BAMN-PHYS - studieprogramrapport 2006 vår

Studieprogramleders vurderinger

Praktisk gjennomføring

Det praktiske rundt gjennomføringen av undervisningen våren 2006 gikk etter planen. Emnet PHYS 114 Grunnleggende måleteknikk ble som året før en utfordring p.g.a. mange påmeldte studenter, men alle påmeldte fikk plass på kurset. 

Strykprosent og frafall

Strykprosenten i brukerkurset PHYS 102 var 3%, og 0-14% i fysikkemnene som inngår i 4. semester i bachelorgraden i fysikk. I 200-tallsemner som kan inngå i 6. semester var det svært lite stryk.

Karakterfordeling

Det er ikke noe spesielt å bemerke ved karakterfordelingen i emnene, samlet sett ligger den i nærheten av en normalfordeling. Bokstavskarakteren til en eksamensbesvarelse i fysikk er gitt med utgangspunkt i kandidatens prestasjon, uavhengig av prestasjonen til de andre studentene på kurset. Instituttets regler for karaktersetting i fysikkemner ligger her: 
http://www.ift.uib.no/Karaktersetting_fysikk_UiB.htm

Ressurstilgang

Ressurstilgangen er knapp på noen områder. Det er et reelt behov for gruppeledere og annen assistanse i de fleste av våre 100-tallsemner og i noen 200-tallsemner, men våre vår økonomi dekker bare en del av behovet. Dette medfører betydelig merarbeid for de kursansvarlige. Det er bl.a. behov for studentassistenter i forbindelse med demonstrasjonsforsøk i brukerkursene PHYS 101 og 102, og i PHYS 111, 112 og 113. Det har ikke vært mulig å tilby 10 timer enkle laboratorieøvelser i brukerkurset PHYS 102, slik intensjonen var da kurset ble utviklet. Instituttet har de senere år fått bevilget betydelige midler til oppgraderingen av utstyr til laboratoriekursene og til demonstrasjonsutstyr.

Kommentar til studentevalueringene

Det ble laget elektroniske spørreskjema i Reflex til bruk i 100-tallsemnene og mange av 200-tallsemnene, men av en eller annen grunn sendte Reflex ikke skjemaene ut til studentene, selv om oppskriften ble fulgt.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Tilfredsstillende. Pensumlister i de aller fleste emnene blir lagt ut på Studentportalen før studiestart og annen relevant informasjon gis både muntlig på forelesninger og legges ut som meldinger på portalen. Faglærernes bruk av kurssidene på Studentportalen øker stadig.

Tilgang til relevant litteratur

Tilgang til nødvendig pensumlitteratur er tilfredsstillende.

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Studieopplegget i bachelorgraden i fysikk fungerer stort sett godt og det har ikke vært behov for noen vesentlige endringer i de grunnleggende fysikkemnene i 3.-5. semester etter at det ble innført. Det er utmerket samarbeid med Matematisk institutt og Geofysisk institutt om opplegget de 2-3 første semestrene, og mottak av nye studenter og formidling av generell informasjon har i stor grad vært utført felles for studenter på bachelorprogrammene i fysikk, matematikk og geofysikk. Undervisningen i fysikkemnene ser ut for å falle i smak blant studentene, men det er klart et behov for mer timelærerhjelp for å avlaste vår vitenskapelige stab som legger ned svært mye og godt arbeid i undervisningen. Utskifting av inventar i seminarrom 316 og 368 er nå fullført. Inventar i laboratoriekurssal i 2. etasje blet skiftet ut sommeren 2005. Det tekniske utstyret i auditorium A og B er oppgradert de senere år og fungerer godt, men inventaret i begge disse auditoriene er nedslitt. Tavlebelysningen har en tendens til å bli dårlig når lyspærene ryker utover i semesteret.