Kunnskaper
Studenten skal kunne redegjøre for
- fagets begrepsapparat
- pre- og parakliniske disipliner som inngår i studiet og som er relevante for faget periodonti
- de periodontale sykdommers etiologi og patogenese på et makro- og mikroskopisk og molekylærbiologisk plan
- samspillet mellom generell helse, systemiske faktorer/-sykdommer og periodontal sykdom og hvordan behandling av periodontal sykdom gjennomføres hos pasienter med ulike generellmedisinske tilstander
- periodontal sykdoms epidemiologi og betydningen av periodontitt for befolkningens helse samt klassifikasjon av periodontal sykdom
- periodontal diagnostikk, behandlingsplanlegging, forebygging, behandling og prognosevurdering
- bruk av antimikrobielle midler ved periodontal terapi
- trygderegler og økonomiske støtteordninger som angår periodontal behandling
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- vise utstrakte ferdigheter i klinisk periodonti for å diagnostisere sykdommen, utrede behandlingsbehovet, planlegge periodontal terapi, og bedømme prognosen etter behandling
- kommunisere med pasienter om periodontale sykdommers årsaksfaktorer og naturlige historie, og bevisstgjøre og motivere pasienter for bedret tannhelse samt instruere i nødvendige hjelpemidler
- utføre supra- og subgingival depurasjon ved bruk av manuelle og maskinelle hjelpemidler
- vise kliniske ferdigheter i ikke-kirurgisk og kirurgisk behandling av milde og moderate former for periodontal sykdom
- bedømme medisinske risikofaktorer ved periodontal behandling av pasienter med systemiske sykdommer og tilstander og kunne skille ut kasus som bør henvises for spesialistbehandling
- være kompetent til å evaluere utfallet av periodontal behandling, foreta risikovurderinger, tilrettelegge for og gjennomføre periodontal vedlikeholds-behandling
- kommunisere med spesialister i periodonti og annet helsepersonell ved behandling av vanskelige kasus
Generell kompetanse
Undervisningen skal bevisstgjøre kandidatens holdninger til faget slik at de som ferdige tannleger kan fungere kollegialt og til enhver tid utføre forsvarlig behandling både i lys av fagets forskningsmessige utvikling og helsevesenets etiske regler.