Emner: MEDKIR1 Kirurgi blokk 1 - Vår 2017




Studiepoeng

7.0

Undervisningsspråk

Norsk

Undervisningssemester

Haust og vår

Mål og innhald

Dette emnet høyrer til studieplanen frå 2005, som vi held på å avvikle. Siste semester for undervisning og ordinær vurdering/eksamen i emnet er våren 2017.

 

Innføring i kliniske begrep, tankegang og framgangsmåte for opptak av sjukehistorie og klinisk undersøking som høyrer til journalopptak hjå pasientar med kirurgiske sjukdomar og skader. Generelt undervises det i alminnelige kirurgiske og ortopediske tilstander.

Adferdsfag i undervisninga

Omsorga av svært sjuke pasientar med spesielle problem som dette inneber, for eksempel kommunikasjon med pasienten og deira pårørande, er ein viktig del i undervisninga. Her skal de eldre legane fungera som gode forbilde. Det er viktig å kunne diskutera korleis man tar tak i feil i diagnostikk og behandling, ikkje berre andres, men og eigne svakheiter.

 

Palliativ medisin

Kunnskapen korleis man skal lindre ein pasients plager når det ikkje fins muligheit å gjera noko, gjelder framfor alt pasientar med avansert kreftsjukdom med store smerter. Palliativ medisin inngår som ein del i undervisninga.

Dertil kommer innføring i radiologi og medisinsk biokjemi.

For meir informasjon om radiologiundervisninga sjå MEDRAD

Læringsutbyte

LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSEN DEKKER UNDERVISNINGEN FOR ALLE DE 4 KIRURGISKE BLOKKENE

 

ANESTESIOLOGI

Målet med undervisningen er å gi studentene teoretisk og praktisk kunnskap i anestesiologi herunder, anestesi, intensivmedisin, smertebehandling, palliativ medisin og akuttmedisin.

 

Kunnskap

 

Ferdigheter

 

Kompetanse

 

CHIRURGIA MINOR

Chirurgia minor - småkirurgi - er et fagfelt i skjæringspunktet mellom allmennmedisin og kirurgi som utøves i allmennpraksis, på legevakt og i skadekirurgiske poliklinikker. Fagfeltet omfatter diagnostisering, behandling og oppfølging av enklere sårskader, bløtdelsinfeksjoner, forstuinger, luksasjoner, enklere brudd samt smertetilstander i muskulatur og sener.

Kunnskap

 Ferdigheter

 

 Kompetanse

 

ENDOKRINKIRURGI

Avdeling for bryst- og endokrinkirurgi har ansvar for utredning og behandling av sykdommer i brystkjertler og i thyreoidea, parathyreoidea, binyrer, samt andre nevrendokrine svulster. Målet er at studenten skal ha god kunnskap om utredning og behandling av sykdommer innen dette fagområdet.

 

Kunnskap

 

Ferdigheter

 

 Kompetanse

 

GASTROENTEROLOGISK KIRURGI

Spesialiteten gastroenterologisk kirurgi omfatter diagnostikk, behandling og oppfølgning av kirurgiske sykdommer i hele fordøyelsessystemet, inklusive lever, galleveier, bukspyttkjertel og milt. Dessuten omfatter spesialiteten traumatologi innen bukhulen.

 

Kunnskap:

 

Ferdigheter

 

Kompetanse

 

KARKIRURGI

Spesialiteten karkirurgi omfatter diagnostikk, behandling og oppfølging av kirurgiske sykdommer i kroppens kar med unntak av karforandringer i hjertet og intrakraniellt. Dessuten omfatter spesialiteten traumatologi relatert til karsystemet.

Kunnskap:

 

Ferdigheter

 

Kompetanse

 Kjenne til betydningen av å dokumentere det man foretar seg som lege og i særdeleshet behovet for begrunnelse ved avvik fra vanlig praksis

 

NEUROKIRURGI

Spesialiteten nevrokirurgi omfatter diagnostikk, behandling og oppfølgning av kirurgiske sykdommer og skader i sentralnervesystemet og dets benete begrensning.

Kunnskap:

 

 

Ferdigheter

 

Kompetanse

 

 

ORTOPEDISK KIRURGI

  

Kunnskaper

 

Ha kunnskap om forekomst, diagnostikk, behandling og prognose for:

 

 

Ferdigheter

 

Kompetanse

 

 

PLASTIKKIRURGI

Spesialiteten plastikkirurgi omfatter diagnostikk, rekonstruktiv kirurgi og oppfølging av bløtvevsdefekter og sår etter for eksempel traume, infeksjon, tumorkirurgi, brannskader, håndkirurgi og medfødte misdannelser. Spesialiteten omfatter også estetisk kirurgi.

