Emner: PSYK208 Affekt og kognisjon - Vår 2021
Studienivå (studiesyklus)
Bachelor
Undervisningsspråk
Norsk
Undervisningssemester
Høst
Undervisningsstad
Bergen
Mål og innhald
Emnet gir bred kunnskap om forholdet mellom kognitive prosesser og affektive tilstander. Fokus er både på hvordan emosjoner er påvirket av kognitive prosesser og hvordan affektive tilstander påvirker kognitive prosesser. Emnet gir også spesifikk kunnskap om hvordan utvalgte kognitive prosesser er påvirket av affekt. I tillegg tar emnet opp forholdet mellom affekt og bevissthet, kognitive mekanismer i affektregulering, samt kulturelle og individuelle forskjeller i affekt.
Læringsutbyte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten:
- Redegjøre for ulike former for affekt, inkludert forholdet mellom emosjoner, affekt og følelser.
- Redegjøre for hvordan affektive tilstander kan manipuleres eksperimentelt gjennom humørinduksjonsprosedyrer, og hvordan affektive tilstander kan måles.
- Redegjøre for hva kognitiv vurdering er, samt drøfte betydningen av kognitiv vurdering i emosjoner med utgangspunkt i ulike teoretiske syn.
- Redegjøre for hvordan affekt kan fungere som en informasjonskilde, og hvilke prinsipper som har vært formulert for å forklare dette innenfor "affekt som informasjonskilde"-perspektivet.
- Redegjøre for hva som menes med affekt-priming, humørkongruens og humøravhengig hukommelse, og - med utgangspunkt i disse begrepene - forklare affektens betydning for menneskers hukommelse.
- Redegjøre for hvordan kreativ problemløsning, kompleks problemløsning og sosial problemløsning kan være påvirket av affekt. Studenten skal også redegjøre for hvordan metakognitive følelser har vært studert innenfor forskning på problemløsning.
- Redegjøre for når og hvordan menneskelige bedømmelser er påvirket av affekt. Studenten skal spesifikt kunne redegjøre for affektinfusjonsmodellen for sosiale bedømmelser, samt "risiko som følelser"-perspektivet innenfor forskning på risikovurdering.
- Redegjøre for forholdet mellom affekt og beslutningstaking. Hva sier ulike teorier om når antisipert versus antisipatorisk affekt kan være informativ versus villedende for våre beslutninger?
- Redegjøre for forholdet mellom affekt og bevissthet, og mellom affekt og intuisjon.
- Redegjøre for hva som menes med affektregulering, med et fokus på betydningen av kognitive mekanismer.
- Redegjøre for ulike teoretiske syn på kulturelle forskjeller i opplevelse av emosjoner, samt ulike syn på individuelle forskjeller i emosjonell intelligens.
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studentane kunne:
- Diskutere og evaluere de to hovedspørsmålene i faget: på hvilke måter menneskelig tenkning er påvirket av affekt, og i hvilken grad emosjonelle reaksjoner er påvirket av kognitive prosesser.
- Beskrive og diskutere sentrale modeller for forholdet mellom affekt og kognisjon og sentrale funn som belyser disse modellene, med utgangspunkt i kunnskapen formulert i kunnskapsmålene for emnet.
- Evaluere eksperimentelle design, metode og konklusjoner i forskningsartikler som tester modeller for forholdet mellom affekt og kognisjon.
- Etter fullført emne skal studenten kunne presentere en vitenskapelig artikkel eller bokkapittel muntlig, og kritisk drøfte styrker og svakheter ved denne i lys av annen litteratur.
- Etter fullført emne skal studenten kunne presentere en vitenskapelig artikkel eller bokkapittel muntlig, og kritisk drøfte styrker og svakheter ved denne i lys av annen litteratur.»ne i gruppen bidrar i videoen. Videoen gjøres tilgjengelig i Mitt UiB for de studentene som tar del i denne valgfrie undervisningsaktiviteten.
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene kunne:
- Reflektere over hvordan ulike former for atferd er påvirket av forholdet mellom affekt og kognisjon
Krav til forkunnskapar
Ingen
Tilrådde forkunnskapar
Det er anbefalt at deltakere har kunnskap i psykologi tilsvarende førsteårsstudiet i psykologi. Kjennskap til kognitiv psykologi er en fordel ved deltakelse på emnet.
Krav til studierett
Emnet krever studierett på et av følgende studieprogram:
- Bachelorprogrammet i generell psykologi
- Bachelorprogrammet i arbeids- og organisasjonspsykologi
- Bachelorprogrammet i kognitiv vitenskap
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning
De spesifikke målene kan bli nådd gjennom deltakelse i forelesninger og seminar, selvstudium og samarbeid med medstudenter. Samlet undervisning utgjør 48 timer, som blir delt mellom nøkkelforelesninger, seminar og organisert gruppearbeid. Gruppearbeidet danner basis for presentasjon av vitenskapelige artikler i seminar.
Videopresentasjon av tildelt faglitteratur (gruppeoppgave): Max. 10 minutter lang videopresentasjon av dei viktigaste momenta i kapittelet/artikkelen, samt faglege begrensninger og mogeleg kritikk. Videoen blir laga i grupper på 3 studentar, der alle studentane som deltek i denne valfrie undervisingsaktiviteten.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Vurderingsformer
4 timers skoleeksamen hvor kandidaten svarer på to av tre oppgaver
Karakterskala
Ved sensur av emnet benyttes karakterskalaen A-F.
Vurderingssemester
Høst og vår
Litteraturliste
Anbefalt litteratur er satt sammen av omtrent 1000 sider.
Emneevaluering
Emnet vert evaluert i tråd med Det psykologiske fakultet sine rutinar for deltakande evaluering og UiB sitt kvalitetssikringssystem.
Kontaktinformasjon
https://www.uib.no/psyfa/43960/informasjonssenteret-ved-det-psykologiske-fakultetInformasjonssenteret ved Det psykologiske fakultet