Kunnskaper
Studenten skal kunne:
- anvende generell odontologisk kunnskap på et nivå som til enhver tid gjenspeiler informasjon som har vært forelest i de fagspesifikke odontologiske fag
- anvende teorier og kunnskaper fra psykologi- og pedagogikkfaget som kan overføres til den individuelle pasient
- inneha en sykdomsforståelse i en sosial, psykologisk og pedagogisk kontekst
- anvende kunnskap om hvordan atferdsendring ofte er nødvendig for å oppnå at pasienten lærer å ta hånd om egen tannhelse
- introdusere pedagogiske tiltak for å øke interesse for forebyggende tannhelsearbeid i spesielle befolkningsgrupper (sykepleiere, hjelpepleiere, førskolelærere, ungdomsskoleelever osv.)
- kjenne pasientenes mulighet for refusjon fra Helfo
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne identifisere sykdomstilstander i munnhulen, samt bittfunksjonelle avvik
- ha tilegnet seg manuelle ferdigheter gjennom mengdetrening i tannpleierbehandling
- kunne gjennomføre en faglig diskusjon ifm avlevering av ferdigbehandlet pasient
- innlede til debatt om aktuell faglitteratur gjennom PowerPoint presentasjon
- foredra for en større gruppe mennesker om forebyggende tannhelsearbeid
- presentere et pasientkasus for resten av kullet
Generell kompetanse
Studenten skal:
- erkjenne at en viktig målsetning innen individrettet forebyggende tannhelsearbeid er å gjøre folk i stand til å ta vare på og forbedre sin tannhelse, ved å tilrettelegge mulighetene for å utføre handlinger med tannhelsefremmende virkninger
- kunne kommunisere med og utføre individrettede profylaksetiltak, motivere og instruere personer på forskjellige alders- og utviklingstrinn til sykdomsforebyggende arbeid
- erkjenne at arbeidet for bedret folkehelse er et allment interesseområde for alle aktører i helsetjenesten (tannpleieren vil kunne informere om og henvise til riktig behandlingsinstitusjon)
erkjenne at ikke alle kilder til faglitteratur er like troverdige