Kunnskaper
Studenten skal kunne redegjøre for
- atferdsmessige aspekter i barnetannpleien
- forstyrrelse i tannutvikling og tannfrembrudd
- kariologi (karies, tannråte)
- erosjon og tannslitasje ellers
- periodonti (sykdommer i tannkjøtt og rothinne)
- traumatologi (traumer mot tenner og deres støttevev)
- tannpleie for funksjonshemmede og syke barn
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- skape kontakt og kommunisere med barn og foresatte, samt vise interesse og vilje til å mestre ulike situasjoner
- gjennomføre adekvat diagnose av gruppens vanlige sykdommer, utarbeide, gjennomføre og evaluere en individuelt tilpasset behandlingsplan innenfor tannpleiers kompetanseområde og føre korrekt journal
- oppdage avvik fra det normale og se når det er behov for å henvise til tannlege eller andre instanser (også vise årvåkenhet i forhold til omsorgssvikt/barnemishandling)
- drive tannhelsefremmende arbeid og være oppdatert på fluor
- håndtere ulike former for behandlingsvegring, utføre systematisk tilvenningsbehandling samt kjenne til prinsippene for behandling under sedasjon og generell anestesi
- redegjøre for forekomst av erosjon, karies, vanlige tannutviklingsforstyrrelser, og disse sykdommers etiologi, utseende og utvikling på barn og ungdom,
- redegjøre for akuttbehandling av traumeskader
- kjenne til særtrekk ved tannpleie for barn med sjeldne medisinske tilstander
Generell kompetanse
Studenten skal vise
- profesjonelle holdninger til utøvelsen av tannpleiefaget blant barn og ungdom. Det innebærer først og fremst å vise respekt for den enkelte pasient som et individ under vekst og utvikling og erkjenner at pasientene stiller med forskjellige behov og forutsetninger
- åpen og god dialog med pasient og pasientens foresatte
- at man erkjenner behov for egen fortløpende oppdatering og kvalitetssikring av kunnskaper og ferdigheter
- vise forståelse for samfunnsmessige aspekter i barnetannpleien (eks: dagens multikulturelle samfunn)
- samarbeide tverrfaglig med øvrig helsepersonell som arbeider med barn og ungdom