Emner: MEDRAD Radiologi - Vår 2017
Studiepoeng
8.0Undervisningsspråk
Norsk
Undervisningssemester
Radiologi foregår i alle de 4.kir.blokkene, som har undervisning 2 ganger i året, vår og høst. Totalt har hver stud.60t. undervisning.
Mål og innhald
Dette emnet høyrer til studieplanen frå 2005, som vi held på å avvikle. Siste semester for undervisning og ordinær vurdering/eksamen i emnet er hausten 2018.
Dersom det er studentar utan bestått resultat i emnet, vert det satt opp ny vurdering/eksamen for desse studentane våren 2019 og hausten 2019. Eventuelle studentar som ønsker å forbetre eit tidlegare resultat, kan ta eksamen dersom det vert satt opp ny eksamen for kandidatar utan bestått resultat.
Emnet innbefatter to ulike kliniske bildediagnostiske fag: radiologi og nukleærmedisin med PET-CT samt bildestyrt behandling. Emnet er delt i syv fagfelter: toraksradiologi, kar- og urogenital radiologi, barneradiologi, nevroradiologi, muskel-skjelettradiologi, gastroradiologi og nukleærmedisin med PET-CT.
Læringsutbyte
Fagområdet innbefatter to ulike kliniske fag: radiologi og nukleærmedisin/ PET. Det overordna læremålet for undervisningen er å gi studentene et godt grunnlag for å bruke bildediagnostikk og bildestyrt behandling på en trygg og kostnads-effektiv måte i rollen som turnusleger.
Kunnskap:
- Generell prinsipper for bildetolkning ved de ulike modalitetene
- Indikasjoner for radiologiske- og nukleærmedisinske undersøkelser og vanligste bildestyrte behandlinger, samt algoritmer for utredning av viktige kliniske problem.
- Forberedelse av pasientene til radiologiske- og nukleærmedisinske undersøkelser.
- Praktisk gjennomføring av radiologiske- og nukleærmedisinske undersøkelser.
5. Innsikt i strålehygiene.
6. De vanligste bivirkningene av kontrastmidler.
7. Kjenne til kontraindikasjoner for MR.
8. God henvisningspraksis.
9. Bildetolkning ved akutte og/eller andre alvorlige tilstander:
- Thoraksradiologi: fortetninger/pneumoni, pleuravæske, pneumothoraks, cardiomegali, svikt, traumatiske- og skjelettforandringer, tumor, lungeemboli, aortaneurysme/-disseksjon.
- Kar- og urogenital radiologi: steinsykdom, infeksjoner/ abscess, hydronefrose, nyresvikt, hematuri, kreft / cyster, akutte nyreinfarkt, abscessdrenasje,pyelostomi, venetrombose, claudicatio, aortaaneurysme, angioplastikk og stenter.
- Barneradiologi: akutt pneumoni, akutt abdomen hos nyfødte og litt eldre barn, urinveisinfeksjoner, medfødt hofteleddsdysplasi, mishandlings skader
- Nevroradiologi: Hode- og nakkeskade, hjerneslag, - blødning, - svulst, hydrocefalus. Infeksjoner i hode-hals. Degenerative ryggsykdommer (ischias og spinalstenose).
- Muskel-skjelettradiologi: Frakturer, luksasjoner, artritt/artrose, avaskulære nekroser, epifysiolyser, tumordiagnostikk, infeksjon og dysplasier/normalvarianter
- Gastroradiologi: Tarmruptur, ileus, akutt choelecystitt, - pankreatitt, - divertikulitt, abscesser, tarmischemi, intraabdominale tumores, levertumores, fri væske.
- Nukleærmedisin.: Organfunksjon: hyperthyreose, hydronefrose, koronarischemi, lungeemboli, Parkinsons sykdom. Skjelettmetastaser. Stadieinndeling av kreft (lunge, melanom, gastrointestinal; nevroendokrine tumores; prostata) med PET
Ferdigheter:
- Kjenne til de ulike elektroniske verktøyene (RIS, Pacs, Pacs-web etc) som anvendes for å se på bildene og kunne bruke de selvlstendig i tilstrekkelig grad.
- Kunne tolke bilder ved de vanligste sykdommene som en ser som turnuslege.
- Skrive en god henvisning.
- Kunne på grunnlag av den aktuelle kliniske problemstillingen, velge den mest hensiktsmessige radiologiske undersøkelsen.
Kompetanse
- skal opptre med respekt, med engasjement og med empati overfor pasienten
- kjenne til betydningen av å dokumentere det man foretar seg som lege og i særdeleshet behovet for begrunnelse ved avvik fra vanlig praksis
- kjenne til pasientrettigheter
- utvikle holdninger som skaper kontakt, trygghet og tillit i lege-pasient-forholdet.
- utvikle gode samarbeidsrelasjoner til andre yrkesgrupper i helsevesenet
Krav til forkunnskapar
Preklinikk (anatomi, fysiologi, biokjemi, fysikk, matematikk), grunnkurs klinikk, prinsipper for klinisk utredning.
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning
Undervisningsformene er forelesninger, smågrupper og deltakelse i arbeidet ved radiologiske laboratorier og kliniske møter (for eksempel demonstrasjoner): Sjølstudiet er preget av teorilesing av lærebøker, artikler etc., og gjennomgang av kasuistikker, dvs. eksempler på radiologisk utredning av ulike kliniske problemstillinger. Videre er det utviklet elektroniske læremidler som nåes via internet eller PACS / RIS systemet ved Radiologisk avdeling / HUS. Det vil være en prioritert oppgave å gjennomføre særoppgaver og prosjekter ved forskningslinja.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Ingen obligatoriske krav.
Vurderingsformer
To eksamensdeler 4. kirurgiske blokk:
1. Elektronisk hjemmeeksamen (Inspera) i nukleærmedisin (teller 20%)
2. Muntlig eksamen i radiologi (teller 80%)
Litteraturliste
De anbefalte lærebøker i radiologi, og hand outs fra foreleserne.
Emneevaluering
Etter hver kirurgiske blokk. Evalueringsrapport utarbeides av eksamen ¿ og undervisningsutvalget.
Kontaktinformasjon
Administrativ kontaktperson: Eli Lundal Grøhn, eli.grohn@uib.no
Evt. studie@kliniskmedisin.uib.no
Faglig kontaktperson:Jarle Rørvik, jarle.rorvik@helse-bergen.no