Norsk/engelsk
Målet med dette emnet er å gi studentene innsikt i psykologifagets forståelse av mennesket i et sosialt perspektiv. Undervisningen har som målsetting å gjøre studentene i stand til å beskrive og analysere menneskelig atferd med utgangspunkt i sosialpsykologisk teori. Tema som belyses omfatter grupper og gruppeprosesser, holdninger, diskurs og normer, og sosial persepsjon. Målet med undervisningen er å gjøre studentene kjent med betydningen av en sosial og samfunnsmessig kontekst for menneskelig atferd. Emnet bygger på årsstudiet i psykologi og skal gi studentene en fordypning i sosialpsykologi som bidrar til at de som psykologer forstår og kan anvende kunnskap om individets samspill med andre i ulike situasjoner og under ulike kontekstuelle forhold.
Tema 1: Teori og praktiske øvelser i sosialpsykologi (6 sp)
Tema 1 dekker fire sentrale områder innen sosialpsykologien: Grupper og gruppeprosesser, holdninger og holdningsendring, sosial persepsjon, og normer og diskurs.
Grupper og gruppeprosesser: Dette undertemaet omhandler anvendte områder for roller, grupper og gruppeprosesser, og studentene vil delta i en dag med øvelser.
Holdninger og holdningsendring: Dette undertemaet dekker ulike sider ved holdningsbegrepet, hvordan holdninger oppstår og endres, og forholdet mellom holdninger og atferd.
Sosial persepsjon: Innen dette undertemaet går emnet i dybden på fenomener som stereotypier, fordommer og diskriminering.
Normer og diskurs: Dette undertemaet tar opp teorigrunnlaget for diskursanalyse og grenseoppgangen til feltet sosiale normer. Temaet dekker også hvordan sosialpsykologer tar i bruk ulike former for diskursanalyse, samt øvelse i å utføre en diskursanalyse.
Tema 2: Konflikter og ledelse (1 sp)
Tema 2 tar sikte på å gi studentene en god forståelse for sosiale konflikters dynamiske natur (opphav, forløp og konsekvenser av ulike håndteringsmåter), samt erfaring med konflikthåndtering i gruppe- og arbeidslivssammenheng.
Tema 3: Emneoppgave (6 sp)
Tematisk skal emneoppgave ligge innen sosialpsykologi. Studentene inviteres til å skrive innen emner som inngår i veilederens pågående forskning. Inntil tre studenter kan arbeide sammen. Både teoretiske og empiriske emneoppgaver er aktuelle. Det vil som alternativ til en skriftlig oppgave være anledning til å arbeide som forskningsassistent.
Tema 4: Surveymetodikk og regresjonsanalyser (2 sp)
Temaet omhandler sentrale metodiske tilnærminger til sosialpsykologiske fenomen, med vekt på ikke-eksperimentelle design. Temaet gir en introduksjon til spørreskjemakonstruksjon og spørreskjema som kommunikativ praksis (kontekstualisering og formulering av spørsmål). Videre omhandler temaet multivariate analyser av data, med hovedvekt på regresjonsanalyser. Studentene skal få øvelse i å analysere sosialpsykologiske data, for eksempel testing av teoretiske modeller for holdninger og holdningsendring
Kunnskaper
Studenten kan:
Ferdigheter
Studenten kan:
Generell kompetanse
Studenten kan:
Tema 1: Teori og praktiske øvelser i sosialpsykologi
Tema 2: Konflikter og ledelse
Tema 3: Emneoppgave
Levere emneoppgave (Godkjennes av lærer)
Tema 4: Surveymetodikk og regresjonsanalyser
Gjennomføre kursprøve 3 timer (Godkjennes av lærer)