Griegak. - instituttrapport 2006 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

Undervisning er gjennomført i henhold til studieplaner og utlysing med unntak av to moduler på 300-nivå, hvor søknaden var for liten. Evaluering av utvalgte emner på 200-nivå i form av eget evalueringskjema ble gjennomført på våren, men med relativt mye dårligere svarprosent enn tidligere tilsvarende evalueringer. 

Strykprosent og frafall

Viser til FS-rapport. Gjennomgående lav strykprosent. Avvik i form av stryk gir ingen direkte indikasjoner i forhold til bestemte studieemner, men må ses som varierende individuelle prestasjoner. Strykprosent fra MUG106 Musikkhistorie for studieåret 2004/2005 er fulgt særlig opp. Emnet har i studieåret 2005/2006 ingen stryk.

Karakterfordeling

Snittkarakter fordelt på emner gir følgende fordeling: 
A: 5 emner, B: 13 emner, C: 7 emner og D: 1 emne

Instituttet deltar i en nasjonal karakterkalibrering gjennom bruk av internasjonal fellessensor i utøvende fag. Våren 2006 har dette for vårt institutt omfattet sang og klaver, hvor instituttet har fått gode resultater nasjonalt.

Ressurstilgang

Instituttet har store utfordringer i forhold til lokalisering og utstyr. Romkapasiteten er begrenset, og instituttet har ikke funnet tilfredsstillende løsninger for den ekspansjon instituttet har hatt i studietilbud over de senere årene. Utstyrsmessig kreves en større opprusting av både teknisk utstyr og instituttets instrumentpark. Dette er også lagt inn i UiBs strategiske plan for 2005-2010.

Ressurstilgangen er stort sett tilfredsstillende når det gjelder undervisningspersonale, men dette er bl.a. basert på en god tilgang på timelærere i regionen uten fast stilling. 

Det er behov for å vurdere kompetansesammensetning i musikkvitenskap særlig, ettersom dette er et relativt lite fagmiljø med kun tre faste stillinger. Dette fagmiljøet er sårbart. 

Det har over noen år vært en sviktende rekruttering på strykersiden, og instituttet bør vurdere å styrke bemanningen på dette området. 

Instituttet har også etablert jazzutdanning, som i all hovedsak er basert på timelærerengasjementer. Det er behov for å se nærmere på ressurstilgangen for dette studietilbudet, både i forhold til undervisningsressurser og lokaliteter.

Studieadministrativt er instituttet i en omstillingsfase, hvor instituttadministrasjonen har fått en reel styrking i bemanningen. Dette er nødvendig og må følges opp videre i forhold til funksjonell arbeid- og ansvarsdeling i administrasjon generelt og innen studieadministrasjon spesielt.

Bachelorprogram i utøving/komposisjon er instituttets største studieprogram. Dette programmet har i dag ingen programansvarlig/koordinator, og det må jobbes opp en løsning for dette både på kortere og lengre sikt.

Kommentar til studentevalueringene

Instituttet har tradisjon for oppfølging når det gjelder uformell og individuelt basert studieevaluering. Flere ting tilsier at dette er formålstjenelig, bl.a. at: 

1) store deler av studieopplegg er individuelt tilpasset med en til en-undervisning og undervisning i smågrupper som arbeidsform.
2) studiemiljøet er lite og gjennomsiktig, totalt ca. 150 studenter.
 
Når det gjelder mer formalisert studentevaluering så har instituttet en rotasjonsordning over tre år, som omfatter de ulike delene av studieprogrammet. I 2005/2006 har denne omfattet studieemner på 200-nivå. Gjennomføringen har vært gjort med utdeling av evalueringsskjema, men svarprosenten har vært relativt lav. Det er behov for å se på rutinene rundt denne delen av studentevalueringen for å sikre bedre svarprosent. 

Rutiner for formalisert studentevaluering på emnenivå krever tettere oppfølging. Først i studieåret 2005/2006 har instituttet etablert ordning med undervisningsutvalg og emneansvarlige på alle nivåer med særskilt ansvar for kvalitetssikring av studietilbudet. Rutinene rundt utvalget og emneansvarlige har ennå ikke satt seg.

Utover dette er det ingen spesielle kommentarer utenom det så ligger i emnerapportene.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Instituttet er i en omleggingsfase når det gjelder studieinformasjon, hvor studentportalen gjøres til kommunikasjon og informasjonskanal. Det gjenstår en del når det gjelder gjennomføring, og det må også gjøres grep for å få opp den samlede kompetansen i fagmiljøet rundt bruk av studentportalen.

Tilgang til relevant litteratur

Instituttet har grei tilgang til faglitteratur, hovedsaklig gjennom fagbøker hos Studia og GAs bibliotek. Det er ønskelig å få en tettere fysisk lokalisering av eget bibliotek, og det skal etter planen flyttes i 2007.

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Samlet sett gir gjennomstrømning og karakterresultater klare indikasjoner på et høykompetent fagmiljø, både på lærer og studentsiden. Ressursmessig er det behov for flere tiltak, både i forhold til lokaler, utstyr og personell. Organiseringsmessig gjelder det i forhold til utdanningen å ha spesielt fokus på forhold mellom undervisningsutvalg, emneansvarlige/koordinatorer og studieadministrasjon. Instituttet har en styrke i tett kontakt mellom fagpersonell og studenter, men det er likevel behov for å følge opp formaliserte evalueringsrutiner særskilt.