Studieprogram: SPES-ODO Spesialistutdanning i odontologi - Vår 2021




Omfang og studiepoeng

120/300 studiepoeng, avhenging av hvilken studieretning

Undervisningsspråk

Norsk og engelsk

Studiestart - semester

Høst

Mål og innhald

Mål:

Spesialistprogrammet har ved sin tverrfaglige, men og fagspesifikke, tilnærming til hensikt å forsterke og utdype kandidatenes teoretiske og kliniske kompetanse ut over grunnutdanningen (integrert master i odontologi) innen den enkelte fagseksjon det spesialiseres i. Programmet er forankret i et nasjonalpolitisk satsningsområde om kompetanseheving i de odontologiske fag.

 

Innhold:

Hver fagseksjon har utarbeidet sin egen studieplan der noen av kursene i Core Curriculum er felles for spesialistutdanningen ved alle fagseksjonene. Dette skaper en tverrfaglig kunnskapsutveksling og helhetlig tilnærming til hver spesialitet. De ulike fagseksjonene er:

 

Programmene har en normert studietid på 3 år (180 studiepoeng), der hvert studieår er delt inn i to semestre. Unntak fra dette er oral kirurgi og oral medisin som har en normert studietid på 5 år (300 studiepoeng). Utdanningen er delt inn i fire deler:

Læringsutbyte

Kandidatene skal etter avsluttet studieprogram ha følgende læringsutbytte:

 

Kunnskaper og ferdigheter:

 

 

Generell kompetanse:

Opptakskrav

 

Opptaksprosessen:

 

Dokumentasjonsfrist er lik søknadsfrist, 10. september 2018. 

 

Kontaktinformasjon

Førstekonsulent Else Fredriksen

e-post: Else.Fredriksen@uib.no

Telefon: 55 58 61 86

 

 

Mål og innhald

Graden: Spesial-/spesialisttutdanningen er fra og med høsten 2004 et 3-årig/5-årig heltidsstudium. Etter fullført utdanning avlegger kandidatene eksamen og får utdelt diplom for gjennomført spesial-/spesialiststudium i vedkommende fag. Godkjenning av spesialister innenfor fagområdene kjeveortopedi, oral kirurgi og oral medisin, periodonti og pedodonti gjøres etter gjeldende spesialistregler utarbeidet av spesialistkomiteen (NTF). Mål: Målet for de odontologiske spesialistprogrammene er å heve kandidatenes teoretiske og kliniske kompetansenivå ut over grunnutdanningen slik at de blir kvalifiserte for - utredning og behandling av kompliserte og/eller uvanlige tilfeller. - konsultasjons- og rådgivingsfunksjoner. og for å bedre deres kvalifikasjoner for - undervisning av studenter og annet helsepersonell. - faglig utvikling og deltakelse i forskning. - kritisk vurdering av faglitteratur. - kontakt mellom universitetsmiljøene og helsetjenesten.

Krav om rekkefølgje - emne

I løpet av spesial-/spesialistutdanningen skal kandidaten gjennomføre obligatoriske kurs som arrangeres av fakultetet, følge litteraturseminar ved det enkelte fagområdet, fylle krav om klinisk praksis og utarbeide en spesial-/spesialistoppgave. I løpet av studiets første år arrangeres obligatoriske kjernekurs som til sammen utgjør 30 studiepoeng. Videre består første studieår av klinisk praksis og eventuelle litteraturseminar ved det enkelte fagområdet. Det anbefales at arbeidet med spesial-spesialsistoppgaven starter opp i løpet av første studieår. Andre studieår følger kandidaten støttefag organisert av fakultetet på bakgrunn av det enkelte fagområdets studieplan. Videre består andre studieår av klinisk praksis, eventuelle litteraturseminar ved det enkelte fagområdet, og arbeid med spesial-/spesialistoppgaven. Første halvdel av tredje studieår tas siste del av eventuelle støttefag organisert av fakultetet på bakgrunn av det enkelte fagområdets studieplan. I løpet av tredje studieår oppfylles krav om klinisk praksis og eventuelle litteraturseminar arrangert ved fagområdet. Spesial-/spesialistoppgaven ferdigstilles.

Administrativt ansvarleg

Institutt for klinisk odontologi

Førstekonsulent Unni Lange

unni.lange@ok.uib.no