LAT101 - emnerapport 2006 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen har gått over 9 uker, med 3 dobbeltimer i uken, til sammen 26 dobbeltimer. Undervisningen har bestått av gjennomgang av grammatikk, tekstlesning og oppgaveløsning. Studentene har deltatt i timene med oppgaveløsning, tekstlesning og oversettelse. 
Det har blitt stilt krav om ca. 80% fremmøte i undervisningen. Flere av studentene har hatt obligatoriske aktiviteter i andre emner som har kollidert med undervisningen i LAT101 en eller flere dager. I slike tilfeller har de måttet delta på min. 2 dobbeltimer i uken. 

Det obligatoriske fremmøtet har for det første bidratt til at alle studentene har fått den nødvendige informasjonen som skal til for å gjennomføre emnet. For det andre har det bidratt til at de har fått en kontinuerlig og helhetlig fremstilling av pensum.   

Hver av studentene har gjennomført fire obligatoriske prøver: 2 skoleprøver a 1 time, en hjemmeoppgave samt en 2-timers skoleprøve. Det har blitt satt av faste tidspunkt for prøvene ved kursstart (30/1, 15/2, 24/2, 17/3). Det har vært nødvendig å skaffe egne rom til gjennomføringen av skoleprøvene, ettersom antallet studenter var høyere enn forventet (63 oppmeldte). Dersom noen pga sykdom ikke har kunnet delta på en prøve, har de fått tilbud om en ny prøve kort tid etter. Studenter som har strøket på en enkelt prøve har også fått samme mulighet.

De obligatoriske prøvene har bidratt til at studentene har jobbet jevnt utover i hele undervisningsperioden. På denne måten har de hatt gode forutsetninger for å bestå prøvene.



Strykprosent og frafall

Se FS-rapport

Karakterfordeling

Se FS-rapport

Studieinformasjon og dokumentasjon

Informasjon har jevnlig blitt lagt inn på Mi side i Studentportalen, slik at studentene til enhver tid har kunnet holde seg oppdatert mht det stoffet som har blitt gjennomgått i timene. 

Tilgang til relevant litteratur

Lærebøkene kjøpes hos Studia. Her kan man også få tak i annen relevant litteratur.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningslokalene er greie. Det har ikke vært behov for spesielt undervisningsutstyr. Det har imidlertid vært vanskelig å finne egnet lokale for avlegging av prøver som inngår i mappen (til sammen 4 prøver). Med over 60 studenter har det ikke vært mulig å bruke de tildelte undervisningsrommene til prøver, da de krever større plass og mer romslighet. Her er det et ønske om å kunne bruke et eksamenslokale der hver enkelt kandidat har en egen skrivepult. På denne måten vil det være mer oversiktlig for faglærer. Auditoriene egner seg ikke for slike prøver, seminarrommene er for små. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Spørreundersøkelse på Mi side

Oppsummering av innspill

Det ble sendt ut melding til hver enkelt av studentene via e-post med oppfordring til å fylle ut spørreskjema. Foreløpig (per 09.06.06) har 13 studenter svart. 

