Undervisningen har i all hovedsak blitt gjennomført etter planen. Emnet PTEK100 har fått flere studenter enn forutsett, av praktiske årsaker har vi derfor endret noe på de obligatoriske ekskursjonene.
Generelt ser vi en betydelig forbedring i strykprosent og frafall for 2005-kullet i forhold til de tidligere kullene. Dette vil vi i all hovedsasg tilskrive realfagskravene som ble innført h-05, og som vi har gitt oss studenter med bedre forkunnskaper enn de to foregående år. Fremdeles er det en del studenter som må begynne med MAT101, en del av disse har kun minimum bakgrunn i realfag og sliter noe med progresjonen.
Vi ser en klar forbedring i karakternivået for studenter som har kommet til sitt 3. studieår og de petroleumsspesifike emnene. Gjennomsnittskarakter ligger i noen emner nærmere en B enn en C.
Det er fremdeles for få forelesere som kan ta de petroleumsspesifikke emnene. Det er ønskelig å utvide kursporteføljen på dette nivået for å få nok bredde i studiet. Våre studenter har en del obligatoriske emner på andre insitutter. Med forholdsvis store kull bidrar dette til at presset blir stort på enkelte emner på andre insitutter, særlig lab-emner ved kjemisk institutt. Økende studentkull på petroleumsemnene gir også et større press på romsituasjonen ved insiotuttet, da våre seminarrom ikke har kapasitet til mer enn max. 30 studenter.
Grunnet teknisk svikt i det elektroniske evalueringssystemet foreligger det ikke resultater fra studentevalueringer for dette semesteret.
De aller fleste emneansvarlige bruker Studentportalen aktivt til informasjon og dokumentasjon. Dette fungerer derfor godt fra semesterstart når studientene har fått meldt seg til undervisning. Det kan likevel være noe vanskelig for "utrente" studenter å finne frem til informasjonen som ligger på nett.
En rekke av kursene på programmet er sentrale og generell matematikk/fysikk/kjemi/geologi-kurs i fakultetets undervisningsprogram. Her er tilgangen på relevant litteratur uproblematisk. På de petroleumsspesifikke emnene er det laget kompendier. Disse må ennå forbedres en del. Det er ønskelig at det stilles ressurser til rådighet for dette arbeidet. Det er også ønskelig med ressurser til å utvikle interaktive undervisningsprogrammer på nett.
Programstyrets henstilling om at det opprettes et nytt matematikkemne, Grunnkurs i matematikk III (3. semester) har så langt ikke blitt tatt til følge, men Matematisk insitutt foretar for tiden en gjennomgang av grunnemnene med tanke på forbedringer. Vi håper at dette arbeidet vil resultere i en emnepakke som passer bedre til våre anvendte studieprogrammer. Dette er særdeles viktig å få gjennomført både for dette studieprogrammet og for andre studieprogrammer ved fakultetet. Et annet vesentlig moment er opptakskravene til de nye studentene. Realfagskravet som ble innført fra høsten 2005 har gitt mer kvalifiserte studenter. Vi ser likevel at en del studenter har mangelfulle kunnskaper i en del sentrale fagområder, og vi kunne derfor ønske oss å stille enda strengere krav til forkunnskaper. Vi ser imidlertid at dette ikke kan gjøres i nær fremtid.