 

Kunnskap

 

Ferdigheter

 

Kompetanse

Utvikle gode samarbeidsrelasjoner til andre yrkesgrupper i helsevesenet

 

RADIOLOGI

Emnet innbefatter to ulike kliniske bildediagnostiske fag: radiologi og nukleærmedisin med PET-CT samt bildestyrt behandling. Emnet er delt i syv fagfelter: toraksradiologi, kar- og urogenital radiologi, barneradiologi, nevroradiologi, muskel-skjelettradiologi, gastroradiologi og nukleærmedisin med PET-CT.

 

 Kunnskap:

  1. Generell prinsipper for bildetolkning ved de ulike modalitetene
  2. Indikasjoner for radiologiske- og nukleærmedisinske undersøkelser og vanligste bildestyrte behandlinger, samt algoritmer for utredning av viktige kliniske problem.
  3. Forberedelse av pasientene til radiologiske- og nukleærmedisinske undersøkelser.
  4. Praktisk gjennomføring av radiologiske- og nukleærmedisinske undersøkelser.
  5. Innsikt i strålehygiene
  6. Vanligste bivirkningene av kontrastmidler
  7. Kjenne til kontraindikasjoner for MR
  8. God henvisningspraksis
  9. Bildetolkning ved akutte og/eller andre alvorlige tilstander:

 

 

Ferdigheter:

  1. Kjenne til de ulike elektroniske verktøyene (RIS, Pacs, Pacs-web etc) som anvendes for å se på bildene og kunne bruke de selvlstendig i tilstrekkelig grad.
  2. Kunne tolke bilder ved de vanligste sykdommene som en ser som turnuslege.
  3. Skrive en god henvisning.
  4. Kunne på grunnlag av den aktuelle kliniske problemstillingen, velge den mest hensiktsmessige radiologiske undersøkelsen.

 

 

Kompetanse

  • skal opptre med respekt, med engasjement og med empati overfor pasienten
  • kjenne til betydningen av å dokumentere det man foretar seg som lege og i særdeleshet b

    Krav til forkunnskapar

    Har vært igjennom tidligare basalfag.

    Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

    Forelesningar, klinikk, undervisningsvisitt, journalopptak, vaktteneste og praktiske kurs.

    Vaske-kurs

    Venflon-kurs

    Urinkateteriserings-kurs

    Vaktteneste ("veketjeneste")

    Innføring i medisinsk radiologi og medisinsk biokjemi

    Obligatorisk undervisningsaktivitet

    Tenestekort: Vaskekurs, Venflonkurs, Kateterkurs, 3 undervisningsvisitter, 1 klinikk,

    Oppmøte 12 av 16klinikker, 3 E-læringskurs

     

    Studentane får ikkje blokka godkjent viss ikkje tenestekortet er innlevert etter endt blokk.

    Vurderingsformer

    Vurdering / eksamensformer

    Undervisingen på kvar blokk inneheld obligatoriske undervisningsmoment. Dei obligatoriske undervisningsmomenta er oppsatt på tenestekortet. Den som underviser og tar seg av studentane signerer kvart moment som kontroll på tenestekortet. Det inneber at me kontrollerer gjennomførelsen og at basal kunnskap innhentas. Kvart tenestekort innleverast etter avslutta blokk saman med ein evaluering. Studentane får ikkje blokka godkjent viss ikkje tenestekortet er innlevert etter endt blokk.

    Slutteksamen er etter 4.kirurgiske blokk som består av 5 timars skriftlig og 75 minutt munnleg eksamen.

    Munnleg eksamen er med pasient og ekstern sensor. Det blir gitt ein samla eksamenskarakter for munnleg og skriftlig. Karakteren i munnleig vektas 40% og den skriftlige 60%. Karakterskalaen A-F blir brukt.

    Litteraturliste

    De anbefalte lærebøker i kirurgi, ortopedi, radiologi og anestesiologi, og hand outs fra forelesarane.

    Emneevaluering

    Skriftlig og munnleg evaluering etter endt blokk.

    Alle forslag til forbetring blir diskutert internt på instituttet

    Kontaktinformasjon

    Admininstrativ kontaktperson: Aase Osa, aase.osa@kir.uib.no, evt. studie@kliniskmedisin.uib.no

    Faglig kontaktperson: Frank Gullaksen, frank.gullaksen@haraldsplass.no