Emner: PROPSY312 Anvendelse av modeller for psykologisk behandling - Høst 2017




Studiepoeng

24.0

Undervisningsspråk

Norsk

 

Mål og innhald

Mål: Emnet skal gi en oppdatert innføring i hovedteorier, metodikk, kunnskapsteoretisk grunnlag og etikk for psykologisk behandling (psykoterapi), med vekt på forskningsbaserte bidrag Innhald: Emnet bygger primært på undervisning i Personlighetspsykologi og Innføring i psykologisk kartlegging og behandling. Det blir redegjort for de aktuelle terapimodellenes idé- og teorigrunnlag, psykopatologi- og endringsforståelse, opprettholdende faktorer, kasusformulering, terapeutholdninger og intervensjonsmetoder, foruten dokumentasjonsgrunnlaget. Arbeid med pasienter i ulike aldersgrupper (barn, ungdom, voksne og eldre) blir adressert spesifikt under hver Tema.

Tema 1: Kognitiv atferdsterapi (4stp): Undervisningen skal gi en bred og oppdatert oversikt over de viktigste arbeidsmodellene innenfor kognitiv atferdsterapi. Dette gjøres både via innføring i sentrale modeller og grunnprinsipper og igjennom å eksemplifisere behandling av ulike tilstandsbilder. Forelesningene skal dekke idé- og teorigrunnlag, psykopatologi- og endringsforståelse, opprettholdende faktorer, kasusformuleringer, kognitiv- og atferdsterapeutiske behandlingsteknikker, samt dokumentasjonsgrunnlaget for disse behandlingsformene. Et livsløpsperspektiv vil være integrert i undervisningen.

 

Tema 2: Dynamisk psykoterapi (4stp): Undervisningen gir en oversikt over hovedlinjene i utviklingen fra klassisk psykoanalyse og frem til moderne psykodynamisk psykoterapi med teoretiske hovedbegreper og prinsipper for psykodynamisk arbeidsmetodikk. Med utgangspunkt i en modell for kortids dynamisk psykoterapi vil undervisningen dekke idé- og teorigrunnlag, psykopatologi- og endringsforståelse, opprettholdende faktorer, kasusformulering, terapeutholdninger, ulike typer intervensjoner og dokumentasjonsgrunnlaget.

 

  

Tema 3: Opplevelsesorienterte og mindfulness-baserte behandlingsformer (3stp): Undervisningen skal gi en forståelse av det teoretiske grunnlaget for opplevelsesorienterte og mindfulness-baserte behandlingsformer, og vise hvordan sentrale forståelsesmåter og intervensjoner fra disse tilnærmingene kan anvendes overfor ulike typer av psykiske problem og eksistensielle utfordringer. Studentene skal også gjøres kjent med evidensgrunnlag for den praktiske arbeidsmetodikken i disse behandlingsformene.

Tema 4: Familieterapi (2stp): Undervisningen gir en oversikt over sentrale modeller innenfor familieterapi i dag, med særlig vekt på modeller og forståelsesrammer rettet mot barn og ungdom. Det blir gitt en innføring familieterapiens rammer, rollen som familieterapeut, og praktisk innføring i sentrale arbeidsformer innenfor utvalgte familieterapimodeller.

Tema 5: Terapi integrasjon (2stp): Undervisningen gir en innføring i det integrative perspektivet innenfor psykoterapifeltet. Kurset vil også gi en praktisk innføring i hvordan tekniske og teoretiske elementer fra flere terapimodeller kan integreres i arbeid med utgangspunkt i et transdiagnostisk klinisk temaområde.

Tema 6: Behandling av depresjon og tilgrensende lidelser (2stp): Undervisningen gir en innføring i psykologisk behandling ved depresjon og tilgrensende lidelser og studentene skal kunne gjengi og drøfte sentrale og dokumentert virksomme arbeidsformer i behandling av disse lidelsene. Kurset gir mulighet til praktisk utprøving av sentrale ferdigheter ved behandling av deprimerte pasienter.

 

Tema 7: Behandling av psykiske vansker hos mennesker med demens (2stp): Undervisningen gir en innføring i utredning og behandling av psykiske vansker som oppstår hos personer som lider av demenstilstander. Med psykiske vansker menes det emosjonelle og atferdsmessige symptomer eller lidelser som også kan berøre familierelasjoner.

