Sos.ant. - instituttrapport 2006 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

De evlaluerte emner har praktisk sett blitt gjennomført uten nevneverdige problemer. 

Strykprosent og frafall

Oppmøte på eksamen for begge semestrene var på 75,6% av antall oppmeldt til eksamen (78,2% høst 2005/73,2% vår 2006). Frafallet fordeles relativt jevnt mellom de ulike emnene og nivåene, det være seg på 100-, 200- eller 300-nivå.

Strykprosent for begge semestrene var på 6,7% av antall møtt til eksamen (6,2% høst 2005/ 7,2% vår 2006). Strykprosent fordeler seg svært ujevnt mellom de ulike emnene og nivåene. En gjennomgående trend er at strykprosenten er svært høy for emner det ikke undervises i, altså emner hvor det utelukkende arrangeres eksamen, og hvor undervisning ble gitt foregående semester. Strykprosent er relativt jevnt fordelt mellom 100- og 200-nivå. Det var ingen stryk på 300-nivå.

Karakterfordeling

I all hovedsak er karaktergjennomsnittet C. Unntaket er på 300-nivå, i særlig grad SANT350 og SANTHH (master- og hovedfagsavhandling), hvor gjennomsnitt er på A eller B.

Ressurstilgang

Gammebetingelser for undervisning vurderes som tilfredsstillende. Unntakene er bruk av mikrofon i store auditorium på sv-fakultetet, samnt buk av auditorium ved Dragefjellet. 

Kommentar til studentevalueringene

Det er stadig er problem at svarprosenten er svært lav, dog noe varierende fra emne til emne. Evalueringene av undervisningen såvel som av litteraturen er gjennomgående positiv, tildels svært positiv.  

Studieinformasjon og dokumentasjon

Etter hva Instituttet erfarer fra studenthold,funderer dette bra.

Tilgang til relevant litteratur

Det er et forsatt et problem å stipulere det riktige antall kompendier/pensumbøker for salg i Studia. Forøvrig synes tilgangen på relevant litteratur å være god.

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Instutttet erfarer med tilfredsstillelse at studentene gjennomgående er svært fornøyd med et studieopplegg som det er lagt mye arbeid i å utforme og videreutvikle i forbindelse med den såkalte knvalitetetsreformen. Av de nylige tiltak i Bachelor-studiet, vil vi bl.a. fremheve den gunstige effekt av at seminarlederne nå følger alle forelesninger i de emner de leder seminarundervisningen. På dette nivået vil Instituttet nå skjerpe oppmerksomheten omkring Bachelor-essayet, særlig med formål å bygge bro til Mastergradsstudiet og således bidra til faglig integrasjon og fokus for å fremme progresjonen i Mastergradsstudiet. Instituttet har over de siste månedene hatt en om fattende behandling av mastergradsstudiet som har munnet ut i en rekke studieplanmenssige og organisatoriske endringer. Vårsemesteret gjennomførte programsensorene for Bachelor-/Mastergradsstudiet og MPhil-studiet i Anthropology of Development sine evalueringen med overveiende positive konklusjoner. De fleste av de kritiske merknadene berørte forhold som Instituttet er oppmerksom på og hvor det tildels allerede er i ferd med å bli gjennomført forbedringer.