Emner: MEDRAD Radiologi - Vår 2017




Studiepoeng

8.0

Undervisningsspråk

Norsk

Undervisningssemester

Radiologi foregår i alle de 4.kir.blokkene, som har undervisning 2 ganger i året, vår og høst. Totalt har hver stud.60t. undervisning.

Mål og innhald

Dette emnet høyrer til studieplanen frå 2005, som vi held på å avvikle. Siste semester for undervisning og ordinær vurdering/eksamen i emnet er hausten 2018.

Dersom det er studentar utan bestått resultat i emnet, vert det satt opp ny vurdering/eksamen for desse studentane våren 2019 og hausten 2019. Eventuelle studentar som ønsker å forbetre eit tidlegare resultat, kan ta eksamen dersom det vert satt opp ny eksamen for kandidatar utan bestått resultat.

 

Emnet innbefatter to ulike kliniske bildediagnostiske fag: radiologi og nukleærmedisin med PET-CT samt bildestyrt behandling. Emnet er delt i syv fagfelter: toraksradiologi, kar- og urogenital radiologi, barneradiologi, nevroradiologi, muskel-skjelettradiologi, gastroradiologi og nukleærmedisin med PET-CT.

Læringsutbyte

Fagområdet innbefatter to ulike kliniske fag: radiologi og nukleærmedisin/ PET. Det overordna læremålet for undervisningen er å gi studentene et godt grunnlag for å bruke bildediagnostikk og bildestyrt behandling på en trygg og kostnads-effektiv måte i rollen som turnusleger.

 

Kunnskap:

  1. Generell prinsipper for bildetolkning ved de ulike modalitetene
  2. Indikasjoner for radiologiske- og nukleærmedisinske undersøkelser og vanligste bildestyrte behandlinger, samt algoritmer for utredning av viktige kliniske problem.
  3. Forberedelse av pasientene til radiologiske- og nukleærmedisinske undersøkelser.
  4. Praktisk gjennomføring av radiologiske- og nukleærmedisinske undersøkelser.

5. Innsikt i strålehygiene.

6. De vanligste bivirkningene av kontrastmidler.

7. Kjenne til kontraindikasjoner for MR.

8. God henvisningspraksis.

9. Bildetolkning ved akutte og/eller andre alvorlige tilstander:

 

Ferdigheter:

  1. Kjenne til de ulike elektroniske verktøyene (RIS, Pacs, Pacs-web etc) som anvendes for å se på bildene og kunne bruke de selvlstendig i tilstrekkelig grad.
  2. Kunne tolke bilder ved de vanligste sykdommene som en ser som turnuslege.
  3. Skrive en god henvisning.
  4. Kunne på grunnlag av den aktuelle kliniske problemstillingen, velge den mest hensiktsmessige radiologiske undersøkelsen.

 

 

Kompetanse

 

Krav til forkunnskapar

Preklinikk (anatomi, fysiologi, biokjemi, fysikk, matematikk), grunnkurs klinikk, prinsipper for klinisk utredning.

Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

Undervisningsformene er forelesninger, smågrupper og deltakelse i arbeidet ved radiologiske laboratorier og kliniske møter (for eksempel demonstrasjoner): Sjølstudiet er preget av teorilesing av lærebøker, artikler etc., og gjennomgang av kasuistikker, dvs. eksempler på radiologisk utredning av ulike kliniske problemstillinger. Videre er det utviklet elektroniske læremidler som nåes via internet eller PACS / RIS systemet ved Radiologisk avdeling / HUS. Det vil være en prioritert oppgave å gjennomføre særoppgaver og prosjekter ved forskningslinja.

Obligatorisk undervisningsaktivitet

Ingen obligatoriske krav.

Vurderingsformer

To eksamensdeler 4. kirurgiske blokk:

 

1. Elektronisk hjemmeeksamen (Inspera) i nukleærmedisin (teller 20%)

2. Muntlig eksamen i radiologi (teller 80%)

 

 

 

 

Litteraturliste

De anbefalte lærebøker i radiologi, og hand outs fra foreleserne.

Emneevaluering

Etter hver kirurgiske blokk. Evalueringsrapport utarbeides av eksamen ¿ og undervisningsutvalget.

Kontaktinformasjon

 

Administrativ kontaktperson: Eli Lundal Grøhn, eli.grohn@uib.no

Evt. studie@kliniskmedisin.uib.no

 

Faglig kontaktperson:Jarle Rørvik, jarle.rorvik@helse-bergen.no