Emner: PROPSY307 Skole- og opplæringspsykologi - Vår 2019




Studiepoeng

15.0

Mål og innhald

Undervisningen skal gi innføring i det ideologiske, juridiske og empiriske grunnlaget for dagens inkluderende skole og innføring i forskning om pedagogisk-psykologiske vansker. Innføringen skal gis gjennom en kombinasjon av teoriundervisning og praksis, hvor studentene skal forberedes til å arbeide som psykolog med personer med pedagogisk-psykologiske vansker, deres familier, skolen som organisasjon og skolens eksterne støttesystem. Studentene skal få innsyn i de vanligste vanskene som psykologen møter i arbeid i førstelinjetjeneste, særlig i den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT), og aktuelle tiltak overfor disse vanskene.

 

Tema 1: Teori (7 sp)

Undervisningen skal gi studentene kunnskap om elever med særskilte behov i skolen. Atferdsvansker, språkbaserte lærevansker og generelle lærevansker vil bli spesielt vektlagt, slik at studentene kan gjøre rede for diagnostiske kjennetegn ved disse vanskene, utviklingsforløp, komorbiditet, risikofaktorer, beskyttende faktorer og organisering av og innhold i opplæringstiltak. Studentene skal også lære om arbeidsmetoder i PP-tjenesten: 1) Hvordan PPT kan hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å legge opplæringen bedre til rette for elever med særskilte behov, 2) hvordan PPT skal sørge for at det blir utarbeidet sakkyndig vurdering der loven krever det og 3) Systemrettet forebyggende arbeid i skolen.

 

Tema 2: Veiledet praksis (8 sp)

I praksis ved et PPT-kontor skal studentene få ytterligere innføring i det praktiske arbeidet i PP-tjenesten og i arbeidet med kartlegging av og tiltak overfor elever med pedagogisk-psykologiske vansker. Studenten skal også få praktisk innføring i systemrettet og forebyggende arbeid, i tråd med opplæringslovens bestemmelser for PPT-kontors virksomhet.

 

Læringsutbyte

Kunnskaper

Ved fullført emne skal kandidaten kunne:

 

Ferdigheter

Ved fullført emne skal kandidaten kunne:

 

Generell kompetanse

Ved fullført emne skal kandidaten kunne:

 

Krav til forkunnskapar

Gjennomført og bestått tidligere emner i psykologutdanningen.

 

Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning

Teori- og praksisforberedende undervisning skal organiseres som forelesninger, seminar, ekskursjoner og studentpresentasjoner. Veiledet praksis skal gå over 20 dager, totalt 140 timer, innenfor en 6-7 ukers periode. Praksisen gis, i den grad det er mulig, ved PPT-kontor i Bergen og nabokommunene. Hver student skal ha 20 timer veiledning, individuelt eller sammen med medstudent(er), gitt av pedagogisk-psykologisk veileder ved kontoret.

 

Obligatorisk undervisningsaktivitet

Obligatoriske arbeidskrav er gjenstand for vurdering "godkjent"/"ikke godkjent".

Praksisveileder skal skriftlig vurdere studentenes praksis som bestått eller ikke bestått.

 

Vurderingsformer

4 t skoleeksamen med kortsvarsoppgaver og en langsvarsoppgave.

Obligatoriske arbeidskrav må være bestått før man kan gå opp til eksamen.

 

Karakterskala

Karakterskalaen A-F.

 

Litteraturliste

Anbefalt litteratur.

 

Emneevaluering

Studentene skal evaluere undervisningen i tråd med UiB sitt kvalitetssikringssystem.

 

Kontaktinformasjon

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med studieveileder/informasjonssenter: tlf 55 58 27 10 studieveileder.psyfa@uib.no