Kjennetegnsretten omhandler den rettslige reguleringen av varemerker og forretningskjennetegn. Varemerker er kort og upresist kommersielle benevnelser på varer, tjenester og konsepter i vid forstand, og som benyttes i markedsføringen av disse. Forretningskjennetegn omfatter bl.a. foretaksnavn, sekundære forretningskjennetegn, domenenavn og bruk av personnavn som forretningskjennetegn.
De mest sentrale rettskildene er varemerkeloven, varemerkedirektivet, varemerkeforordningen, foretaksnavneloven, og praksis fra norske domstoler, EU-domstolen, Underretten, EUIPO, Patentstyret og Klagenemnda for Industrielle Rettigheter (KFIR).
Sentrale rettslige spørsmål som blir behandlet er vilkårene for å erverve rett til varemerke; enten ved registrering eller ved innarbeidelse, herunder kravet til distinktivitet og reglene om registreringshindre, registreringsordningen, ugyldighetsgrunner og sletting av ugyldige varemerker. Videre behandles «naturlige varekjennetegn», varemerkerettens innhold, ubeskyttede elementer i beskyttede varemerker, forvekslingslæren (kjennetegns- og vareslagslikhet), kollisjonsregler, sanksjoner mot krenkelser av rett til varekjennetegn, konsumpsjon og parallellimport samt internasjonal registrering.
Emnet er åpent for studenter med en av følgende studieretter:
Forkunnskapskravet kan likevel begrense enkelte studenters adgang til emnet.
Eksamen hvert semester.
Fire timer digital skoleeksamen.
Informasjon om digital eksamen finnes her:
Eksamensspråk:
Informasjon om tillatte hjelpemidler finnes under § 3-5 flg i fakultetets
- I tillegg er følgende tillatt på denne eksamenen:
Emneansvarlig: Professor Tore Lunde
Kontakt: spesialemner@jurfa.uib.no