Emner: HELVID650 Masteroppgave i helseledelse, kvalitetsforbedring og helseøkonomi (EVU) - Vår 2017
Studiepoeng
30.0Studienivå (studiesyklus)
Master
Mål og innhald
Målsettingen for denne delen av masterstudiet er at studentene skal tilegne seg, og kunne bruke, den kunnskap og de ferdigheter som er nødvendig for å skrive en masteroppgave innen emnene helseøkonomi, helseledelse og kvalitetsforbedring.
HELVID650 skal gi studentene kunnskap om
- Grunnleggende vitenskapsteoretiske problemstillinger i praksis
- Kvalitativ og kvantitativ metode på grunnleggende nivå
- Grunnleggende kunnskap om statistiske verktøy
- Hvordan en masteroppgave bør utformes og gjennomføres som et selvstendig forskningsprosjekt
Læringsutbyte
Kunnskap
Etter gjennomførte samlinger og utarbeidet masteroppgave, skal studentene:
- Kunne gjøre rede for de mest sentrale krav til vitenskapelighet
- Kunne gjøre rede for sentrale kjennetegn på, og forskjeller mellom, kvalitative og kvantitative metodiske tilnærminger
- Kunne gi en drøfting av hvordan en kan gå fram for å diskutere spørsmål innen helseledelse, helseøkonomi og kvalitetsforbedring på en vitenskapelig måte, særlig knyttet opp mot studentens egne valg av tema for masteroppgave
- Ha anvendt kunnskap om bruk av metodiske verktøy som er relevant for kandidatens egen masteroppgave
Ferdigheter
Etter gjennomførte samlinger og utarbeidet masteroppgave, skal studenten være komfortabel med å:
- Velge mellom ulike typer forskningsdesign, avhengig av problemstilling som skal undersøkes
- Utarbeide egne planer for forskning på grunnleggende vitenskapelig nivå
- Skille mellom erfaringsbaserte og vitenskapelig baserte former for kunnskap
- Benytte de metodiske verktøy som studenten brukte i forbindelse med masteroppgaven, men også kunne sette seg inn i alternative tilnærminger
- Diskutere forskjellene mellom helseøkonomi, helseledelse og kvalitetsforbedring hva gjelder typiske tema, tilnærminger og metodevalg
- Vurdere vitenskapelighet i egne og andres arbeider ut fra kriterier knyttet til argumentasjon, forskningsdesign, metodevalg, data og analytiske tilnærminger
Generell kompetanse:
Arbeidet med masteroppgaven og samlingene i tilknytning til HELVID 650 skal gi studentene forståelse for:
- Vitenskapelighet generelt, men også vitenskapelighet mer spesifikt i forhold til helsevesenet og egne erfaringer
- Hvordan emnene helseledelse, helseøkonomi og kvalitetsforbedring kan relateres til hverandre i praksis
- De ulike roller som kunnskap kan spille i det moderne helsevesen
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning
Masteroppgaven i helseledelse, kvalitetsforbedring og helseøkonomi bygger på de tre delemnene HEKVAL620 (Kvalitetsforbedring), HELED620 (Helseledelse) og HELØK610 (Helseøkonomi). Studentene skal så skrive en masteroppgave innen et av disse tre områdene. Undervisningen på emnet HELVID650 gis normalt i form av to fem-dagerssamlinger i siste halvdel av vårsemesteret, i tillegg til individuell veiledning i forbindelse med masteroppgaven og tilbud om minst to oppgavebaserte seminarer i løpet av studentens arbeid med masteroppgaven. Normert tid for gjennomføringen av HELVID650 (masteroppgaven) er to år.
De to ukesamlingene består av heldagsundervisning innenfor følgende emner:
- Vitenskapsteoretiske problemstillinger i praksis
- Grunnleggende krav til vitenskapelighet
- Innføring i kvalitative metoder, inkludert forskningsdesign
- Innføring i kvantitative metoder, inkludert forskningsdesign
- Praktisk innføring og øvelser i bruk av statistisk programvare (Stata)
- Krav, spesifikasjoner, tips og råd til arbeidet med masteroppgaven
- I løpet av samlingene tilbys også mer praktisk innføring i etiske problemstillinger (Personvernombudet og Regional Etisk Komite), litteratursøk, forholdet til veileder, og lignende
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Deltakelse på ukesamlingene, utarbeidelse av masteroppgave
Vurderingsformer
Veiledet masteroppgave med påfølgende justerende muntlig prøve. Den muntlige prøven kan justere karakteren på masteroppgaven med én bokstavkarakter. Den muntlig prøven er av ca. en times varighet og innledes med at kandidaten gir en presentasjon av oppgaven på ca. 15 minutter.
Karakterskala
A (beste karakter) til F (ikke bestått).
Emneevaluering
Skriftlig og/eller muntlig emneevaluering.
Kontaktinformasjon
UiB Videre (EVU)
Universitetet i Bergen
Postboks 7800, 5020 Bergen
Tlf.: 55 58 20 40
e-post: videre@uib.no
Administrativt ansvarlig:
Jorunn Hvalby, tlf: 55 58 89 57
http://www.uib.no/personer/Jorunn.Hvalby
Emneansvarlig: Inger Lise Teig
http://www.uib.no/personer/Inger.Teig