Fil.inst. - instituttrapport 2006 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

Emnet FIL304 består i at studentene skal utforme en prosjektskisse for mastergradsavhandlingen, under veiledning. Veiledningen finner normalt sted på veileders kontor, og det er av naturlige grunner ikke særlige problemer knyttet til den praktiske gjennomføringen.
LOG101 og LOG202 er emner med få studenter. Heller ikke her har det vært vesentlige problemer med praktisk gjennomføring.

FILVIT: Ingen rapporterte problemer.

IDH101: Ut fra faglærers vurdering har dette gått bra.

Strykprosent og frafall

Se karakterstatistikk.

IDH101: Faglærer peker på et gjennomgående problem, nemlig forskjellen mellom oppmeldte studenter og de som følger forelesningen (og som møter til eksamen). Det er vanskelig å noen enkel løsning på dette problemet.

Karakterfordeling

Se karakterstatistikk.

Ressurstilgang

I FIL304 fikk studentene fikk studentene god oppfølging av veileder. I LOG101 og LOG102 må ressurstilgangen under de rådende forhold må betegnes som ”tilfredsstillende

Kommentar til studentevalueringene

I FIL304 fikk studentene fikk studentene god oppfølging av veileder. I LOG101 og LOG102 må ressurstilgangen under de rådende forhold må betegnes som ”tilfredsstillende".

FILVIT: Det ble ikke gjennomført noen form for skriftlig evaluering. Ifølge faglærer har muntlige tilbakemeldinger vært gode.

IDH101: Det kom inn 7 svar. Dette gjør at evalueringen må leses med en god klype salt. Tilbakemeldingene er noe varierte - det finnes kritiske kommentarer både til sammenhengen i pensum, ordningen av forelesninger og funksjonen til kollokviegruppene. Likevel må det sies at tilbakemeldingen i det store og hele gir et positivt inntrykk.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Punktet må vurderes som tilfredsstillende for alle emner, selv om det kan vær rom for forbedringer.

FILVIT: Ingen opplysning fra faglærer.

IDH101: Faglærer peker på problemet med å få studentene til å innhente informasjon over nettet.  Ellers er det ingen anmerkninger på dette punktet.

Tilgang til relevant litteratur

Her har det ikke vær registrert noen problemer.

FLVIT: Ingen nevneverdige problemer.

IDH101: Ingen rapporterte problemer.

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Her avviker lærernes valueringer en del fra studentevalueringene. Stort sett er oppfatningen blant lærerne at FIL304 har fungert bra, og har ivaretatt intensjoner med emnet, nemlig å fungere som en nyttig innledning til skrivingen av masteroppgaven. En av lærerne reiser spørsmålet om når emnet bør avlegges. Instituttet vil vurdere dette nærmere. På studentsiden er reaksjonene mer blandet Noen av studentevalueringene mener at forbindelsen mellom emnet og de øvrige felles-emnene, på 300-nivået ikke er klar. Dette gjelder særlig FIL303. Men det sies lite negativt om den konkrete gjennomføringen av emnet. En student etterlyser også tilbud av mer eller mindre ferdige prosjekter fra instituttets side. De studentene som klager over dårlig sammenheng mellom FIL304 og de øvrige 300-emnene, synes å rette kritikken snarere mot disse emnene enn mot FIL303: emnene er mer eller mindre irrelevante for masteroppgaven. Problemstillingen er kanskje egentlig om 300-nivået bør innholde emner som går utover de interessert som styrer studentenes valg av emne for masteroppgave overhodet. Dette er en fagpolitisk diskusjon som ikke bare kan føres med utgangspunkt i hva den enkelte student oppfatter som relevant for hans/hennes prosjekt, men hva som utgjør et faglig forsvarlig grunnlag for en mastergrad i faget.

 Instituttledelsen mener for øvrig at det reises spørsmål ved vurderingsordningen ”Bestått”/”ikke bestått” gir kanskje for svak tilbakemeldning til studentene. Svake (og heller ikke sterke) sider blir ikke ”offisielt” kommentert.

LOG101
Basert på faglærers evaluering av undervisningen i LOG101 vårsemesteret 2006, har undervisningsopplegget fungert bra. Problemet med påmeldte, men ikke deltagende, studenter er gjennomgående, og gjelder for de fleste emner i filosofi. På bakgrunn av opprettelsen av studieprogrammet i kognitiv vitenskap, hvor LOG101, utgjør et obligatorisk emne, vil det bli nødvendig med en revurdering av undervisningsopplegget etter de retningslinjene som skisseres i faglærers evaluering: en utvidelse av undervisningsopplegget med kollokviegrupper med ledere, hvor studentene gis muligheten for å levere inn og få rettet oppgaver.

LOG102

Med et så lite antall studenter, emnets karakter, og eksamensresultatet tatt i betraktning må avviklingen av LOG102 betraktes som rimelig vellykket. Emnet har en mer abstrakt-matematisk karakter enn LOG101, og dette er sannsynligvis en viktig bakgrunn for at det har færre studenter enn LOG101. LOG102 er ikke tiltenkt noen plass i den nye studieprogrammet for kognitiv vitenskap. Innholdet blir her delvis ivaretatt av emner som undervises under informatikk. Dette gjelder metateori for første ordens logikk, men ikke modallogikk. På Filosofisk institutt har LOG102 vær motivert med at emnet representerer en naturlig forlengelse av LOG101 (metateori), samtidig som det gir en innføring i en logisk disiplin som har en særlig filosofisk relevans (modallogikk). I den foreliggende situasjonen vil instituttet måtte vurdere hele LOG102.

FILVIT: 
Faglærer peker på et viktig formateringsproblem for FILVI201, nemlig at emnet enten må legges opp på en generell måte hvor det ikke blir rom for å behandle fag- (fakultet-) spesifikke problemstillinger, eller at emnet eksplitt må rettes inn mot bestemte fagområder. Men det vil være et ressursmessig problem å dekke flere slike spesifikke innretninger. Emnet har i nokså liten studenttilstrømning. Disse to momentene tilsier etter styrerens mening at instituttet bør revurdere emnet.

IDH101: Ut fra det materialet som foreligger synes IDH101 synes å være et rimelig velfungerende emne. Faglærerne bør kanskje diskutere innvendingen som er fremkommet med hensyn på sammenhengen i pensum.