Mål
Emnet har som hovedmål å gi en innføring i energiomstilling og fornybare energiressurser, og å gi studentene en forståelse av de viktigste tverrfaglige utfordringene som knytter seg til omstillingen til et samfunn med lavere CO2-utslipp. Kurset adresserer FNs syvende bærekraftsmål og gir studentene kunnskap og perspektiv til å diskutere bærekraftsmålene i kontekst og hvordan vi kan minske de pågående klimaendringene gjennom omstilling til en mer bærekraftig energimiks.
Innhold
Første del av kurset fokuserer på drivere og motivasjonsfaktorer for omstilling til et lavkarbon-samfunn, herunder klimaendringer og behovet for ren og bærekraftig energiforsyning globalt. Den andre delen av kurset fokuserer å de vitenskapelige, teknologiske og samfunnsmessige aspektene ved ulike bærekraftige/fornybare energiressurser, som geotermisk energim, havvind, solkraft, vannkraft, mineralutvinning, samt lagring, fangst og utnyttelse av CO2.
For å behandle disse temaene vil kurset dekke mange ulike fagområder som r relevant for energiomstilling og fornybare energiressurser, som geovitenskap, klimavitenskap, biologi, fysikk, samfunnsvitenskap, jus, psykologi, nanoteknologi, etikk, retorikk og økonomi.
Kurset undervises over hele høstsemesteret, med læringsaktiviteter som forelesninger, gruppearbeid, kollokvier, samt ekskursjon bl.a til vannkraftverk og til Teknologisenteret for CO2- fangst på Mongstad.
Kurset vil også omfatte selvstudier, skriftlig arbeid og intern fagfellevurdering, og et prosjektarbeid som leder frem til et mini-symposium mot slutten av kurset der studentene presenerer sitt arbeid i ulike formater.
Studenten skal etter endt kurs ha kunnskap om et bredt spekter virkemidler for reduksjon av admosfærens CO2innhold samt foutseninger for og mulige konsekvenser av ulike tiltak for å påskynde utviklingen mot et lavutslippssamfunn.
Kunnskaper
Studenten skal kunne
Ferdigheter
Studenten skal kunne
Generell kompetanse
Studenten skal kunne
Forelesninger, gruppearbeudm øvelser og kollokvier. Kurset vil i stor grad være basert på student-aktive læringsaktiviteter.
Kurset inneholder en to-dagers ekskursjon til et vannkraftverk og Teknologisenteret for CO2 fangst på Mongstad.
Kurset omf atter også forberedelser og fremlegging av en poster, film eller annet presentasjonsformat, av utvalgte emner fra kurset. Dette skal presenteret på et mini-symposium på slutten av kurset.
Omfagn av organsiert undervisning: 4 timer pr. uke i 12 uker
Mini-symposium: 1 dag
Ekskursjoner: 2 dager.
Poster, film eller presentasjon i annet format (30 %)
Skriftlig utarbeidet og presentert rapport (70 %)