Tema 8: Etikk og etisk refleksivitet i klinisk praksis (2stp): Undervisningen gir en innføring i de prinsipper og regler for god yrkesutøvelse som er nedfelt i lover, forskrifter og fagetiske retningslinjer. Det vil bli lagt vekt på å vise hvordan en etisk styrt og ansvarlig praksis er avgjørende for at brukere og samfunn skal vise profesjonen tillit, tildele roller og gi plass til å utøve psykologisk forskning og praktisk anvendelse av psykologisk kunnskap.

Tema 9: Perspektiv på klinisk psykologi (2stp): Undervisningen vil legge vekt på vitenskapsteoretiske problemstillinger med særskilt relevans for psykologi som vitenskapelig disiplin og for psykologiens bruksområder, slik som klinisk psykologi.

Tema 10 (1stp): Tema 10 er rullerende valgemne

Læringsutbyte

Kunnskaper

 For tema 1 kjenner studenten til og kan drøfte:

 

 

For tema 2:

 

 

For tema 3 kan studenten:

 

For tema 4 kjenner studenten til og kan drøfte:

 

For tema 5 kan studenten gjengi og drøfte:

For tema 6 kan studenten gjengi og drøfte:

 

 

For tema 7:

 

For tema 8:

 

For tema 9 kan studenten analysere og drøfte sentrale spørsmål som:

 

For tema 10:

Temabeskrivelsen til det enhver tid aktuelle emnet vil gjøres tilgjengelig via min side under emnet PROPSY312.

 

 

 

Ferdigheter

For tema 1 kan studenten:

For tema 2 kan studenten:

 

For tema 3 kan studenten:

 

For tema 4 kan studenten:

 For tema 5 kan studenten:

For tema 6 kan studenten:

 

For tema 7 kan studenten:

Vise terapeutisk lytteevne, empati, respekt og ekthet i møte med pasienter, pårørende og helsepersonell, og deres situasjon og problemer.

 

For tema 8:

For tema 9 kan studenten:

 

For tema 10:

Valgemnene knyttet til tema 10 vil variere fra semester til semester. Temabeskrivelsen til det enhver tid aktuelle emnet vil gjøres tilgjengelig for studentene via min side under emnet PROPSY312.

 

Generell kompetanse

Studenten:

Kan reflektere om etiske implikasjoner ved arbeid etter de respektive modellene

Kan vise tilstedeværelse av terapeutisk lytteevne, empati, respekt og ekthet overfor pasienter, pårørende og helsepersonell og deres situasjon og problemer

Kan vise evne til fleksibilitet når det oppstår behov for justering av behandlingsplanen underveis i behandlingsforløpet

Kan reflektere over etiske aspekter ved arbeid med personer med demens.

Kan forstå hvilken rolle vitenskapsteoretiske spørsmål stiller i vitenskapelig problemformulering og vitenskapelig praksis.

Har et reflektertforhold til vitenskapenes rolle og betydning i samfunnet.

Forstår hvilke premisser han eller hun legger til grunn når en foretar handlingsvalg og gjør vurderinger i sitt virke som psykolog

Krav til forkunnskapar

Bestått alle forutgående emner i studieløpet: PROPSY301-PROPSY311

 

Krav til studierett

Profesjonsstudiet i psykologi

Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

 

Totalt 26 timar per veke i 17 veker

Obligatorisk undervisningsaktivitet

 

Deltakelse i forelesninger og øvelser på tema 1-10.

For tema 1

 

For tema 3

 

 

For tema 5

 

For tema 9

 

Obligatoriske arbeidskrav er gjenstand for vurdering "godkjent"/"ikke godkjent".

 

 

Vurderingsformer

Skuleeksamen på 6 timer for Tema 1-9.

 

 

Karakterskala

Bokstavkarakterskala A-F.

 

Litteraturliste

Videoframvising, tilrådde vevsider

 

Emneevaluering

Studentene skal evaluere undervisningen i tråd med UiB sitt kvalitetssikringssystem.

Programansvarleg

Institutt for klinisk psykologi har ansvar for fagleg innhald og oppbygging av studiet og for kvaliteten på studieprogrammet og alle emna der.

Emneansvarleg

Institutt for klinisk psykologi

Administrativt ansvarleg

Studierettleiar kan kontaktast her:

mailto:Studierettleiar@psyfa.uib.noStudierettleiar@psyfa.uib.no

Tlf 55 58 27 10

Kontaktinformasjon

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med studieveileder/informasjonssenter: tlf 55 58 27 10 studieveileder.psyfa@uib.no