Emner: PROPSY301 Profesjonsforberedelse - Vår 2017




Studiepoeng

15.0

Undervisningsspråk

Norsk.

Mål og innhald

Emnet gir en innføring i psykologprofesjonens arbeidsområder og arbeidsmåter, inklusive sentrale forskningsmetoder, klinisk arbeid og utfordringer som den praktiserende psykologen blir konfrontert med. Emnet introduserer etiske problemstillinger og gir en innføring i gjeldende bestemmelser som regulerer psykologers yrkesutøvelse og virksomhet i samfunnet.

Tema 1: Fagetikk (1 sp)

Studentene vil få en innføring i sentrale rolleutforminger som psykolog, og om ferdigheter og etiske krav som retter seg mot disse. Det gis innføring i standarder for norsk psykologutdanning og psykologers rettigheter og plikter. Kurset vil også ta opp psykologyrkets utvikling, dets rolle i samfunnet og betydningen av menneskesyn og menneskers vilkår blir tematisert og diskutert. Prinsipper for profesjonell etikk både i klientrettet virksomhet og forskning blir gjennomgått og eksemplifisert. Det blir vektlagt bevissthet om ulike fagetiske dilemmaer knyttet til psykologers yrkesutøvelse og hvordan slike dilemmaer håndteres ut fra gjeldende psykologetikk.

Tema 2: Metode (del 1): Kvantitativ metode som grunnlag for psykologisk kunnskap (4 sp)

Studentene får en innføring i grunnleggende metoder for beskrivelse, behandling og oppsummering av kvantitative datamateriale. Det blir gitt opplæring i vanlige former for organisering av tallbaserte data, ulike former for beskrivelse og oppsummering av slike data, samt sentrale prinsipper for å gjøre statistiske slutninger. Gjennom praktiske øvelser vil studentene få trening i bearbeiding og oppsummering av kvantitativ informasjon.

Tema 3: Metode (del 2): Kvalitative intervju og kvalitativ metode som grunnlag for psykologisk kunnskap (4 sp)

Kurset gir praktisk innføring i å planlegge og å utføre kvalitative forskningsintervju. Kurset gir også en innføring i å utføre analyse av kvalitative forskningsdata med særlig fokus på intervjumateriale, og rapportering av forskningsfunn innenfor et artikkelformat. Det kunnskapsteoretiske grunnlaget for fenomenologisk metode blir introdusert, og studenten får praktisk erfaring i å utforme en intervjuguide og å gjennomføre et kvalitativt intervju. Kurset vil særlig ta utgangspunkt i hermeneutisk fenomenologisk analyse, men vil også gi oversikt over andre sentrale tilnærminger, inklusive diskursanalyse. Det gis en introduksjon til bruk av software for kvalitativ dataanalyse. Øvelsen bygger på et klinisk perspektiv, og kan kun erstattes av kurs som tar utgangspunkt i tilsvarende klinisk perspektiv.

Tema 4: Psykopatologi og psykologisk behandling (4 sp)

Kurset gir en innføring i grunnleggende antakelser om hva psykopatologi er, sentrale kliniske tilstandsbilder og hovedperspektiv på psykologisk behandling. Kurset skal gi et grunnlag for undervisning om psykiske lidelser innenfor de andre psykologiske basaldisiplinene, samt kurs i klinisk nevropsykologi, pedagogisk-psykologisk rådgivning og kurs i diagnostikk og psykologisk behandling.

Tema 5: Kriseledelse (1 sp)

Kurset skal gi studentene en kunnskap om beredskapsorganisering i det offentlige, planlegging og øving av beredskapsplaner samt samarbeidspartneres arbeidsform og utfordringer psykologer kan møte i samhandlinger med ulike etater.

Tema 6: Ledelse og organisasjon (del 1): Kommunikasjon og ledelse (1 sp)

Studentene skal opparbeide seg grunnleggende kunnskap om kjennetegn ved positiv relasjonsutvikling og utvikling av effektive team, samt forståelse av kommunikasjonens betydning for slik utvikling. Kurset vil videre utvikle studentenes kompetanse i refleksjon over egne kommunikasjonsferdigheter og hvordan verdier og holdninger påvirker evne til relasjonsutvikling.

 

Læringsutbyte

Kunnskaper:

Ved fullført emne skal kandidaten kunne:

Ferdigheter

Ved fullført emne skal kandidaten:

Generell kompetanse

Ved fullført emne skal kandidaten:

 

Tilrådde forkunnskapar

Årsstudiet i psykologi ved Universitetet i Bergen eller tilsvarende

Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

Forelesninger (81 timer), seminar (24 timer), gruppeøvelser (15 timer), ekskursjon (9 timer) og oppgavepresentasjon (12 timer).

Obligatorisk undervisningsaktivitet

Fagetikk: Refleksjonsnotat (godkjennes av lærer)

Psykopatologiforståelse, kliniske tilstandsbilder, psykologisk behandling og fagetikk: Kursprøve og refleksjonsnotat (godkjennes av lærer)

Kriseledelse: Deltakelse i rollespill og tilrettelagte situasjoner rundt (godkjennes av lærer)

Metode del 1: Deltakelse i øvelser (godkjennes av lærer)

Metode del 1: Hjemmeoppgave med utgangspunkt i kvantitative data-analyser på relevant kunnskapsområde (godkjennes av lærer)

Metode del 2: Gjennomført intervjuøvelse (godkjennes av lærer)

Metode del 2: Muntlig fremføring av intervjufunn (godkjennes av lærer)

Metode del 2: Skriftlig rapport (godkjennes av lærer)

Ledelse og organisasjon: Deltakelse i øvelser (godkjennes av lærer) og innlevering av oppgaver/rapporter (godkjennes av lærer)

 

Vurderingsformer

Emnet vurderes som bestått/ikke bestått i hht. godkjente obligatoriske arbeidskrav.

Karakterskala

Ved sensur av emnet benyttes karakterskalaen bestått/ikke bestått.

Litteraturliste

Anbefalt litteratur, videofremvisning, anbefalte web sider.

Emneevaluering

Studentene skal evaluere undervisningen i tråd med UiB sitt kvalitetssikringssystem.

Kontaktinformasjon

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med studieveileder/informasjonssenter: tlf. 55 58 27 10, e-post: studieveileder.psyfa@uib.no