SAS14 - emnerapport 2006 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Bra

Strykprosent og frafall

Ingen strykk
Se faglærers samlede vurdering for frafall

Karakterfordeling

A (1) B (6) C (4) D (0) E (0) 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjon til studentene gjennom studentportalen fungerte bra.

Tilgang til relevant litteratur

Se faglærers samlede vurdering

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningsutstyr var ikke alltid i orden. Noen ganger var ikke alltid mulig å få en forbindelse mellom pc og powerpoint-prosjektoren. Dette forbedret seg ut over semestert. 
Studentene mente lokalet var for kald - se faglærers samlede kommentarer.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringsskjemaer ble utdelt på den siste forelesningen, i tillegg ble studentene som ikke hadde møtt opp, oppfordret til å svare elektronisk. 

Oppsummering av innspill

Se faglærers samlede vurdering.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Evaluering av SAS14 for undervisningssemesteret høsten 2006

8. februar 2007

Emnet SAS14 – Scandinavian Area Studies: Norwegian Art, Theatre and Culture Studies, ble holdt for andre gang høsten 2006. Emnet er et samarbeid mellom IKKs tre seksjoner; kulturvitenskap, teatervitenskap og kunsthistorie. All undervisning foregår på engelsk siden emnet er et tilbud for utvekslingsstudenter på UiB. Emnet varte i 12 uker og i tillegg til doble forelesningstimer ble det arrangert besøk til museer (5 ganger), en byvandring, og et besøk til en teaterworkshop. 

11 studenter tok eksamen i SAS14 november 2006, og gjennomsnittskarakteren ble B. Ingen strøk til eksamen.
Eksamen besto av en 6-timers skoleeksamen med tre oppgaver, en fra hvert fag. Studentene ble bedt om å svare på én oppgave; svarene ble jevnt fordelt mellom de tre oppgavene.

Emnet har som læringsmål å gi en introduksjon til sentrale tema innenfor de tre disiplinene. Den historiske utviklingen av nasjonale tradisjoner innen norsk kultur og kunst er et perspektiv som det er lagt fokus på. 

8 evalueringer av emnet ble innlevert. Av svarene er det kun én student som mente at han/hun ikke hadde fått faglig utbytte fra emnet i forhold til forventningene, 5 var middels fornøyd og 3 veldig. 

Bildet er imidlertid litt annerledes enn tilbakemeldingene fra skjemaene kan gi uttrykk for.

Emnet ble satt i gang under navnet Norwegian Culture and Traditions høsten 2005. Det oppsto forvirring blant studentene om innholdet, ettersom emnetittelen lignet et annet SAS emne – SAS13: Norwegian Culture and Tradition. Mange oppdaget ikke før orienteringsmøtet at teatervitenskap og kunsthistorie var en del av SAS14 studiet. Likevel, og til tross for at emnet kom sent på listen over emnene tiltenkt utvekslingsstudentene, fulgte ca. 15 studenter undervisningen og 7 studenter tok eksamen. Navnet på emnet ble forandret, men forandringen nådde ikke studentportalen før etter semesterstart og fremdeles ble noen oppmeldt under det gamle navnet. I år tok 11 studenter eksamen, men dette tallet er ikke representativt for interessen for emnet. I de første ukene av undervisningen, fulgte ca. 25-30 studenter forelesningene og besøkene til Bergen Kunst Museum. Mange studenter som var oppmeldt til eksamen i andre emner, bestemte seg på orienteringsmøtet for å ta emnet ut fra interesse og ikke som et eksamensfag. Det er mulig at med det nye navnet nå på listen over tilbudene for utvekslingsstudenter, vil flere melde seg på emnet som et eksamensfag.          

At studentantallet gikk nedover ut over semesteret kan kanskje forklares med at de som ikke skulle ta eksamen i SAS14, konsentrerte seg etter hvert på eksamensfagene, men også på noe så konkret og praktisk som kalde undervisningslokaler. I rapporteringsskjemaene ble dette oppgitt som årsak til at noen av studentene sluttet å komme til forelesningene. 

Andre kommentarer fra studentene tar opp forholdet mellom undervisningen og pensumet. Alle mener at dette har fungert bra. Men likevel kommenterte to studenter at det var ikke nok dekning i pensumet for en del av temaene som ble tatt opp i noen av forelesningene. Dette stemmer – i hvert fall for kunsthistorie. Når det gjelder samtidskunst i Norge er det lite engelsk litteratur tilgjengelig: Situasjonen for litt eldre kunst er noe bedre. Likevel, før emnet ble satt i gang i 2005, måtte det bli oversatt en god del litteratur fra norsk til engelsk for å dekke perioden 1800-1900 i billedkunsten, og 1900-1945 i arkitektur. Forelesninger og besøk til museer og gallerier er foreløpig den eneste måten å formidle kunst i nyere tid på. Hvis undervisningen skal styrkes og forbedres må ressurser bli tildelt emnet som gjør det mulig å utarbeide et bedre kompendium. Det kan være nødvendig at passende tekster må skrives for emnet ettersom de sannsynligvis ikke finnes. Notater fra forelesninger er ikke nok. Når dette er sagt er det ikke alle studenter som synes at dette har vært et problem, men både jeg som emneansvarlig og foreleser i kunsthistorie, og Wigdis Espeland som foreleser i kulturvitenskap mener at pensumet trenger en større omarbeiding enn noen få forandringer på kort tid kan oppnå. 

Noen av studentene etterlyser et bedre eller mer klargjort forhold mellom de tre forskjellige fagene i forhold til målet for emnet. Denne kritikken er noe som foreleserne er klar over som et aspekt av emnet som må forbedres.   

Ut fra muntlig tilbakemeldinger underveis og fra de skriftlige kommentarene, vil jeg si at SAS14 er et populært tilbud blant utvekslingsstudentene. Jeg konkluderer med at SAS14 er en bra tilføyelse til tilbudene for utvekslingsstudentene med mye potensial, men at emnet trenger forbedringer.          

Emneansvarlig 
Pauline Ann Hoath
Seksjon for kunsthistorie
IKK