaer og indekser
· har inngående kunnskap om forutsetninger for slutningsstatistikk
· har inngående kunnskap om univariate, bivariate og multivariate analyser
Ferdigheter:
Studenten:
· kan utforme forskningsspørsmål som er egnet for kvantitativ forskning
· kan bruke programvare for statistisk databehandling
· kan gjennomføre adekvate statistiske analyser av data
· kan tolke og rapportere resultater av statistiske analyser
· kan gjøre rede for metodisk framgangsmåte samt prinsipper for rapportering og drøfting av funn i tråd med gjeldende kvalitetskriterier
Generell kompetanse:
Studenten:
· kan ta forskningsstrategiske valg knyttet til utforming og gjennomføring av et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt
· kan kritisk vurdere kvalitet og relevans av forskning som kunnskapsproduksjon, samt vitenskapens muligheter og begrensninger, rolle i samfunnet og ansvar for hvordan den brukes
3 øvingsoppgåver knytte til emnet sine læringsmål.
Talet på ord er 1200 på kvar oppgåve (litteraturliste ikkje inkl.).
Heimeeksamen, 5 dagar.
Talet på ord: 3000 (litt. liste ikkje inkludert).
Vår
Det er tilbod om eksamen i påfølgjande, undervisningsfrie semester. Studenten må ha bestått alle obligatoriske arbeidskrav i undervisningssemesteret.
Kjernelitteraturen for emnet utgjer ca. 1000 s.
Litteraturlista vil vere klar innan 01.01. for vårsemesteret.
Norsk og engelskspråkleg litteratur.
Studierettleiar kan kontaktast her:
Studieveileder@psyfa.uib.no
Tlf. 55 58 27 10