Oppsummering:
3 av de 13 studentene som har svart på spørreskjemaet tok emnet LAT101 som første fag på universitetet. 4 av de 13 studentene har i tillegg til LAT101 tatt LAT102 dette semesteret. 9 studenter har tatt andre emner i tillegg. 11 av studentene er heltidsstudenter. 4 av disse har jobb ved siden av studiene, en bruker mye tid på organisasjonsarbeid. 2 studenter har svart at de studerer på deltid. 
5 studenter har valgt LAT101 ut fra faglig interesse, 4 har valgt emnet fordi det er obligatorisk i det studieprogrammet de er på, 2 har tatt emnet fordi det er anbefalt i studieprogrammet og 2 studenter har valgt emnet fordi det passet inn i planene for studieløpet.
	Det ser ut til at de studentene som har besvart spørreskjemaet stort sett har vært fornøyd med kurset. 7 studenter svarer at de er fornøyd med det faglige innholdet, 7 andre svarer at de er svært fornøyd. 2 studenter svarer at de har hatt svært godt faglig utbytte av pensum, 8 studenter svarer at de har hatt et godt utbytte av pensum, 3 studenter svarer at de har hatt middels godt utbytte av det. 
Når det gjelder undervisningen i LAT101 har en student svart at han/hun er passe fornøyd, 5 er fornøyd og 7 er svært fornøyd. På spørsmålet i hvilen grad studentene har fått et faglig utbytte av emnet samlet sett, svarer 3 studenter ’i svært stor grad’, 9 studenter svarer ’i stor grad’, mens en student svarer ’i middels grad.’ 5 studenter mener at arbeidsmengden på emnet i forhold til antall studiepoeng er ganske stor. 7 studenter mener den er passe, mens en student mener den er ganske liten. En student sier at arbeidet med LAT101 i stor grad gått på bekostning av arbeidet med andre emner dette semesteret. 8 studenter har krysset av for ”i noen grad”, 3 studenter sier de har brukt like mye tid på latin som på andre emner.
	Når det gjelder den totale arbeidstiden som er brukt til emnet i uken, hevder 2 studenter at de har brukt 10 timer eller mindre, 9 studenter svarer at de har brukt mellom 11 og 16 timer, en student svarer at han/hun har brukt mellom 17 og 20 timer i uken, en annen student 21-25 timer. 9 studenter sier at de stort sett pleier å forberede seg til forelesningene, 3 studenter svarer at de forbereder seg iblant, 1 student forbereder seg vanligvis ikke.
	Når det gjelder læringsmål for emnet har 9 studenter svart at både resultatet og intellektuell utvikling er viktig, 3 har svart de ønsker at emnet skal gi dem en bedre forståelse av tematikken. En student har svart at målet er å stå på eksamen.
	12 av 13 studenter har svart at dagens vurderingsform (mappeevaluering) er tilfredsstillende. 
På spørsmålet om studentene ønsker å gå videre med studier i latin har 4 svart ’ja’, 5 har svart ’ja, men har ikke anledning’, 3 har svart ’nei, sannsynligvis ikke,’ mens 1 har svart ’vet ikke.’   
Når det gjelder spørsmålet om hvor tilfreds studentene er med tilgangen på informasjon om emnet, sier 4 studenter seg svært tilfreds, mens 9 sier seg godt tilfreds. 9 studenter hevder at de ser etter informasjon på Mi side flere ganger i uka, 3 har svart ’minst en gang i uka,’ en student har svart ’en gang i måneden eller sjeldnere.’

	Studentenes kommentarer til de siste spørsmålene (Hva har du hatt mest glede av ved dette studieopplegget? Hva mener du kan forbedres? Er det annet du vil tilføye?) kan oppsummeres som følger: 
de legger vekt på nytten av det å kunne latin og på betydningen av latin både som grunnlag for vårt eget morsmål samt for forståelsen av fremmedord, for forståelsen av grammatikk generelt, og som grunnlag for innlæring av andre fremmedspråk. Flere av studentene synes at LAT101 er et interessant emne som gir et godt grunnlag for videre studier generelt, samt stimulerer til videre studier i latin. Flere bemerker at de er fornøyde med undervisningen og pensum. En student savner flere øvingsoppgaver. Flere studenter mener at kurset har vært vel intensivt, særlig ved siden av andre obligatoriske emner. En student bemerker at det har blitt for lite tid til emnet i forhold til det en skulle ønske. Noen av studentene tar med at de er positiv til vurderingsformen (mappeevaluering). En av studentene har svart som følger når det gjelder vurderingsformen (sitat): ”Eg trur det er lurt med desse små og trinnvise prøvane som stig i vanskegrad utover i kurset. På denne måten hindra rein at ein del studentar endar opp med ”skippertakslesing” mot slutten av semesteret. Eit slikt opplegg tvingar fram ei meir jamn lesing, noko som er naudsynt i eit modningsfag som latin.”

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Det er viktig å beholde vurderingsformen slik den er i dag. Det bør suppleres med flere øvingsoppgaver, evt. et eget kurs i latinsk stilskriving parallelt med begynnerkurset for å få innarbeidet viktige punkter i grammatikken.