Undervisning tre ganger i uken, to forelesninger, ett litteraturseminar med diskusjoner.
12 av 13 møtte til eksamen. En student trakk seg altså fra emne (og programmet) før eksamen. Strykprosent er 0.
A:4 B:4 C:1 D:1 E:2 Normalfordeling:
MPhil-gruppen består av studenter fra hele verden. De blir mottatt ved ankomst Flesland av gamle Senter for Utviklingsstudier (Kristin Paulsen) og får hjelp til å orientere seg. De tar det generelle innføringskurset for denne typen studenter, og begynner så på undervisningen ved sitt institutt. Gruppen er så liten at studentene etter det blir fulgt opp gjennom de som til enhver tid har undervisning.
Studentene får sine kompendier gratis fra instituttet. For NORAD-stiepndiater er kostnadene dekket av NORAD, for kvotestudenter så betaler instituttet. Norske studenter betaler selv. Alt det praktiske ivaretas av instituttet.
OK
Ingen spesielle merknader.
Evalueringsskjema ble sendt alle studentene via e-post inkludert forklaring for gjennomføring. Undersøkelsene var anonymisert i den forstand at studentene kunne levere svar på papir. Alternativt kunne de svare på e-post til studiekonsulent. 5 av 12 studenter svarte.
Enkelte studenter synes vektlegging av generell sosialantropologi ble i overkant mye sammenlignet med fokus på anthropology of development. Når det gjelder den mer generelle informasjonen om emnet er det ingen innvendinger. Pensum: Stort sett positiv tilbakemelding. En student viser til mangler ved bredden av pensum, mens en annen viser til fordelene ved å ha et relativt lite og avgrenset pensum. Forelesninger: Meget god tilbakemelding både i forhold til faglig innhold og pedagogisk opplegg. Seminarer: Blandet tilbakemelding. Studentene synes å ha fått utbytte av seminarene. På den andre siden viser 4 av 5 studenter til at seminarene ikke har engasjert mange nok studenter i diskusjoner. Administrasjon av emnet/programmet: God tilbakemelding. Eneste innvending (to studenter) går på tildeling av leseplass av SFO (ikke instituttet)
På grunn av språkvansker med engelsk ble det arrangert ekstra seminar der studenter som krevde ekstra språkoppfølging fikk beder tid til å fordøye tekstene enn det er tid til i regulær undervisning.
Det er svært relevant med et første emne som er organisert som et instroduksjonsemne og som tar opp basisk antropologisk litteratur og problemstillinger. Dette pga. studentenes varierte bakgrunn. Ingen spesielle organisatoriske bedringsforslag. Litteraturen kan alltid varieres og forbedres, noe som blir vurdert ved kursoppstart.