Kurset inneholder både geofag og fagdidaktik, og er strukturert etter hovedmomenter i læreplanen for programfag geofag i den videregående skolen. Kurset drøfter i seminarform geofagets egenart, og samfunnsmessige relevans, og fokusere på hvordan geofaglige problemstillinger kan belyses gjennom ulike realfaglige arbeidsmetoder. Det legges vekt på samspillet mellom feltobservasjoner, geofaglige verktøy, digitale hjelpemidler og teori for å formidle helhetlig geofaglig kunnskap og forståelse.
Studentene skal jobbe i grupper med fagdidaktiske tema som bruk av feltarbeid i undervisningen, om argumentasjon og rollespill, om underveis- og sluttvurdering i geofag og grunnleggende læringsteori knyttet til eksempler fra undervisning i geofaglige emner. Videre diskuteres strategier og utfordringer knyttet til kompetansemålene for geofaget i videregående skole.
Kandidaten skal kunne
Kunnskapar
Ferdigheter
Generell kompetanse/holdinger
(Gyldig i fire semester; inneverande og tre påfølgjande)
For å kunne ta eksamen i GEOVDID220-P må normalt PPUPRA101 og PPUPRA102 være bestått.
Skriftlig populærvitenskapelig artikkel (teller 25% av samlet karakter) Må være bestått for å bestå emnet.
Presentere et egenutviklet undervisningsopplegg med fokus på bruk av geotop (teller 25% av samlet karakter) Må være bestått for å bestå emnet.
Muntlig eksamen ((teller 50% av samlet karakter).