Norsk
Emnet skal gi studentene kunnskap i sentrale perspektiver, teorier, begrep, tema, metoder, og forskningsresultater innenfor feltet personlighetspsykologi. Problemstillinger som vil bli belyst innebefatter resiliens, patologisk utvikling, og individuelle forskjeller. Studentene vil få kunnskaper om og erfaring i å relatere ulike personlighetspsykologiske perspektiv til utøvelse av psykologrollen, og gjennom praksis, casebeskrivelser og øvelser lære anvendelse av psykologiske tester i forbindelse med utredninger, samt relatere ulike personlighetspsykologiske perspektiv til utøvelsen av psykologrollen. Emnet skal introdusere faglige og etiske krav til psykologiske tester og studentene skal også få en innføring i bruk av sentrale statistiske redskaper som anvendes i testutvikling.
Tema 1: Personlighetsteori
Temaet personlighetsteori skal gi studentene kunnskap i sentrale personlighetspsykologiske perspektiv, teorier, begrep, metoder, og forskningsresultater innen områder som eksistensialisme, psykodynamiske teorier, biologiske tilnærminger, trekkteorier, og læringspsykologiske tilnærminger. Sentrale problemstillinger som blir belyst er resiliens, patologisk utvikling, og individuelle forskjeller.
Tema 2: Testteori og faktoranalyse
Sentrale personlighetsteorier og personlighetstester bygger på testteoretiske prinsipper. Informert bruk av tester og teorier forutsetter kjennskap til disse prinsippene. Studentene skal gjennom praktiske oppgaver, få erfaring i bruk av sentrale statistiske redskaper som anvendes i testutvikling, samt krysskulturelle aspekt ved tester. Kurset vil ha hovedfokus på praktisk erfaring med ulike faktoranalytiske teknikker.
Tema 3: Kartlegging
Dette kurset skal gjøre studenten i stand til å gjøre rede for, og kunne foreta en kritisk vurdering av sentrale problemstillinger, begrep, og forskningsresultater knyttet til bruk av test som datainnsamlingsmetode, og som klinisk- og normalpsykologisk kartleggingsinstrument. Studentene skal lære å bruke testen MMPI.
Tema 4: Praksisøvelse/casearbeid
Studenten skal få erfaringsbasert læring i form av praksisøvelser eller casearbeid. Praksis skal gjøre kandidatene i stand til å foreta utredning ved bruk av vanlige personlighetstester, gi en kritisk tolking av resultater og å gi tilbakemelding på og rapportere disse i henhold til vanlige retningslinjer for testbruk.
Tema 5: Emneoppgave
Studenten skal skrive en semesteroppgave knyttet til personlighetspsykologi. Denne kan være teoretisk eller empirisk. Det vil som alternativ til en skriftlig oppgave være anledning til å arbeide som forskningsassistent.
Kunnskaper:
Ved endt emne skal studentene kunne
Ferdigheter
Ved endt emne skal studentene kunne:
Generell kompetanse
Etter endt emne skal studentene kunne:
Gjennomført og bestått tidligere emner i psykologprogrammet
Forelesninger, seminar, gruppeøvelser, praksis samt egenerfaring med testing.
Obligatoriske arbeidskrav er gjenstand for vurdering "godkjent"/"ikke godkjent".
Skoleeksamen på 3 timer i temaet personlighetsteori.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.
Bokstavkarakterskala A-F på skoleeksamen.
Anbefalt litteratur, anbefalte web sider, testmateriell
Emneevaluering foretas i samsvar med UiB sitt kvalitetssikringsprogram gjennom elektroniske skjema eller ved bruk av referansegrupper/fokusgrupper.