MAPS-PEDIK - studieprogramrapport 2006 vår

Studieprogramleders vurderinger

Praktisk gjennomføring

Den IKT baserte masteren er organisert som et deltidsstudium og studentene tar en modul i semesteret. Studentene i kursdelen får øvings- og arbeidsoppgaver og kommentarer fra veiledere. I tillegg diskuterer og kommenterer de hverandres arbeid ved hjelp av læringsplattformen Clasfronter. Eksamensform har vært hjemmeeksamen.
Studentene som skriver masteroppgave får veiledning pr e-post og telefon. Noen veiledere og studenter har også fysiske møter.

Strykprosent og frafall

To studenter sluttet på studiet i høstsemesteret. 
3 studenter har grunnet missforståelser og/eller private forhold ikke meldt seg opp til eksamen  i vårsemesteret. Det blir arrangert ny eksamen for disse 3 studentene høsten 2006.

Karakterfordeling

Kun en student har levert masteroppgave dette semesteret (før normert tid). Karkt C
Eksamen i kursdelen var hjemmeeksamen, hvor alle besvarelsene ble vurdert til Bestått.

Ressurstilgang

Studiet har fått en faglig førstestilling som har overordnet faglig ansvar for studiet. Dette sikrer stabilitet, kontinuitet og videre utvikling av studiet. Fagmiljøet rundt studiet er fremdeles likevel sårbart ettersom de andre faglige stillingene er besatt av midlertidig ansatte knyttet til studiet.
Når det gjelder læringsplatformer er vi nå på vei inn i vårt tredje alternativ (Luvit, Clasfronter, studentportalen...). Det oppleves frustrerende for både faglig ansvarlige, administrativt personale, veiledere og studenter å måtte bytte læringsplatform underveis i studiet.

Kommentar til studentevalueringene

Studentene er fornøyd med studieopplegget og veiledningen de får. Mange opplever studiet som travelt ettersom de studerer i tillegg til full jobb. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Dette fungerer meget godt. Administrativt personale gjør en ryddig og helt nødvendig jobb for å informere studenter og formidle kontakt. Også faglig ansatte er lett tilgjengelig for studentene via læringsplattformen og pr e-post.

Tilgang til relevant litteratur

Biblioteket gjør en veldig god jobb, er oppsøkende og flinke til å tilrettelegge, noe som har vært særlig nyttig for IKT-studentene som ikke har den fysiske nærheten til Universitetet

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Studiet fungerer godt for den gruppen studenter vi har (deltidsstudenter i full jobb). 
IKTmasteren og campusmasteren skal revideres og på studieplannivå gjøres like, det vil øke fleksibiliteten og gjøre tilbudet til studentene mindre sårbart. Det er forslag om å gjøre noen moduler på campusmasteren nettbasert, slik at de kan gå paralellt med IKT-studiet. Dette gjør studieprogrammet som helhet mindre sårbart ved feks sykefravær og forskningsterminer.